Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av petersen142
Hallå!

Är inte så insatt i med å trimma med chip å sånt.. Men undrar vad händer om ja byter ut orginal boxarna till tex. Guldbox? vikingchip? Bränsle/Tändnigschipp?
Vad händer om man gör det på en orginal volvo 945a -94 Gl? Går den bättre eller måste man byta mer saker i motorn?

//
Användarvisningsbild
av Mabuse
Rent generellt får man inte högre topp-effekt på bilen* om det inte är turbo på den, men med ett bra chip för motorn bättre gång på låg- och mellanregister. Körbarheten ökar, och kan även sänka bränsleförbrukningen något om man inte ändrar körstil efter chippningen. Något som kan vara svårt att låta bli när bilen blir roligare att köra.

* så länge motorn inte är strypt mjukvarumässigt. Röd-blocken och tidiga vit-motorn var inte mjukvarustrypta.
Användarvisningsbild
av lennarte
Mabuse skrev: * så länge motorn inte är strypt mjukvarumässigt. Röd-blocken och tidiga vit-motorn var inte mjukvarustrypta.
Mabuse
Du verkar ha koll på detta. "Kastar in" en dum fråga, kanske. B234-motorn (är förvisso en "rödblockare"), men jag vet att man kan höja varvtalet innan "den" slår ifrån till c:a 7500rpm, men kan man med "chip" ändra vridmoment kurvan så effekten kommer tidigare. Som det är nu "kommer" den inte förrän vid c:a 4500rpm och drar rejält till 6200 ungefär. Mellan c:a 3000 och 5000rpm hade ju varit mer "optimalt" för mig. Har båt efter som väger 1800kg, ibland och kör ofta med "vanligt" släp (1000 - 1200kg)

Mvh
Lennart
av petersen142
Mabuse skrev:Rent generellt får man inte högre topp-effekt på bilen* om det inte är turbo på den, men med ett bra chip för motorn bättre gång på låg- och mellanregister. Körbarheten ökar, och kan även sänka bränsleförbrukningen något om man inte ändrar körstil efter chippningen. Något som kan vara svårt att låta bli när bilen blir roligare att köra.

* så länge motorn inte är strypt mjukvarumässigt. Röd-blocken och tidiga vit-motorn var inte mjukvarustrypta.
Vad skulle du föreslå för å få de med ett chip?
Användarvisningsbild
av Mabuse
lennarte skrev: men kan man med "chip" ändra vridmoment kurvan så effekten kommer tidigare. Som det är nu "kommer" den inte förrän vid c:a 4500rpm och drar rejält till 6200 ungefär. Mellan c:a 3000 och 5000rpm hade ju varit mer "optimalt" för mig.
Ett chip för en sugmotor kan höja vridet kanske 10-12% inom det varvtalsområde där optimeringen ger mest, vilket inte nödvändigtvis ligger där vridet är högst.

Att sänka vrid-toppen så som du skulle vilja ha det, så behöver man ändra kammarna. Första steget borde vara om man kan justera kamvinklarna för att få ner vridtoppen. Men då offrar du toppeffekt istället. Nästa steg är att porta toppen och/eller byta kam helt och hållet. Undvik grövre "fullflödes avgassystem", de ändrar avstämningen uppåt i varvtalsregistret. Men nu är vi inne på ett område där jag bara har teoretiska kunskaper*.

Edit: lägger till lite personliga erfarenheter:

* (faktiskt lite praktiska erfarenheter också. Jag köpte en gång en Mitsubishi en kall och hal vinter. Det var för halt under provkörningen för att dra en fullgasrepa, så jag upptäckte inte att en av kammarna satt en kugge fel efter ett misslyckat kamremsbyte av den tidigare ägaren. Det var härligt bottenvrid i den, men den kunde inte för kung och fosterland varva över 4000rpm... Efter en tur på verkstaden hade jag tappat lite bottenvrid men fått tillbaka fullt varvtalsregister)
Senast redigerad av 1 Mabuse, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av zamme
lennarte skrev: Du verkar ha koll på detta. "Kastar in" en dum fråga, kanske. B234-motorn (är förvisso en "rödblockare"), men jag vet att man kan höja varvtalet innan "den" slår ifrån till c:a 7500rpm, men kan man med "chip" ändra vridmoment kurvan så effekten kommer tidigare. Som det är nu "kommer" den inte förrän vid c:a 4500rpm och drar rejält till 6200 ungefär. Mellan c:a 3000 och 5000rpm hade ju varit mer "optimalt" för mig. Har båt efter som väger 1800kg, ibland och kör ofta med "vanligt" släp (1000 - 1200kg)

