Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av johnnype
TB skrev:Ett byte rakt av funkade inte, instrumentet ifrån -02 är heldött förutom symbolen för avgasrening som lyser konstant.
Krävs det någon "magic" iform av nollning eller mjukvarugrej för att det skall funka?

Instrumenten ser identiska ut att titta på, men har olika art nr: -02 heter 9499668 och -03 heter 8637993.
Varför är det olika nummer?
/TB
En 02 och 03'a pratar inte samma CAN "språk" för att uttrycka det förenklat, så det kommer inte på något sätt gå att få igång instrumentet med nåt knep.

Det som i teorin måste göras är att flasha in rätt Volvo mjukvara i ditt 03-hus så det får ett program anpassat för din årsmodell och mätarställning men det är tyvärr inte något som en Volvo ÅF kan fixa! Jag vet ej vem som kan lösa det åt dig.
Användarvisningsbild
av TB
Okej, då är alltså svaret på min ursprungliga fråga: NEJ ett hus från en -02 funkar inte i en -03.......
Har alla årsmodeller olika instrument eller räcker det med att jag hittar ett med P/no 8637993 som sitter i min idag?
/TB
Användarvisningsbild
av johnnype
TB skrev:Okej, då är alltså svaret på min ursprungliga fråga: NEJ ett hus från en -02 funkar inte i en -03.......
Har alla årsmodeller olika instrument eller räcker det med att jag hittar ett med P/no 8637993 som sitter i min idag?
/TB
Det är lite olika, men pratar vi ren CAN skillnad så vet jag följande: på V70N så är CAN-ID lika på dessa modeller: 00-01 lika , 02'an är själv, 03 och 04 kanske lika.

Samma artikelnummer garanterar förstås inte samma mjukvara.. men sannolikt så är det samma som din! Det funkar att flytta instrumenthus inom samma CAN-ID/struktur men mätarställningen blir fel och din bil kommer att ha en permanent felkod (som bara syns vid avläsning) om felaktig mätarställning.
Användarvisningsbild
av TB
Då är jag tillbaka på ruta ett och får leta upp ett hus från -03 istället.
Mätarställning och osynliga felkoder har mindre betydelse bara airbag funkar och instrumentet visar rätt info.

Nån som behöver ett instrumenthus från -02, P/no 9499668?
(passar alla årsmodeller av V70N) :D
/TB
Användarvisningsbild
av TB
Bumpar min egna gamla tråd
Fick tag i ett instrument ifrån en -04 (med kromringar) hos Returbilen för 300:-.
Funkar perfekt i min -03, förutom att mätarställningen som visas är den lägre som instrumentet hade...
/TB
Användarvisningsbild
av johnnype
TB skrev:Bumpar min egna gamla tråd
Fick tag i ett instrument ifrån en -04 (med kromringar) hos Returbilen för 300:-.
Funkar perfekt i min -03, förutom att mätarställningen som visas är den lägre som instrumentet hade...
/TB
Låter bra, jo jag kan bekräfta att 04/03 dela CAN standard så det passar utmärkt.

Jag kan nolla ditt instrument du monterat så det tar in bilens korrekta mätarställning istället, men är du inte i närheten av Sunne så kanske det inte är något vits..

Ha det!
Användarvisningsbild
av TB
Tack för erbjudandet, men Sunne är i längsta laget för mig.
Får nöja mig med att notera skillnaden i mätarställning i serviceboken.
/TB
Youtube-tråden

Kundservice när den är som allra bä[…]

@EbbevonVolvo , Ditt bilpervo ;-) Man får[…]

Det är min amatörterm för att h&ari[…]

Jag tror inte det men jag kan ju inte bevisa de[…]