Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
Voffeljärn skrev:Och imorgon 08.00 ska min in på Volvo för att rengöra gasspjället då den har exakt samma symptom.
Egentligen kanske man borde byta lmm på en gång istället?
Men med min otur är det väl spjället.
Men troligen är det båda.
Lycka till med rengörningen. bara så du har nått att referera till när det är dax för betalning så skulle jag betala 800 kr för rengörning av gasspjället och i detta pris ingick uppgradering av programvara samt packning som måste bytas då gasspjället plockas bort. han rengjorde även LMM givaren när han ändå var igång. har en känsla att du kommer hamna på runt 2000 kr på volvo
av Voffeljärn
Tack! :-).
Ja ganska precis samma summa de indikerat på. Lite halvsura pengar innan jul. Speciellt då man inte är säker på ett positivt resultat.
Men det borde väl vara garanti på jobbet.
Såg precis att det är på onsdag den ska in förresten. 19:e.
av Electro
Guffe skrev:
Voffeljärn skrev:Och imorgon 08.00 ska min in på Volvo för att rengöra gasspjället då den har exakt samma symptom.
Lycka till med rengörningen. bara så du har nått att referera till när det är dax för betalning så skulle jag betala 800 kr för rengörning av gasspjället och i detta pris ingick uppgradering av programvara samt packning som måste bytas då gasspjället plockas bort. han rengjorde även LMM givaren när han ändå var igång. har en känsla att du kommer hamna på runt 2000 kr på volvo
Är det något man måste byta vid rengöring av spjället? Vad händer annars?
av Voffeljärn
Guffe skrev:
Byte av programvara och rengöring av spjällhus räckte. Nu går den perfekt! Det var tydligen mycket beläggningar i spjällhuset. Lmm var tydligen bytt och var av en nyare modell än original. DE hade fått felkoder på styrboxen men det trodde de berodde på en eventuell chippning. Men felkoderna försvann då de bytte programvara. Chippningen oxå men det var nog lika bra.
1300:- gick allt på. Det tycker jag var billigt för att få en helt ny bil. Hoppas det håller i sig. Annars får den nog vara som den är......
av mollan
Guffe skrev:Fick min bättre beg. LMM idag på posten. byte dito.. När jag startade bilen så orkade inte bilen hålla tomgång och dog. min första tanke var då faan det var inte den heller. Men när jag åkte ut och tog en provtur så märkte jag genast skillnad på hur mycket friskare bilen var, åkte till min lokala bilfirma och berättade att jag hade bytt LMM och undrade om han kunde koppla upp sig och ta bort alla felmeddelanden. detta gjorde han och efter detta så går bilen klockrent på tomgång 680 rpm enl. datorn som vart uppkopplad, när jag kör så kan jag nu ge bilen full gas utan att den börjar mota eller hacka, men det var vid ett tillfälle efter denna nollning av alarm så tyckte jag att det kändes som den motade lite lite innan det stack som den skulle men vid nästa växel så märkte jag inget så måste få iaf en vecka på mig för att utvärdera om alla fel är borta, men tomgången är iaf grymt stabil. hör knappt att bilen är igång.

Så vad har jag gjort än så länge ?

1. Komp. test varav alla cylindrar låg på 11 bar = 400 kr
2. Bytt termostat = 250 kr
3. Bytt 2 st. tändspolar (250 kr/st) = 500 kr
4. Bytt Magnetventil till turbo = 580 kr
5. Bytt intercooler rör till laddluften som gick av samt rengörning av spjällhus = 1600 kr
6. Bytt LMM samt reset av alla larm i bilen = 1000 kr

en total summa på 4330 kr

Hur har bilen gått efter senaste inlägget ?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem