Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Jag skulle gärna äga en diesel. Men just nu är det ej ekonomiskt möjligt. Vi hade en V70N D5 på förra jobbet och den gick riktigt bra :D
av RonniePersson
Larzan skrev:Funkar... olika bra.
Motfråga, hur kräsen är du?

Drog en Adria 502uk 98 totalvikt 1230kg med en V70 170hk manuell 97.
Javisst det gick, premiären gick ifrån Blekinge till Stockholm.
Landsväg och stad gick som det skulle, utan större knorr. Bara till att röra om med spaken bland växlarna. Dock så hade jag velat haft en mellanväxel på 4 och femman. Det blev för stort gap där för att ligga och dra i just 80km/h.
Då blev det hellre till att sänka farten till 70 och gå ned på 4:an eller öka farten till 90 för att ligga kvar på 5:an.
Jönköpingbacken mot Stockholm och utanför Kolmården fick man gå ned till 3:an och varva motorn lite högre i registret. Det gick, men bilen fick kämpa på. bränsle förbrukningen låg dock runt 1.2 till 1.4 beroende på hastighet och last.

Bytte senare mot en 2.4T Aut. Lite vrid till 280Nm.
Klar skillnad, på flera sätt.

Det gick absolut lättare att komma iväg vid start och upp i hastighet.
Däremot så gillade inte växellådan 80km/h. Då var vi två som inte gjorde det.
Ett satans växlande i och ur med överväxeln, vill minnas att skulle slå i vid 82km/h.
Vid en rundresa runt bottenviken så är vägarna raka, inte många backar eller kurvor på finska sidan.
Flera gånger släppte överväxeln p.g.a. överhettning. Bilen gick in i friläge.
Fick föra växelföraren till läge 3 (vilket f.ö. rekommenderas enligt instruktionsboken) för att kunna ligga och dra med vagnen.
Kanske låg och drog i 40 minuter i jämn fart, innan lådan slog bakut.
När man låg på 3:ans växel så resulterade det i högre varv, och dessutom men last på bilen går stressfläkten in och hjälper gladeligen till. Bränsleförbrukningen hamnade på ca 1.5-1,7 L/mil.

Den vagnen byttes sedan ut mot en Solifer med totalvikt 1470kg.
Bränsleförbrukningen låg då på ca 1.3-1.5 L/mil trots tyngre vagn och framför allt större, dessutom boggievagn.

Med stigande bränslepriser (som redan då låg på runt 15kr/L) och mycket skjutsande till fotboll, handboll, husvagnsdragande så insåg man att det håller inte ekonomiskt att en till två gånger i veckan pytsa i för nästan tusenlappen i sidan på bilen.

Dieselbilsjakt.
Nu drar jag med en V70 D5 med geartronic. Och den bilen är som gjord för husvagnsdragning.
Med 400nm så märks knappt husvagnen bakom bilen, och en del får väldigt långa ansikten när man drar ifrån dem vid rödljusrace, fast man har husvagnen tillkopplad. Nackdel är dock att den äter framdäck i och med att den är endast framhjulsdriven.
Men jag tror jag spar en del på mekaniska reparationer i längden istället.
Bränsleförbrukning med vagn, under litern. 0.97 i snitt, och med blyfot.

Så ska du dra mycket, kolla efter en diesel med massa vrid. det behövs.
En bensinvolvo är ingen snåljåp med de numera dyra dropparna.
Det här är bara en an alla åsikter.
Kan bara hålla med!

Jag har ju en V70 2,4 D med geartronic låda 06:a och en Cabby 550 -90 med totalvikt 1300 kg. Motorn lämnar ju 340 nm i vrid mellan 1750-2750 varv, och det är inga problem att dra på vid rödljus så folk häpnar om man vill det. Men anledningen att jag åker diesel är bränsleförbrukningen som ligger mellan 0,9-1,1 med husvagen efter beroende på hur plan vägarna är. Jag vill ju spara lådan lite, och lägger den på 5:an och håller 80-85 km/h med farthållaren. Då varvar motorn 2000 varv/minuten, går jag upp på 6:an hamnar jag 1700 varv/minuten, men då känns det ibland som motorn segdrar och den orkar ju det, men hur är det för växellådan? Nu har bilen rullat 19 000 mil, och oljan i lådan byttes vid 17 200 mil i förebyggande syfte, när jag köpte bilen i februari 2012.

Mvh Ronnie
Användarvisningsbild
av CiA
Tack för era svar!

Det vi drar en del är ett hästsläp och ganska ofta är vi uppe på 1500-1600 kg när vi kör två (mindre) hästar eller har hämtat hö och halm. Jag tycker det fungerar bra i alla situationer utom en, och det är när man ska upp för branta backar i låg hastighet. Då märker jag (förstås) skillnad mot Subarun vi hade tidigare och jag tycker den stackars bilen får kämpa lite väl mycket med sina 140 hästar.

Vi hade tidigare en V70 med 170 hästar också, men jag minns faktiskt inte ifall jag drog med den i branta backar och om jag i så fall kände något skillnad? Den V70 dog tyvärr i våras och ersattes temporärt av en V70 -97 med minsta motorn. Har bara dragit någon enstaka gång med den.

Vi behöver alltså två kombisar som får dra 1500 kg på B-körkort eftersom vi jobbar på olika ställen och på olika tider och inte behöver byta bil med varandra för att kunna köra ungarna, hundarna och hästarna. Nu har vi samlat ihop pengar för att köpa det vi egentligen vill ha, en riktigt fräsch V70 -99 eller -00 med relativt låga mil (och dessutom gärna silverfärgad och med tonade rutor..) som ska ersätta gamlingen (som har 38 000 mil på nacken) och leva länge i vår familj. Funderar nu på ifall man borde leta efter en med 170 hästar? Men kanske inte automat då? I alla fall inte diesel, vi kör för lite för att det ska löna sig.

