Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:
Tommty skrev:inte köpa turbo på skroten.
Tommty skrev:inte köpa turbo på skroten.
För att?
En turbo är ju en av dom få sakerna du själv kan bedöma om miltalet är trovärdigt på. Naturligtvis förutfattar det att man vet hur en bra turbo ser ut och känns.^
Att många turbos går hädan efter skrotköp har jag insett beror på att i stort sett INGEN vet hur en turbo ska startas upp. Alternativet är att man vet men att man skiter i vilket vid uppstarten.
Om det inte fanns en lapp med anvisningar om hur man gör uppstart med en ny turbo i dom flesta kartonger med nya turbosar, hade statistiken sett exakt likadan ut där tyvärr.
Absolut bästa är att jaga en utbytes imo. Köpa en turbo för 1500 som e kass sen, och du kan aldrig känna dig till om den är okej innan lagrena är fyllda med olja. Jämför på en turbo som gått 10 minuter vs en som aldrig varit monterad.
Sniker mig in med en halvt-offtopic fråga.
Pettson, du sa att 13g inte skulle orka dra över hela registret på en 2.3a, och att t om orginal turbon knappt orkar. Då blev jag lite fundersam över min egen 2.0a.
Det sitter ju en 12T i den. Om man då skulle hänga på en lite större turbo (bara som exempel - en 15g), skulle man få något roligare register då kanske? För jag har märkt att den tappar laddet relativt tidigt (men samtidigt laddar den rätt tidigt också).
Bilen laddar ungefär 0.8 nu med orginal turbo och styrsystem, om det har någon betydelse.
av *pettson*
Absolut bästa är att jaga en utbytes imo. Köpa en turbo för 1500 som e kass sen, och du kan aldrig känna dig till om den är okej innan lagrena är fyllda med olja. Jämför på en turbo som gått 10 minuter vs en som aldrig varit monterad.
Det du skrev nu är inte sant.
Det går utmärkt att känna sej till hur lagren mår. Speciellt utan olja. För med olja är det omöjligt istället.
Det är glidlager i turbotypen, med olja förvinner lagerspelet du vill känna. Vitsen är att i det närmaste inte ha ett lagerspel i torrt utförande.
Lagerspelet är väldigt litet när turbon är i gott skick torr, för att under tryck upphöra helt då oljan ska ta upp spelet.
Tar man en välrenomerad skrot, helheten med utseendebedömning ihop med att känna på lagren så bildar man sej snabbt en uppfattning om det utlovade skicket är sant.

Det är ju en viss skillnad i pengar att spara då en utbytes ligger på runt 5700 och som sagt en bra begagnad runt 1500-2000.
Förutsatt att man då vet vad man gör.
Är det bara längsta möjliga körtid som gäller med största möjliga garantier med minsta möjliga egna kunskaper inblandade, så tja då är det endast en ny oanvänd över volvodisk som gäller utan hämningar.
Då finns inte ordet utbytes heller. Då pratar vi om strax runt 10.000kr.
Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]

EX60

Tittade på den i Show Room Kungsträdg&a[…]