Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jaka
Hej!
Behöver en ny värmekran till en 745:a från -87.
Trodde att kranen till en -88 skulle passa men så är tydligen inte fallet...eller? Kan inte se vad som skiljer dem åt men 88:an passar inte.
Det går inte att vrida kranen då armen på kran tar i vattenröret av mässing som sticker in i kupén. Det är ju bajonettfäste för kran så klackarna på kranen trycks in i motsvarande urtag i plåten bakom pedalstället och sedan måste kranen vridas medurs ett halvtvarv för att sitta fast. Men det förhindras av mässingsröret...
Senast redigerad av 1 jaka, redigerad totalt 0 gånger.
av Eirike93
"Trodde att kranen till en -88 skulle passa men så är tydligen inte fallet...eller? Kan inte se vad som skiljer dem åt men 88:an passar inte."

Då undrade jag om det var en likadan motor som satt i -87'an, för om det är olika motorer så kanske där skiljer på värmekranen...
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Jag kan ha fel nu, men jag har bara sett en typ av värmekran till volvo 700/900 när det gäller utan ac.
Däremot kanske plastmodulen som kranen sätts fast i skiljer sig.
Det är knepigt att lirka in kranen som du beskriver, men har du provat att först vrida in kranen mot torpedväggen
och sedan knäppa dit plastmodulen med vajrarna?
Har för mig att jag fick göra så när jag bytte.
Lycka till!
av jaka
Hej!
Jodå! Det har jag provat! Men den kran jag har (-88:a) går inte att vrida då vajerfästet i kranen då tar i mässingsröret som sitter i torpedväggen.
Användarvisningsbild
av lennarte
jaka skrev:Hej!
Jodå! Det har jag provat! Men den kran jag har (-88:a) går inte att vrida då vajerfästet i kranen då tar i mässingsröret som sitter i torpedväggen.
Jag har läst om detta på forumet och han som skrev det hade samma problem som du. Har för mig att han skrev att han fick böja ut fästet eller något sådant. Sök på värmekran så hittar du säkert det.

Mvh
Lennart
av jaka
Hej!
Jasg bytte värmekran för ett år sedan på brorsans 745:a och då gick det bra att bara trycka in och sedan vrida kranen (fast trångt som f.. var det). Man behöver/ska inte bjöja någonting för att få dit kranen.
Få se vad som händer när han får hem 87:ans kran idag.

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]