- lör 08 dec 2012, 12:40
Nu när det varit rejält kallt i över en vecka har dieselvärmaren fått jobba hårt. Upprepade långa förvärmningar i kombination med korta körsträckor har på mina tidigare bilar inneburit att man fått ladda batteriet för att inte spänningen skall sjunka för lågt. Men den här vintern är första vintern jag har en bil med start/stopp, och dessa har ju som bekant ett extra batteri. Till skillnad från tidigare vintrar har jag nu inget som helst behov av att ladda batteriet. Jag har nu kört massor med dieselvärme, men batteriet bara tuffar och går utan att spänningen sjunker (mäter med CTEKs Comfort Indicator). Är det så att kapaciteten i extrabatteriet finns tillgänglig även när bilen står still och kan användas av dieselvärmaren? Jag trodde att extrabatteriet bara användes när bilen var autostoppad, men så kanske det inte är. Någon som vet?
En fråga till när jag ändå är igång: Har min CTEK-laddare ansluten till huvudbatteriet. Laddar jag även extrabatteriet när jag anslutit laddaren till huvudbatteriet och bilen är avstängd?
En fråga till när jag ändå är igång: Har min CTEK-laddare ansluten till huvudbatteriet. Laddar jag även extrabatteriet när jag anslutit laddaren till huvudbatteriet och bilen är avstängd?