Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Apropå diskussioner om olika bränslealternativ vs. miljö och annat. Här diskuteras Hydrogen på alla sätt och vis!
Bara att fylla på med Din kunskap (och kanske erfarenhet)! BMW har väl haft någon modell med Hydrogen; finns fler tillverkare? Var finns mackarna för vätgas i Sverige?

Klipper in ett litet inlägg från Wikipedia

"Väte som energibärare [redigera]
Huvudartikel: Väteekonomi
Väte är ingen energikälla eftersom det inte finns några större naturliga förekomster och det krävs energi för att producera gasen men vätet kan användas för att "lagra energi" som sedan kan användas i till exempel en bilmotor. Flera olika sätt att använda vätgas i motorer är under utveckling, men flera av sätten har komplikationer. Om man bara har vätgasen i en trycktank skulle man inte kunna frakta större mängder gas åt gången. Om man istället fraktar vätet i flytande form kommer det behövas en så stark behållare att behållarens tyngd ger problem på bilens energiförbrukning och dessutom behöver man släppa ut lite av vätgasen då och då så att behållaren inte exploderar. Ett alternativ är att frakta vätet i form av natriumborhydrid (NaBH4) som med vatten bildar vätgas. När väte förbränns bildas i princip bara vatten som till skillnad från utsläpp av koldioxid inte har någon förstärkande verkan på växthuseffekten. Den totala miljöbelastningen avgörs dock av vilken primärenergi som används vid framställning av vätgasen. Vid produktion av vätgas med naturgas eller olja som råvara förekommer dock koldioxidutsläpp.
Vätgasens främsta nackdelar är förknippade med lågt energiinnehåll per volymenhet (ca en tredjedel jämfört med biogas) vilket ger upphov till stora kompressionsförluster vid högtryckslagring och -distribution, att den ger upphov till vätgasförsprödning vilket ställer höga och kostnadskrävande materialkrav vid lagring, distribution och användning av vätgasen, att den är lättantändlig, har ett stort brännbarhetsområde i luft och brinner med osynlig låga vilket ur olycksrisk- och säkerhetssynpunkt ej är gynnsamt. Vidare krävs det utveckling av i princip hela kedjan: produktion, lagring, distribution och användning."...

Och här finns en länk om Bränslecell
av Andis
Såg ett program på svt 1 eller 2 för en 20 år sen med en uppfinnare som hade någon sorts egen produktion av vätgas via vindkraftverk och sol celler. Har för mig att han hade en tank för 10 mil i bilen han hade konverterat.

Någon som sett programmet och kanske har det?

Lät som lösningen då på hur man skulle driva bilar men sen vart det knäpptyst.
Låter som knepigt när man läser texten ovan. Speciellt det där med att vätgasen kan brinna med osynlig låga låter små farligt.

Hmm inte lätt.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Rådlös
BMW har haft forskning och experimentbilar på väte, men det är numera nerlagt sedan ett par, tre år. Om dom satsar X miloner DM under ett antal år, men till slut konstaterar att det inte är hållbart då tycker jag det talar för sig själv.
Hade inte BMW en slogan: Vi följer inte utvecklingen (eller det kanske var trender?). Vi leder den!
Detta tror jag beskriver BMW's erfarenheter och åsikter om väte som bilbränsle.
av NilsO
Ska man driva en bil med vätgas är antagligen det rimligaste alternativet en bränslecell som ger elektrisk ström av vätgasen och elmotorer som driver bilen framåt. Att köra en vanlig förbränningsmotor på vätgas går säkert bra men är ett stort slöseri eftersom en sådan motor bara utnyttjar ca en tredjedel av energin i bränslet (resten blir helt enkelt värme).

Det gick några vätgasbussar i Stockholm som fungerade enligt ovan för fem–tio år sedan. De hade en liten skorsten där vattenångan som bildas i bränslecellen släpptes ut – och det var alltså de enda utsläppen.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rådlös skrev:BMW har haft forskning och experimentbilar på väte, men det är numera nerlagt sedan ett par, tre år. Om dom satsar X miloner DM under ett antal år, men till slut konstaterar att det inte är hållbart då tycker jag det talar för sig själv.
Hade inte BMW en slogan: Vi följer inte utvecklingen (eller det kanske var trender?). Vi leder den!
Detta tror jag beskriver BMW's erfarenheter och åsikter om väte som bilbränsle.

BMW körde förvisso förbränning av vätet vilket blev extremt ineffektivt i jämförelse med bränslecell som t.ex. honda kör testflotta med.

F.ö. är väl det stora problemet helt enkelt förvaring av gasen, kostnad för bränslecellbilen och eventuellt framställning av gasen(hur ekonomiskt det går att göra i stor skala)
av Andis
Vad blev utvärderingen av bussarna som gick i Stockholm ?
Går det att hitta några offentliga rapporter på hur det egentligen blev ?
Samt varför försvann dom?

Kommer ihåg dom vad dom rök när det var kalt ute :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]