Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrik0
#699077
Hej!

Har länge haft felmeddelandet att anti-sladdservice erfordras och läst felkoden att det är kontaktrullen/rattvinkelgivaren för det är väl samma?
Om jag byter den, måste den då kalibreras? och om ja kan jag då göra det med en Kina Vida Dice?

Mvh Fredrik
av estufo
#699114
Det kan hända att du bara behöver uppdatera den, ivärstafall byte. Och om du gör det så måste du kalibrera om den. Osäker på om det går med nå Kina Vida.
av Tim
#699269
Byt den inte föräns du har provat att uppgraderat mjukvaran! Om du byter kontaktrullen så skall den inte kalibreras utan det skall göras en omladdning utav programvaran, detta måste utföras på en Volvo verkstad. Och uppgradering av mjukvaran bör kosta ca 600kr för arbete och material.
av fredrik0
#707160
Jag fick lämna in den och så fick de byta ut kontaktrullen som kostar 2500:- och har man DSTC så måste det kalibreras. Fick dock ett felmeddelande på antisladden igen samma som tidigare. Kollade felkoder och det fanns en på bromstrycksgivare 2 som hade för lågt tryck. Får se om det blir helt 100 efter byte.
av estufo
#707201
fredrik0 skrev:Jag fick lämna in den och så fick de byta ut kontaktrullen som kostar 2500:- och har man DSTC så måste det kalibreras. Fick dock ett felmeddelande på antisladden igen samma som tidigare. Kollade felkoder och det fanns en på bromstrycksgivare 2 som hade för lågt tryck. Får se om det blir helt 100 efter byte.

OMG, hade precis samma på min S60 2.5T MY07 :D . Körde dock bara kontaktspray på Bromstrycksgivare 2(Den yttersta) sen började det inte lysa eller sätta nå felkoder. Så börja där!
av Erikak
#1269782
Hej! Haft problem med min airbaglampan på en Renault megane 2008. Bytt spakcentralen där kontaktrulle sitter på bilen om jag förstått detta rätt. Min farthållare funkar heller inte och det tror sitta i ratten och man misstänkte samma fel. Bytte då denna hos en billigare och airbaglampan lyser inte längre, dock har inte farthållaren hoppat igång. Kan det kanske vara så att sen behöver kalibreras också kanske för att den ska hoppa igång? Vad tror ni?
#1269836
Erikak skrev: mån 17 sep 2018, 13:28 Hej! Haft problem med min airbaglampan på en Renault megane 2008. Bytt spakcentralen där kontaktrulle sitter på bilen om jag förstått detta rätt. Min farthållare funkar heller inte och det tror sitta i ratten och man misstänkte samma fel. Bytte då denna hos en billigare och airbaglampan lyser inte längre, dock har inte farthållaren hoppat igång. Kan det kanske vara så att sen behöver kalibreras också kanske för att den ska hoppa igång? Vad tror ni?
En Renault är inte en Volvo...
http://forum.clubrenaultsverige.com
av Erikak
#1269864
Nej precis! Tänkte att någon kanske vet då bilia som är stora på Volvo även brukar sälja Renault. Kanske även förstått fel då jag trodde detta forum var för flera märken på bilar. Men tack för länken med forum för just Renault.
Nya eller gamla V60

Nu har du ju inte svarat på om du kan tä[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Nytt avgasrör B234F

Väntar på delar till avgassystemet. Plo[…]

Kolla på skruvat, det verkar ha en del. M&a[…]