Bra acceleration behöver vi inte (måste ändå köra försiktigt med hästarna), men alltså kraft att ta sig upp för brantare backar.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nu kan jag inte svara på om det är skillnad på dom "nyare" 170hk och dom gamla som är i t ex 850, men den som sitter i 850 tycker jag är tokslö överlag. Mycket slöare än vad man tycker dom ska vara.
Jag har för mig att vridet och effekten kommer otroligt högt upp på dom, medans vridet och effekten kommer mycket tidigare på 140hk (10v) motorn, vilket i slutändan resulterar i snarlik prestanda, eller i vissa fall t om bättre på 140hk.

Dock har ju 99-00 140hk även dom 20v, och där skiljer bara programvaran har jag lärt mig. Dvs du kan köpa en 140hk och chippa, så har du samma eller lite mer effekt än 170hk.

Men jag står fast vid att turbo är det bästa :) Dom ligger ju inte så jäkla högt i pris heller längre. Och nej, dom drar inte mer bränsle vid normal körning :wink:
Användarvisningsbild
av CiA
Lucif3r skrev:Nu kan jag inte svara på om det är skillnad på dom "nyare" 170hk och dom gamla som är i t ex 850, men den som sitter i 850 tycker jag är tokslö överlag. Mycket slöare än vad man tycker dom ska vara.
Jag har för mig att vridet och effekten kommer otroligt högt upp på dom, medans vridet och effekten kommer mycket tidigare på 140hk (10v) motorn, vilket i slutändan resulterar i snarlik prestanda, eller i vissa fall t om bättre på 140hk.
Ja, nu när du säger det så vet jag att jag var lite snopen över att jag inte märkte av de där extra hästarna som vi hade i den förra V70:n.

Turbo alltså. Jag är helt opåläst så - finns det flera varianter? Det jag ser framför mig är den som kallas T5? 2,4T också när ajg tänker efter..?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja det finns lite olika. T5 är den största, (förutom R-modellerna, men dom är i en klass för sig) som har ~240hk. Sen finns 2.4t/2.5t som har 193hk.
Jag har ingen direkt koll på vad skillnaden är mellan T5 och dom andra, förutom att turbon är mindre på 193hk modellerna.

Sen finns det ju även italienimporterade T5or som har 225hk och är på 2.0l istället för 2.3l som sverige-sålda T5or.

Men oavsett vilken turbo-modell du skulle välja så är jag säker på att den kommer vara betydligt trevligare än sugmotorerna 8)
av RonniePersson
Den bilen jag skulle köpa om jag drog hästkärra ofta, och skulle ha en V70 99-00 är absolut en V70 Cross Country med 4-hjuldrivningen och 193 hk lättrycksturbon (bilen fanns mig veterligen inte med någon annan motor).

Alternativet är ju en V70 AWD, dvs nästan samma bil men utan all Cross Country stil med mörka stötfångare och dörrlister.

Vidare kan jag berätta att vi även har en V70 2,4 140 hk 00:a med automat i familjen. 140 hk motorn från -99 och nyare är faktiskt starkare på låga varv än sin broder på 170 hk. I princip är det ju samma motor, med olika programvaror i. Men 140 hk har sitt maxvrid på 220 nm vid 3300 varv, medans 170 har sitt maxvrid på 230 nm vid 4800 varv. Den måste alltså varvas mer för att orka nästan samma sak som 140 hk motorn.

Av denna anledningen valde jag 140 hk motorn när jag 2008 köpte vår V70 Classic 00:a. Automatlådan är ingen problem att dra med, bara man byter oljan i den ofta och inte kör på D-läget ute på landsvägen, utan väljer 4:an som högsta växel. Det blev ju nya automatlådor på 00:orna, med 5-stegade adaptiva lådor till 140 & 170 hk, och nya 4-stegade adaptiva till turbobilarna.

Se också till att den till tänkta bilen har fungerande nivåreglering! Detta gör att stötdämparna bak pumpar upp bilen efter någon km så bilen ser att vara olastad. Detta ger bättre köregenskaper och bättre komfort.

Vidare kommer det nya körkorts regler i januari 2013. Man ska kunna utöka sitt B-körkort till att få dra mer, men ändå inte riktigt samma regler som BE-berhörigheten ger. Men detta kommer att kosta ca 750 kr, vilket får anses som billigt. Ska bara krävas en uppkörning.

Mvh Ronnie
av RonniePersson
Lucif3r skrev:Själv är jag lite skeptisk mot AWD'n, då den inte är den hållbaraste i världen direkt, och kostar skjortan och byxorna att laga när den går sönder.
Klart det kan gå sönder. Men jag fattade det som att trådskaparen ville hitta en fin bil med lite mil. Givetvis är en lågmilare svår att hitta, men gör man det ökar ju chansen att få en bil som håller. Lågmilare för mig är under 15 000 mil, om man tittar på V70 från 99-00.

Min egen V70 Classic 00:a har nu rullat 25100 mil, ovh den andra V70:n 2,4 D 06:a har rullat 19000 mil. Dessa är således inga lågmilare, men välskötta.

Mvh Ronnie

Tjena! Märkte häromdagen att kontrollpa[…]

Missljud -22 V60 T6

Upplever att min T8 går väldigt hå[…]

I fredags var det äntligen "om-besiktnin[…]

Det är bara bilar med elektronisk växelv[…]