NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Masta89
Hej.

När det är kallt ute, så tycker jag att 1:an och backen är svåra att få i när bilen är kall. ??:-/
Jag har 6vxl manuell låda.

När jag har kört ca. 5min. så går växlarna mycket smidigare...

Bilen har jag köpt på Bilia med 2 års Bilia MaxiTrygg (begagnatgaranti), bilen har rullat 5100mil och i övrigt är jag nöjd med den.
Har läst lite på internet, och jag har hittat att det kan vara fel på växellåda,koppling eller dubbelmassesvänghjul..??

Är det någon på detta forum som har någon idé om vad det kan vara och om det kan gå på denna begagnatförsäkring, för att Bilias MaxiTrygg skriver så...
2. Koppling – Lameller (ej utslitna), slagcylinder och slang,
dubbelmassesvänghjul, (ej pedalställ).
3. Växellåda – Packboxar, justeringar, vajrar, växellägesgivare, spakställ (ej
belysning).

Tack.
av getsome
Oljan blir tjockare när det är kallt så det är troligtvis inte nåt fel , efter 5 min så blir oljan varm och "problemet" är borta.Min egen bil är likadan. Kan hjälpa att byta till en olja som är tunnare bara se till at den följer spec.
av agusta44
Åk ner till Bilia och be dom byta oljan i växellådan, bytte på min S40 T5'a då jag också upplevde 1:an och backen som tröga.
Växellådan blev mycket smidigare, men jag kan fortfarande uppleva den som trög när det är riktigt kallt ute.

//MVH
av Masta89
agusta44 skrev:Åk ner till Bilia och be dom byta oljan i växellådan, bytte på min S40 T5'a då jag också upplevde 1:an och backen som tröga.
Växellådan blev mycket smidigare, men jag kan fortfarande uppleva den som trög när det är riktigt kallt ute.

//MVH
Hur mycket har du betald för det? Detta går inte på garanti?
Användarvisningsbild
av Tomas88
agusta44 skrev:Åk ner till Bilia och be dom byta oljan i växellådan, bytte på min S40 T5'a då jag också upplevde 1:an och backen som tröga.

//MVH
Har en C30 T5 med 6 växlad manuell. Samma sak för mig. Klagade på att den var lite trögväxlad just när det var kallt. Fick fixat på garanti. Då justerade de nåt med växelvire och bytte till tunnare olja. Blev bättre men jag märker fortfarande lite när det är kallt.
Verkar vara normalt så det kanske inte är så mycket att bry sig om.
Jordpunkt V70-12

Alternativt inkoppling är att ansluta till e[…]

Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]