Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en XC60 - 09, D5.
Köpte den begagnad förra sommaren (Aug 2011). När hösten kom visade det sig att dieselvärmaren inte fungerade.. Inte bra, men lyckades få ut det på bilförsäkringen, och fick den bytt i December 2011. Volvo satte då in den mer moderna Termotop Evo eller vad den nu heter.

Men fråga; Hur varmt ska det normalt bli i en Volvo xc-60 när dieselvärmare körs?

Anledningen till att jag frågar är att jag inte alls är nöjd med värmen när man slår på värmaren och låter den gå säg 30-40 minuter.
Förra vintern när det var minus 20 grader ute, testade jag att köra värmaren i 40 minuter. Då var det fortfarande minus - 4 grader i kupén. Känns som något är fel. Men samtidigt så mäter verkstaden upp att det efter 30 minuter kommer luft som är 52 grader varm ur ventilationen, men det blir aldrig varmare än så (när det är +-0 grader ute). Så det verkar ju som att det produceras värme.

När bilen väl startar så blir det rätt snabbt varmt. Det känns som;
1) Fläktarna i bilen inte driver ut värme i bilen (när bilen startas blåser det naturligtvis mer) (not: har nytt, full-laddat batteri)
2) Eftersom volvo moterar värmare så att de värmer motor först så ska först motor bli varm innan någon värme kommer inne i bilen

Men det är oerhört irriterande att varje morgon / eftermiddag när man ska till/från jobbet sätta sig i en kall bil.
Särskilt då det första jag gjorde var att motera telefonstart till värmaren för en massa pengar.

Någon som har någon erfarenhet av liknande?
Någon som vet vad som är "normal" värme i en volvo när dieselvärmare körs?

/Erik
Min värmer upp kupén till ca 20 grader för det mesta. När värmaren kommit upp i temp så kör den kupéfläktarna på halvfart... Men värmaren går aldrig längre än 1 timme (inte min iaf) så är det -20 och neråt så hinner den inte alltid få upp temperaturen ordentligt i kupén, men rutorna är alltid isfria!

Men minusgrader i kupén låter lite väl kallt!
Hade minus 14grader här om i helgen, aktiverade värmare ca 25 min innan jag gick ut till bilen, då var den varm och frostfri på vinrutan.. jag gissar på ca 10-20min.. Och värmare på min Stängs av automatiskt efter 30min.. Då är den varm, jag aktiverar min värmare via SMS.
Jag brukar ha kupén inställd på 21-22 gr och kör jag värmaren med tidur så är det den tempen inne i bilen när jag kommer ner. Har ju då inte mätt med en termometer, däremot så får man ganska omgående knäppa upp jackan o ta av sig mössan då det e riktigt varmt.

Nu när det e och har varit minusgrader ute ett par dar så går ju tiduret Max 50 min. O tanken e väl att den själv känner av dina bilinställningar ang temp o utan undantagsfall så bör bilen ha den tempen när värmaren e klar.
Har däremot märkt att den inte e lika effektiv när man kör direktstart. Å andra sidan har den inte gått lika länge då...

Kolla me firman som bytte den på garantin/försäkringen o reklamera skiten...

Tillägg, jag kör Voc.
Vaccumslangar till 940

Som tidigare svarat så går det utm&aum[…]

Ja kanske gjorde fel, ja mätte på den s[…]

Trasig Renault Scenic

Har haft vilopaus några dagar, väntat p[…]

Bygga ”busbil”

Det går väl att plocka ut 300hk+ ur en […]