Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andazon
Hejsan

Var och besiktade frugans S70 GLT - 98 och fick följande värden på avgaserna:

Värden från besiktningen är (gräns inom parentes):
CO 8,3 (0,5)
CO 2500 1,6 (0,3)
HC 320 (100)
LAMBDA 0,95 (0,96 - 1,04)

Bilen går alldeles utmärkt, svarar bra på gasen med en liten topp efter 4000 rpm.
Drar normalt med soppa (ca 0,75 - 0,8 vid 110 på jämn motorväg med dubbdäck).

Körsträcka ca 34 700 mil.
Kör på Biltema helsyntet 5W-40, bytt för ca 200 mil sedan inkl. Volvo oljefilter. Då byttes även tändstiften (Volvo).

Lambdasonden bytt tidigare ( nov 2009) (Volvo)
Luftmassemätare bytt tidigare (2009) (Volvo)

Har kollat slangar och skarvar, samt böjar - inga fel upptäckta

EJ kört startgas ännu ...

Har hitills upptäckt ett skitigt luftfilter (kan det ge kassa avgasvärden ?) + försökte mäta på lambdasonden. Eftersom jag inte kunde se färgen på kablarna till lambdasonden vid skarvkontakten så får jag ange färgen på kablarna som går till databoxen istället.

Jag delade på skarven med avstängd motor och mätte upp resistansen i kablarna till lambdasonden. Jag fick på de 2 anslutningar som är grön-svarta på "motorsidan" oändlig resistans. Antar att dessa är till förvärmningen. På de andra 2 så låg resistansen runt 3 ohm.

Konstigt nog så är det inga felkoder om att förvärmningen inte funkar ?

Har läst ut felkoder hos Mekonomenverkstad.
Svaret blev:
27 Lambdaadaption 2 (additiv) Vid anslaget ???

Jag fick även felkod på sekundärluftpumpen, men då ingen motorlampa lyser så har den just nu låg prio ...

Någon som tidigare fått denna felkod:
27 Lambdaadaption 2 (additiv) Vid anslaget ???

Google hittade iallafall ingen annan ... (Jag hade med detta i ett tidigare inlägg ...)

Nästa steg är att mäta med motorn igång och ett gäng nålar istuckna i kontakten, som jag läste som ett tips av någon vänlig själ.

Misstänker starkt en kass lambdasond ...

Alla förslag + ideér mottages tacksamt

//Andazon
av Andazon
Hej igen

Har nu bytt luftfilter (gamla från 2006 ...) + haft isär kontakterna i databurken som någon vänlig själ tipsade om (såg fin fint ut!).

Mätte lite på lambdasonderna i drift med nålar i kontakten (alla värden på tomgång). Fick följande värden:

Främre sond:
Kall motor: hoppade hej vilt mellan 0,1 och 0,75 Volt
Varm motor 0,91 V (konstant i flera minuter)

Bakre sond:
Kall motor: 0,43 V (konstant i flera minuter)
Varm motor 0,91 V (konstant i flera minuter)

Mätte även förvärmningen och fick där 13,4 V på bakre, men inget klokt värde på främre ...
Kan vara mätfel på främre, kan vara avbrott - Vet EJ ...

Någon som vet om matningen till förvärmningen går på relä, eller om den tas direkt från databoxen ?

Någon som har idé om vad som kan vara fel ?

Återkommer efter ombesiktningen på måndag morgon !

//Andazon
av Andazon
Hej igen

Glömde tillägga att jag även sprejat med startgas på bl.a. spridare och diverse slangar, utan resultat (ingen skillnad på tomgångsvarvet ...)

// Andazon
av Andazon
Hej igen

Lovade återkomma efter besiktningen, som gick DÅLIGT (blev dock av med två andra betydligt enklare 2:or på en bromsslang + en spindelled)!!!

Hade "bara" bytt luftfilter + tändstift ( de blev tydligen aldrig bytta i somras ...) och fick följande värden (gräns inom parentes, "feta + understrukna" = förra besiktningen, 2 olika stationer ...):

CO 7,4 8,3 (0,5)
CO 2500 3,8 1,6 (0,3)
HC 344 320 (100)
LAMBDA 0,89 0,95 (0,96 - 1,04)

Hjälpte tydligen lite på CO med filter + stift ...

Har nu även kollat upp tempgivaren som verkar funka då den ger knappt 1000 ohm vid ca 25 - 30 grader på kylvattnet och 1,5 timmar senare ca 2 500 ohm ( med avstängd motor).

