Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av roca0008
Hej jag har en Volvo 945 ltt 2.3 B230FK -97. Den stannar ibland och Elfelslampan tänds (lambda).

Har kollat den på Volvo och det är felkod 144 som beskrevs för mig som för fet blandning. Trodde att det berodde på ett läckage mellan grenrör och kat och tätade det. Problemet kvarstår och verkar vara relaterat till att motorn är kall.
Jag är helt ny i forumet och har sökt men inte hittat just det här problemet innan.
Tacksam för tips på vad det kan vara. /r
av sicnarf
Har du kopplat loss minus polen på batteriet nån timme så att felkoden försvinner och sett vad som händer sedan? Om du ännu efter detta får en felkod och dålig gång så kolla om lambdasond sladden sitter fast ordentligt i kontakten. Kan vara trasig där. Sen testa till annan spridar relä på kylbehållaren och se om det hjälper. En begagnad kostar 150 på skroten. Vidare kan det vara så också pga tändmodulen är kass. Köp en begagnad på skroten för 200 och testa.
av roca0008
Hej jag vill tillägga att problemet bara uppkommer när motorn är 70% av normaltemperatur och att motorn dör plötsligt, utan att hacka eller annat. Ska testa att läsa felkod igen. Mvh R
av roca0008
Nu går bilen utan att stanna. Med fläkten på 1:an (istället för 4:an) med 50% värme på stannar motorn inte. Har ej testat om fläkten är problemet, dvs ej kört den på 4:an med kall motor gående fram till dess att motorn blir varm. Eftersom jag vid samma tidpunkt hällde i k-sprit vet jag inte vad som är problemet, men misstänker att det kan vara i signalvägen till någon överhettningsgivare i fläkten.?
av sicnarf
Bra att du återkom. K spiriten tror jag inte har betydelse.Men varför har du fläkt på överhuvudtaget när motorn är kall? Öppna fönstret lite istället. Detta problem är jättemärkligt förresten. Din starka fläkt när motorn är kall kanske påverkar luft blandningen till motorn så den dör? Ta och titta/byt luftfilter om du inte gjort det. Gör rent tomgångsmotorn/spjället och sånt. Förresten kan också vara bränslerelät. Är det inte byt på många år så bytt det då.

Ahaa det visste jag aldrig. Jag har alltid bromsat[…]

Volvo car UX

Ofan det där har jag inte lagt märke til[…]

Har bytt de flesta delarna utefter kabelhärv[…]

Fel kategori här för din bil tyvärr[…]