Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PaNi
Nu när det varit rejält kallt i över en vecka har dieselvärmaren fått jobba hårt. Upprepade långa förvärmningar i kombination med korta körsträckor har på mina tidigare bilar inneburit att man fått ladda batteriet för att inte spänningen skall sjunka för lågt. Men den här vintern är första vintern jag har en bil med start/stopp, och dessa har ju som bekant ett extra batteri. Till skillnad från tidigare vintrar har jag nu inget som helst behov av att ladda batteriet. Jag har nu kört massor med dieselvärme, men batteriet bara tuffar och går utan att spänningen sjunker (mäter med CTEKs Comfort Indicator). Är det så att kapaciteten i extrabatteriet finns tillgänglig även när bilen står still och kan användas av dieselvärmaren? Jag trodde att extrabatteriet bara användes när bilen var autostoppad, men så kanske det inte är. Någon som vet?

En fråga till när jag ändå är igång: Har min CTEK-laddare ansluten till huvudbatteriet. Laddar jag även extrabatteriet när jag anslutit laddaren till huvudbatteriet och bilen är avstängd?
av whennebab
Har läst båda länkade trådarna men de är fortfarande lite otydligt hur man laddar båda batterierna. Som jag förstår det så laddas inte stödbatteriet när bilen är avstängd om man kopplar på plus-polen efter BMS och jordar i chassie, eller har jag förstått fel? Hur laddar man stödbatteriet då? Direkt på plus- och minus-polen på stödbatteriet?

Funderar på att köpa en S60 Drive -11 som har stått avställd i 2 månader och har hunnit ladda ur en hel del på båda batterierna, varnar i displayen för låg strömnivå. Nu har det varit ganska kallt också och bilen stått utomhus så i värsta fall kanske batterierna behöver bytas men först testar jag med att ladda.

Mvh.
av V70F
Hej
Du laddar stora batteriet som vanligt, viktigt att jorda i karossen INTE på minuspolen, men det visste du ju redan, lilla batteriet får du ladda direkt på det lilla batteriet, tyvärr innebär det att man får lossa plasttäckningen under framrutan för att komma åt, detta är enda sättet att ladda supportbatteriet.
Support batteriet är endast inkopplat vid autostart av motorn under den korta tid det tar att få igång motorn, detta för att stabilisera spänningen så att man inte ser några blink i lampor eller radio mm. Det kopplas även in vid körning när det behöver laddas. Supportbatteriet är aldrig inkopplat när bilen är parkerad, att batteriet håller bättre nu kan ju vara att man har tänk till lite på Volvo och satt dit bättre batterier samma som Taxi använder.

Mvh
av Koloss
V70F skrev:Hej
Du laddar stora batteriet som vanligt, viktigt att jorda i karossen INTE på minuspolen, men det visste du ju redan, lilla batteriet får du ladda direkt på det lilla batteriet, tyvärr innebär det att man får lossa plasttäckningen under framrutan för att komma åt, detta är enda sättet att ladda supportbatteriet.
Support batteriet är endast inkopplat vid autostart av motorn under den korta tid det tar att få igång motorn, detta för att stabilisera spänningen så att man inte ser några blink i lampor eller radio mm. Det kopplas även in vid körning när det behöver laddas. Supportbatteriet är aldrig inkopplat när bilen är parkerad, att batteriet håller bättre nu kan ju vara att man har tänk till lite på Volvo och satt dit bättre batterier samma som Taxi använder.
Mvh
Varför är det viktigt att inte använda minuspolen? Det framgår inte i tråden så berätta gärna.

Det hade säkert varit smidigt men jag har[…]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]

När är Huvudcylinder bytt och det lö[…]