Funderar fortfarande på om det kan vara främre lambdan eller något annat. Detta då den ger 0,9 V ut vid varm motor och fladdrar upp och ner vid kall motor, vilket verkar stämma om bilen går fett som tusan ...

Någon som vet vilka stift i ECU som är kopplade till resp. lambdasond, tänkte på kabelbrott ?

Verkar som att motorn tror att den går kall hela tiden ?

Det måste ju finnas någon "Volvo-lover" som har något att säga om detta därute, eller ?

T.o.m. Pettsson kanske har någon liten kommentar ?

// Andazon
av Andazon
Hej igen

Kan det verkligen vara tjuvluft (vilket jag redan försökt kolla, får väl köra ett varv till ...) om Lambdasonden skriker om att co-halten är för hög (fet) vilken den tydligen gör när den visar 0,9 V. Borde det inte vara tvärtom då, att den skriker om att det är för mager blandning (nära 0 V) -> bränslestyrningen fetar på med mer bensin tills lambdan är nöjd ?

Jag ska provmäta i helgen från kall motor -> varm motor, inkl. CO 2500 ...

Funderar även på om vevhusventilationen kan spela mig ett spratt ...

// Andazon
av *pettson*
Nej jag har ingen åsikt förutom att kodformen du fått är helt okänd för mej. Jag har aldrig någonsin sett det upplägget på kod.
Det gör också att jag inte kan söka koden. Du kanske har möjlighet att få den urläst med ett don som ger standardiserade koder?
Nu säger ju inte koder allt som tur är.
Se till att få bilen läst i realtid. Jämför reaktionskurvan mellan massmätaren och sonden. En av dom ljuger.
Troligen har massmätaren fått fnatt, men realtidsläsningen kommer att avslöja vilket som.
av Andazon
Hej igen och tack för svaret.

Ska köpa en OBD2-kabel + skaffa vol-fcr.

Går det att läsa ut reaktionskurvan mellan massmätaren och sonden i realtid med vol-fcr ?

Kan det vara läck i membranet i bränsletrycksregulatorn ?

Kan jag testa LMM genom att dra ur kabeln och sedan mäta utspänningen på lambdasonden ?

// Andazon
av Tommty
Andazon skrev:Hej igen och tack för svaret.

Ska köpa en OBD2-kabel + skaffa vol-fcr.

Går det att läsa ut reaktionskurvan mellan massmätaren och sonden i realtid med vol-fcr ?

Kan det vara läck i membranet i bränsletrycksregulatorn ?

Kan jag testa LMM genom att dra ur kabeln och sedan mäta utspänningen på lambdasonden ?

// Andazon
Nej, Vol-fcr läser bara ut felkoder (volvo Fault Code Reader)

Du kan testa LMM enkelt genom att rycka kontakten till den, går den som ett lass skit då efter så fungerar den, Om ingen skillnad händer är den paj.

Det första vad pettson menar är väll att du ber någon annan än mekonomen kolla med maskin för fel. Då olika läsare kallar sakerna olika.

Dock så skulle jag även rekommendera som pettson skriver MÄTA främre lambdasonder (innan katten) med multimeter och kolla så att volten pendlar beroende på hur mycket som ska regleras.
av *pettson*
Visst får man rekommendera mej att skriva saker.
Men jag menade EXAKT vad jag skrev. Har man rätt läsutrustning så mäter man i REALTID i datorn.
Då tar man upp två kurvor, eller för den delen realtidsvärden i siffror, på sond resp massmätare för jämförelse. Bakre sonden är inte nämnd i sammanhanget och den som anser sej kunna mäta vet också vilken sond som är reglersond resp larmsond. Därav berättade jag ingen placering på sonden.
Man ska inte koppla ur någonting för att se om den går bättre eller sämre. Det är inte så felsökning går till med korrekt utrustning.
Antingen använder man datautrustningen till vad den är till för. Eller så är det ju lättast att låta bli och bara jobba med en analog multimeter och gissa resten eller hur?
Återigen få den felsökt med en utrustning som är standardiserad. Och få den felsökt i REALTID. Det avslöjar vilket som är problemet. Svårare är det inte.
Volvo Selekt garanti

Tyvärr verkar det svårt att hitta offic[…]

Verkar ha kollat mer eller mindre allt man kan. &A[…]

Skulle nog köpt en ny kamaxelgivare förs[…]

Ljusreglage problem

Hej alla Kikar lite på en XC90 D5 AWD 2016 […]