- lör 08 dec 2012, 12:01
Hejsan
Var och besiktade frugans S70 GLT - 98 och fick följande värden på avgaserna:
Värden från besiktningen är (gräns inom parentes):
CO 8,3 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 320 (100)
LAMBDA 0,95 (0,96 - 1,04)
Bilen går alldeles utmärkt, svarar bra på gasen med en liten topp efter 4000 rpm.
Drar normalt med soppa (ca 0,75 - 0,8 vid 110 på jämn motorväg med dubbdäck).
Körsträcka ca 34 700 mil.
Kör på Biltema helsyntet 5W-40, bytt för ca 200 mil sedan inkl. Volvo oljefilter. Då byttes även tändstiften (Volvo).
Lambdasonden bytt tidigare ( nov 2009) (Volvo)
Luftmassemätare bytt tidigare (2009) (Volvo)
Har kollat slangar och skarvar, samt böjar - inga fel upptäckta
EJ kört startgas ännu ...
Har hitills upptäckt ett skitigt luftfilter (kan det ge kassa avgasvärden ?) + försökte mäta på lambdasonden. Eftersom jag inte kunde se färgen på kablarna till lambdasonden vid skarvkontakten så får jag ange färgen på kablarna som går till databoxen istället.
Jag delade på skarven med avstängd motor och mätte upp resistansen i kablarna till lambdasonden. Jag fick på de 2 anslutningar som är grön-svarta på "motorsidan" oändlig resistans. Antar att dessa är till förvärmningen. På de andra 2 så låg resistansen runt 3 ohm.
Konstigt nog så är det inga felkoder om att förvärmningen inte funkar ?
Har läst ut felkoder hos Mekonomenverkstad.
Svaret blev:
27 Lambdaadaption 2 (additiv) Vid anslaget ???
Jag fick även felkod på sekundärluftpumpen, men då ingen motorlampa lyser så har den just nu låg prio ...
Någon som tidigare fått denna felkod:
Google hittade iallafall ingen annan ... (Jag hade med detta i ett tidigare inlägg ...)
Nästa steg är att mäta med motorn igång och ett gäng nålar istuckna i kontakten, som jag läste som ett tips av någon vänlig själ.
Misstänker starkt en kass lambdasond ...
Alla förslag + ideér mottages tacksamt
//Andazon
Var och besiktade frugans S70 GLT - 98 och fick följande värden på avgaserna:
Värden från besiktningen är (gräns inom parentes):
CO 8,3 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 320 (100)
LAMBDA 0,95 (0,96 - 1,04)
Bilen går alldeles utmärkt, svarar bra på gasen med en liten topp efter 4000 rpm.
Drar normalt med soppa (ca 0,75 - 0,8 vid 110 på jämn motorväg med dubbdäck).
Körsträcka ca 34 700 mil.
Kör på Biltema helsyntet 5W-40, bytt för ca 200 mil sedan inkl. Volvo oljefilter. Då byttes även tändstiften (Volvo).
Lambdasonden bytt tidigare ( nov 2009) (Volvo)
Luftmassemätare bytt tidigare (2009) (Volvo)
Har kollat slangar och skarvar, samt böjar - inga fel upptäckta
EJ kört startgas ännu ...
Har hitills upptäckt ett skitigt luftfilter (kan det ge kassa avgasvärden ?) + försökte mäta på lambdasonden. Eftersom jag inte kunde se färgen på kablarna till lambdasonden vid skarvkontakten så får jag ange färgen på kablarna som går till databoxen istället.
Jag delade på skarven med avstängd motor och mätte upp resistansen i kablarna till lambdasonden. Jag fick på de 2 anslutningar som är grön-svarta på "motorsidan" oändlig resistans. Antar att dessa är till förvärmningen. På de andra 2 så låg resistansen runt 3 ohm.
Konstigt nog så är det inga felkoder om att förvärmningen inte funkar ?
Har läst ut felkoder hos Mekonomenverkstad.
Svaret blev:
Jag fick även felkod på sekundärluftpumpen, men då ingen motorlampa lyser så har den just nu låg prio ...
Någon som tidigare fått denna felkod:
Google hittade iallafall ingen annan ... (Jag hade med detta i ett tidigare inlägg ...)
Nästa steg är att mäta med motorn igång och ett gäng nålar istuckna i kontakten, som jag läste som ett tips av någon vänlig själ.
Misstänker starkt en kass lambdasond ...
Alla förslag + ideér mottages tacksamt
//Andazon
- By Lowpass