Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av kbm021
Hej!

Jag har läst massor av kupe fläkt trådar här men finns så många olika svar om olika modeller på bil/med ac om det är motståndsrelä eller nåt termo osv. Så jag blev inte speciellt klokare tyvärr.

Jag köpte bilen igår kväll för jag ska ha den som vinterbil endast. Fläkten går endast när man har vredet på 4an, och ibland men inte så ofta så dör den för någon/några sekunder och hoppar igång direkt efter. Det är ingen AC i bilen. Någon som har ett bra svar på hur jag ska gå tillväga för att reparera det? Sen så tycker jag det blåser rätt så lite när jag ställer vredet på framrutan, blåser nästan lika mycket ur dom främre. Vad kan vara orsaken till det? Men varmt som sjutton blir det iallafall.

Tips? 745 från 1988.
av enhahne
prova att byta fläktmotståndet. Det sitter där under vid fläkten. Har för mig att om det är i sönder så kan man bara ha ett läge på fläkten eller inget alls. Det sitter bara med 2 skruvar. Har du inte kompis med lika dan bil så prova låna hans och se om det funkar.
av umekille
byte av fläkten rekomenderas det är för att den inte
skall vara helt still då den börjar gå tungt den bryter
motstånden och bara går på fullt. prova annan brygga o den
går lika fort som en avlöning igen.
av kbm021
umekille skrev:byte av fläkten rekomenderas det är för att den inte
skall vara helt still då den börjar gå tungt den bryter
motstånden och bara går på fullt. prova annan brygga o den
går lika fort som en avlöning igen.
Okej så du tycker jag ska köpa en helt ny fläkt. Har du en aning om pris till just min bil? Vad menar du med prova annan brygga ? :-/
Någonting som sitter i fläkten eller så?

Mvh
av umekille
köp en fläkt på skroten eller ta upp den gamla o se om den går
rädda...motståndsbryggan som gör att du har 4-fläktlägen
då fläkten går tungt så bryts kretsarna på den och endast
full fart går köra.
av kbm021
White skrev:Funkar jättefint att rengöra och smörja upp den gamla fläkten, och sedan byta fläktmotståndet! Tänk på att du måste köpa till en
adapterkabel till det nya motståndet om du köper det hos Volvo.
Okej jag ska ta tag i det på söndag. Okej. Jag hitta ett motstånd på en lokal skrothandlare här han ville ha 200 kr för det. Vad tror ni om det? Varför behöver jag en adapterkabel? Gäller det bara om jag handlar en på volvo och inte på skroten? :shock:
Användarvisningsbild
av White
När jag bytte motståndet på min 745 -89, så hade Volvo ändrat utforming på kontaktanslutningen på det nya motståndet. Därför
krävdes en adapterkabel för att det skulle passa mot befintligt kontaktstycke. Adapterkabeln finns att köpa på Volvo.
Tar du ett likadant motstånd på skroten behöver du inte adapterkabeln!

Tänk på att plocka isär fläkten och rengör samt smörj lagringen INNAN du monterar det nya motståpndet, annars bränner du även
det nya!
av kbm021
White skrev:När jag bytte motståndet på min 745 -89, så hade Volvo ändrat utforming på kontaktanslutningen på det nya motståndet. Därför
krävdes en adapterkabel för att det skulle passa mot befintligt kontaktstycke. Adapterkabeln finns att köpa på Volvo.
Tar du ett likadant motstånd på skroten behöver du inte adapterkabeln!

Tänk på att plocka isär fläkten och rengör samt smörj lagringen INNAN du monterar det nya motståpndet, annars bränner du även
det nya!
Okej tack för tipsen. Då ska jag ta isär och smörja alltihop. Kommer du ihåg vad du betalade för motståndet på volvo, samt kabeln?
Användarvisningsbild
av White
Nej! Det är flera år sedan, så det minns jag inte... Men som tur är har jag sparat kvittot! :wink:

VO..3522313..........Förkopplingsmotstånd.....461,25kr
VO..9139700..........Ledningsmatta..............168,75kr

Det är just därför du INTE vill bränna det nya motståndet genom att slarva med rengöring och uppsmörjning av fläkten!
Läckage koppling v70 II

Iallafall på äldre V70 så g&arin[…]

Om det är kabelfel så vet jag inte om d[…]

Bromsar på S60

Det som jag tycker är konstigt är dels a[…]

Hej! Då var det min tur. Höger positio[…]