Mvh
Lennart

vad har du för kammar på din top?
anledningen för att jag frågar är, för att min kusins 16v har effekten (enligt mig) vid 3000-5000rpm o den e helt original, medans min som har trimm kammar o exstraktor har effekten vid 4500-6000rpm.

nu så har jag chippat bilen o första chippet jag fick så rök bilen svart vid kallstart o effekten blev nerflyttad till ca 2500-5000rpm o slö efter 5000rpm,
o detta fast jag hade trimm kammar o exstraktor. nästa chip jag fick så hade han ändrat bränslekurvan så nu e effekten vid 4000-7000rpm.

men när man chippar motorn så blir den inte helt optimal, det bästa hade ju vatt o live mappa men det kostar ju lite mer, men då kan man leka lite mer med effekt kurvan o motorn för blir optimal.
Användarvisningsbild
av lennarte
zamme skrev: vad har du för kammar på din top?
anledningen för att jag frågar är, för att min kusins 16v har effekten (enligt mig) vid 3000-5000rpm o den e helt original, medans min som har trimm kammar o exstraktor har effekten vid 4500-6000rpm.

nu så har jag chippat bilen o första chippet jag fick så rök bilen svart vid kallstart o effekten blev nerflyttad till ca 2500-5000rpm o slö efter 5000rpm,
o detta fast jag hade trimm kammar o exstraktor. nästa chip jag fick så hade han ändrat bränslekurvan så nu e effekten vid 4000-7000rpm.

men när man chippar motorn så blir den inte helt optimal, det bästa hade ju vatt o live mappa men det kostar ju lite mer, men då kan man leka lite mer med effekt kurvan o motorn för blir optimal.
Den är mig veterligern helt orörd, min svåger har haft bilen innan mig och innan dess var den tjänstebil på en firma här i stan. Man känner "vridmomentkurvan" när man "trycker fullt" på 2-an och 3-ans växel. Den "känns" markant vid 4 - 4500rpm (däcken börjar "spinna då vid våt väbana på 2-ans växel) så toppen är nog därefter någonstans. Anledningen till min fråga är att jag har haft lite funderingar om andra kammar men tycker att den har gått får många mil (över 40000 mil) för att "krångla med det. Ska ifs byta kamremmen till våren och det är ju inte så mycket mer jobb att byta kammarna också, men sååå roligt hade jag inte tänkt att ha. Jag är egentligen ganska rejält nöjd med bilen som den är, om det inte hade varit för bränsletörsten, men den lär väl knappast minska om man börjar "laborera" med "chip" och kammar.

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Mabuse
UNICHIP heter ett plug-and-play system som man kalibrerar hos en motorfirma. Med en sådan kan motorn mappas om utan att man gör ingrepp i ECU:n, och du får en optimering unik till din motor.

En rutinerad motortrimmare borde kunna ge dig rekommenationer. Det kan som sagt kanske räcka med att vrida kammen i kamremshjulet eller byta till ställbart hjul när du byter kamremmen, för att ge lite lägre bottenvrid.
Användarvisningsbild
av lennarte
Mabuse skrev:UNICHIP heter ett plug-and-play system som man kalibrerar hos en motorfirma. Med en sådan kan motorn mappas om utan att man gör ingrepp i ECU:n, och du får en optimering unik till din motor.

En rutinerad motortrimmare borde kunna ge dig rekommenationer. Det kan som sagt kanske räcka med att vrida kammen i kamremshjulet eller byta till ställbart hjul när du byter kamremmen, för att ge lite lägre bottenvrid.
Det hade ju varit "kanon" om man kunde ha "vridet" vi dom varvtal man kör normalt, istället för "där uppe". Vid "normal" körning med tungt släp ligger man ju väldigt sällan över 3000rpm (utan ovrdrive) på 4-an på landsväg. Ska minsann kolla upp det där med "justerbara hjul". Gäller det båda kammarna då eller bara en av dom? Vilken i så fall.

Mvh
Lennart

Vårstädning idag :-)

emblemwraps -crome delete

Jag har den på min bil, ser bra ut. IMG_0[…]

Ja det är i andra läget som säkring[…]