Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tommty
Ska byta olja och filter på bilen, och undrar helt enkelt. Vilken olja tycker ni är best och varför?

Jag kommer byta olja ca varje 500-1000 mil beroende på hur jag har kört och vill gärna ha rekomendationer utav vad jag skall använda mig av för olja.

Läst på om mineral/helsyntet samt olika viskositeter och lutar att skaffa 5w40 helsystet, men av vilket märke?

biltemas för 90:-/L eller en bättre märkes?
av volvobaggen
Biltema helsyntet, billig och bra. Helsyntet är bättre en mineral/delsyntet på alla sätt.
Användarvisningsbild
av Sunschreem
volvobaggen skrev:Biltema helsyntet, billig och bra. Helsyntet är bättre en mineral/delsyntet på alla sätt.
Jag ska nog åka till swedol o köpa olja, sist jag hade biltema olja så kändes den blaskig. Läst att många haft prblem med den som påminner om "carlube" även i lastbilar. Men givet ska du ta helsyntet. Och så tjock som du tror din bil kan ta emot. Den ska ju orka vrida runt motorn även när det är kallt ;)
av Tommty
Sunschreem skrev:
volvobaggen skrev:Biltema helsyntet, billig och bra. Helsyntet är bättre en mineral/delsyntet på alla sätt.
Jag ska nog åka till swedol o köpa olja, sist jag hade biltema olja så kändes den blaskig. Läst att många haft prblem med den som påminner om "carlube" även i lastbilar. Men givet ska du ta helsyntet. Och så tjock som du tror din bil kan ta emot. Den ska ju orka vrida runt motorn även när det är kallt ;)
faktiskt har jag mest sett positiv kritik om biltemas oljor, att dem funkar.
Användarvisningsbild
av Tungviktarn
Hur långt har bilen gått?
Man brukar ha en måttståck på ca 20000mil då man går över från helsyntet till del.
Anledningen är motorns täthet.
Mineraloljan är bra att smörja cykelkjedjan med;)
av Tommty
hmm... ok.

bilen som det är på tal på har rullat 22.000.

Absolut ingen anning om vilken olja som har vart i motorn innan.

ska jag köra del då istället?
Användarvisningsbild
av jojjeblom
http://handla.swedol.se/images/large/OF-112304.jpg

Swedols helsyntet 5w-40 köpte jag senast till både 854:an och V70in, funkar bra tycker jag.
Har innan jag köpte denna kört med Biltemas helsyntet 5w-40 i flera år även den har funkat bra.

Det man ska kolla upp är ju att oljan uppfyller kraven din motor har på oljekvaliteten, denna info ska finnas i instruktionsboken.
av Andreasace
5w40 har INGET med tjocklek av olja att göra.
Trögflutenhet är en helt annan sak.

Det är exakt som matolja.
Ta in det i kylen i 4 grader så är den som sirap, värm den i pannan till 170 grader så rinner det snabbare än ditt eget piss.

Personligen tycker jag att du väljer Helsyntet, för delsynt är en "bluff olja"
Det finns inga regler som säger hur stor blandningen ska vara mellan mineral och helsyntet olja, men ett mått på ca 30/70 är ganska bra.

Om du tar 4 liter mineral olja och 1 matsked syntet så har du en delsyntet olja, eller "syntet förstärkt".

Får ta och skriva en liten olje guide senare när jag ahr tid :)
av Tommty
jojjeblom skrev:http://handla.swedol.se/images/large/OF-112304.jpg

Swedols helsyntet 5w-40 köpte jag senast till både 854:an och V70in, funkar bra tycker jag.
Har innan jag köpte denna kört med Biltemas helsyntet 5w-40 i flera år även den har funkat bra.

Det man ska kolla upp är ju att oljan uppfyller kraven din motor har på oljekvaliteten, denna info ska finnas i instruktionsboken.
Oljans krav och kvalité är redan uppkollat. Det var inte det jag frågade efter utan min fråga är helt enkelt vad ni tycker och varför.

Många säger att man ska byta till del/mineral på dessa bilar eftersom dem ofta är slitna. Många säger även att "skit sitter kvar i motorn om förra ägaren kört på del och om man då byter till hel så kommer all skit lösas upp och möjligtvis blockera en oljekanal vilket innebär att motorn kan ha skurits"

Men då säger nästa person att det stämmer inte alls, utan om ovanstående händer så var motorn påväg och ge upp ändå och man skall köra med hehlsystet.

Så egentligen vill jag ha någolunda bra svar varför jag ska köra på del eller om jag kan köra på Hel.

Kan lägga till lite information om det hjälper?

Förra ägaren var bilmek, oljan idag ser helt fräsch ut, inga avlagringar eller annat, "gyllenbrun".

- Syns inget skit om man kollar ner från oljelocket vilket många i en annan tråd här på forumet sa att man kunde göra. Ser fräscht ut.

- Bilen har innan varit pendlarbil till norge, därav långkörningar.

- Bilen var även i ett år i USA (från tillverkning) om det har någon betydelse.

- Fick inte med någon service bok.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]