Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Då lyste avgasreningslampan på bilen.

Felkoder:
EFi-442
EFI-448

Jag har läst felkoderna och förklarningar, luftpumpen.

För ganska exakt 3½ månad sen fick jag samma felkod om luftpumpen, ringde f.d. ägaren som jag kände och är bilmek och han sa att han hade bytt ut hela luftpumpen mot en ny, och har även kikat på den och den verkar ny med nya orginal slangklämmor och hela paketet. Så jag raderade felkoderna och körde vidare.

Efter jag nollade den så har jag varje dag när jag åkte till jobbet hört den surra när jag startar bilen (efter kanske 1 minut) och låter som en dammsugare. har även hänt att den surrar vid tomgång.

Men nu, nästan 4 månader senare lyste lampan igen och samma koder.

Så min fråga är, Har den nya pumpen gett upp? eller kan det vara relät som är fel? (förra ägaren har inte bytt relä, men han hade flyttat upp det vid batteriet.
Användarvisningsbild
av ketto
Kolla relät oxå! Om ja inte minns fel kan den bli fuktig!
av EFI93
Kopplade bort min luftpump för flera år sedan men lät reläet sitta kvar. har inte fått tilbaka felkoden sen dess. Har kanonfina avgasvärden vid varm motor på besiktningen, Det är bara vid kall motor som den där funkar.
av Tommty
ja precis, helt värdelös i stort sett.

Men problemet är, att den fungerar då den alltid startar (förutom när felkod kommer upp) och surrar i nån minut. Och har gjort felfritt i nästan 4 månader.

Nollade felkoden igår och får väll see hur länge den är borta nu...om den börjar komma mer frekvent så blir det väll o byta relät.
Bromsrör höger fram

Nu är det luftat och klart och inga läck[…]

Lossa slangen på intercoolern, vänster […]

Kan konstatera att de extra bakdörrskydden so[…]

Monterade in slutsteg o baslåda som jag allt[…]