...

Moderator: Moderatorer

PaNi skrev:Jag påstår samma sak igen: hastigheten spelar ingen roll, kapaciteten är antal bilar som passerar per tidsenhet, och då gäller det att köra med kort tid mellan bilarna (naturligtvis inte så kort att man kör på bilen framför). Oavsett med vilken kapacitet man kan passera en flaskhals så är två köer bättre än en eftersom de då blir hälften så långa.

Inte alltid jag är överens med polisen, men i den här frågan verkar vi vara det.
http://bohuslaningen.se/nyheter/bohusla ... en-ger-rad
Raderat på grund av brott mot forumreglerna
Läs hans inlägg igen! Han skriver ju klart å tydligt att man ska hålla avståndet så att man inte riskerar att köra på den framför!

Ps. Kanske är dags att fundera över tonen i dina inlägg? Varför så arg hela tiden?
Har nog inte sett någon som fått så många inlägg raderade.
Jurkand skrev:Ojdå! Här behövs det klarläggas om vad som gäller! Finns det inga moderatorer/admin på detta forum?

Detta gäller enligt svensk lag och dess trafikförordning:
TraFF 3 kap 44 § "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning" (2007:447).
Men den där paragrafen säger ju inte alls hur detta ska gå till rent praktiskt. Det är det som diskuteras i den här tråden.
SubMarine skrev:
Jurkand skrev:Ojdå! Här behövs det klarläggas om vad som gäller! Finns det inga moderatorer/admin på detta forum?

Detta gäller enligt svensk lag och dess trafikförordning:
TraFF 3 kap 44 § "Om två körfält löper samman till ett skall förarna under ömsesidigt hänsynstagande anpassa sig till de nya förhållandena. Detta gäller även när två körbanor löper samman. Förordning" (2007:447).
Men den där paragrafen säger ju inte alls hur detta ska gå till rent praktiskt. Det är det som diskuteras i den här tråden.
Många gånger i trafiken så är det ju faktiskt situationen som styr. Oavsett om du ligger i höger eller vänster fil så är du ansvarig för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt. D.v.s du får inte agera så att det kan uppstå fara eller försvåra för andra bilister och samtidigt måste du hjälpa de andra bilisterna till att få en möjlighet att på bästa sätt flyta med i trafiken. Nyckelordet i lagtexten är "ömsesidigt hänsynstagande".

Jag kör gärna i vänster körfält fram mot ett vägbygge eller liknande, och försöker byta fil i en lucka (det finns bilister som tänker framåt och faktiskt släpper in). Det jag kan bli irriterad på är när varannanbilsprincipen inte fungerar. Om jag t.ex byter fil in i en lucka 20-30 meter innan och smidigt smyger in, kan den bakom mig i vänsterkörfältet ibland få för sig att gasa förbi och försöka tränga sig in framför. I dom lägena förstör ju den för hela kön, då medelhastigheten i höger körfält minskar och det ofta skapas inbromsningar som fortplantar sig. Plus att trafikflödet blir ojämnt, även om det skulle vara lika många bilar i båda filerna.
joel80 skrev:Många gånger i trafiken så är det ju faktiskt situationen som styr. Oavsett om du ligger i höger eller vänster fil så är du ansvarig för att trafiken ska flyta så smidigt som möjligt. D.v.s du får inte agera så att det kan uppstå fara eller försvåra för andra bilister och samtidigt måste du hjälpa de andra bilisterna till att få en möjlighet att på bästa sätt flyta med i trafiken. Nyckelordet i lagtexten är "ömsesidigt hänsynstagande".

Jag kör gärna i vänster körfält fram mot ett vägbygge eller liknande, och försöker byta fil i en lucka (det finns bilister som tänker framåt och faktiskt släpper in). Det jag kan bli irriterad på är när varannanbilsprincipen inte fungerar. Om jag t.ex byter fil in i en lucka 20-30 meter innan och smidigt smyger in, kan den bakom mig i vänsterkörfältet ibland få för sig att gasa förbi och försöka tränga sig in framför. I dom lägena förstör ju den för hela kön, då medelhastigheten i höger körfält minskar och det ofta skapas inbromsningar som fortplantar sig. Plus att trafikflödet blir ojämnt, även om det skulle vara lika många bilar i båda filerna.
Precis, och det är ju därför som ömsesidigt hänsynstagande i många fall inte fungerar i praktiken. Många tänker bara på sig själva tyvärr.
llesrof skrev:De i den högra kön utgår nog i många fall från att de som ligger i den vänstra filen fram till hindret, gör det för att tränga sig före.
Och anledningen till det är
Det jag kan bli irriterad på är när varannanbilsprincipen inte fungerar. Om jag t.ex byter fil in i en lucka 20-30 meter innan och smidigt smyger in, kan den bakom mig i vänsterkörfältet ibland få för sig att gasa förbi och försöka tränga sig in framför.
Om alla körde som Joel så skulle nog de i högra körfältet lättare acceptera och dessutom skulle trafiken flyta bättre.
erikn skrev: Om alla körde som Joel så skulle nog de i högra körfältet lättare acceptera och dessutom skulle trafiken flyta bättre.
Haha.. jag är kanske inte alltid en ängel i trafiken, men när det gäller kösystem och hur dessa ska flyta bättre försöker jag i allafall.
Sen hamnar man väl lite ofta i vänster körfält då det ibland blir lite moms på skyltarna, men då jag är företagare har folk sagt att jag får dra av momsen sen. ;)
Och nej, jag är inte den som lägger mig mot kofångaren på bilen framför när jag kommer ikapp.
joel80 skrev:Haha.. jag är kanske inte alltid en ängel i trafiken, men när det gäller kösystem och hur dessa ska flyta bättre försöker jag i allafall.
Sen hamnar man väl lite ofta i vänster körfält då det ibland blir lite moms på skyltarna
Det där stämmer ganska väl på mig också.

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]