Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av malajo
Har kopplat in en sån här i min bil http://www.ebay.de/itm/USB-Adapter-MP3- ... 2215wt_947

En pryl för att kunna lyssna på mobilen via bilstereon.
Denna ska matas med ständig ström (batteri-plus alltså) enligt manualen.
Jag orkade inte dra kabel genom torpedväggen och tjuvade endast ström från stereo-matningen via en sån där "kabeldelning"

Prylen strular och funkar endast ibland och jag misstänkter att det e något med matningen som gör det.
Så jag tänkte fixa en ordentlig batteri-matning till den i stället.
Så jag undrar om det finns något lättåtkomligt ställe där jag hittar batteri-plus på bilen.
Helst i närheten av stereon.
Borde väl finnas i säkringsdosan

Jag undrar helt enkelt om nån känner till ett lätt ställe att koppla kabeln på?
Om det är en "strömtjuv" du använt skulle jag testat o göra en riktig förgrening, löda eller liknande. Stor risk för glapp i sånt otyg.
Användarvisningsbild
av Perc
Kolla från ungefär 1:10 i den här videon. Där kopplar dom grom-adaptern till konstant ström.

Om jag minns rätt var kabeln gul.
av malajo
Perc skrev:Kolla från ungefär 1:10 i den här videon. Där kopplar dom grom-adaptern till konstant ström.

Om jag minns rätt var kabeln gul.
I denna videon ser det ut att vara den röda kabeln dom kopplar in den på men jag vill minnas att kabeln jag använt är gul.
Det är i alla fall där jag kopplat in min med hjälp av en "grenkontakt" som biltema kallar dom.
Bild

Kanske ska testa löda lite i stället och se om det hjälper.

För att uppdatera lite så kan jag oxå säga att jag märkte idag att cd-spelaren inte funkade.
Själva radio-delen funkade precis som den ska men jag kunde inte välja "cd" med funktionsratten.

Kanske stereon som börjar lägga av?
Att använda "grenkontakt", "strömtjuvar" och liknande manicker som kläms fast över/igenom kabeln är detsamma som att be om problem !.
Dessa tingestar "ansluter" kablarna med varandra genom en sorts "gaffel" som kläms igenom isoleringen, samtidigt klipps ett antal kardeler i kabeln också av vilket även gör att kabeln man tar ström ifrån tappar kabelarea ..
Dessa tingestar börjar osvikligen att glappa efter ett tag, vilket ger mer problem i slutändan.

Skala av lite av kabeln och löd som föreslagits .
Batteriström har du hittat!, använd den som matar radion, jord tar du i samma kontakt.

Har tappat räkningen på hur många bilar där ägarna monterat larm dom köpt, som slutat funka efter ett tag, "det jädra larmet slutade funka efter några veckor/ falsklarmar" osv och man får skäll för att ha sålt skit..
Tar in bilen i verkstan och vad ser man ?, jo att larmet är "monterat" med dessa satans tidsinställda glappkontakter :evil: , bara att sanera bort skiten och löda kablarna istället och ser man på !, "det jädra" larmet funkar plödsligt som det ska...
Användarvisningsbild
av Camel
blådåren skrev:Att använda "grenkontakt", "strömtjuvar" och liknande manicker som kläms fast över/igenom kabeln är detsamma som att be om problem !.
Dessa tingestar "ansluter" kablarna med varandra genom en sorts "gaffel" som kläms igenom isoleringen, samtidigt klipps ett antal kardeler i kabeln också av vilket även gör att kabeln man tar ström ifrån tappar kabelarea ..
Håller helt med blådåren. Använd inte "strömtjuvar".
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 36#p685536

blådåren skrev:/.../dessa satans tidsinställda glappkontakter :evil: ,/.../
Bra sammanfattning! :mrgreen:

Är väldigt vanligt med fel på h&[…]

Startproblem

Tycker det lutar starkt åt ett nytt batteri.

Tvättade bilen för första gån[…]

Gasspjällsproblem i v70 2.0F 2008

För att helt utesluta nåt annat skull[…]