Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Johnnie
Kolla serienumret på ventilen om det är samma, om inte så kanske det blir nåt fel. :???:
Var noggrann med att slangarna kommer på rätt plats om du byter.
Om motorn går för kallt så börjar det bildas fukt i oljan och med tiden blir det vitt klet, kanske när det bli kallare ute...
Följ den övre kylarslangen, där den är ansluten med en slangklämma är själva kåpan över termostaten, den sitter med 2 st torx skruvar.
Bara att skruva bort och byta termostaten, du behöver inte ens lossa kylarslangen. Lite kylvätska kommer rinna ut och du behöver fylla på lite sen.
Turboreglerventilen sitter brevid luftburken och har 3 st slanganslutningar och en el kontakt om jag minns rätt.
Båda är ruggit lätta att byta. :-)-)
Användarvisningsbild
av milfshake
Lånar tråden, blir lite orolig för min egna bil när jag läser här.. Kan min motor också va slut? Den har rullat 8500 mil(B5254T4 s60 årsm 2005 aut), och svajjar ibland på tomgång mellan 600-1200 varv, och verkar sluka olja. 20/7 gjordes 8000 mils service och oljan byttes då, 2,5 månader/500 mil senare fick jag röd varningslampa för lågt oljetryck och stannade då på en mack och fyllde på. Nu är bilen visserligen avställd för vintern och oljebyte gjordes igen på volvo i måndags. Annars ligger tempmätaren som den ska under körning.

Noterade även att det rykte smått genom locket till oljan på motorn häromdagen. Sen vettifan, min kylvätska är mörkt färgad, är det också ett problem?

Jag har även felkod på lamdasond (system too rich at idle bank1), samt LMM (mass or valume air flow circuit range/ performance problem). (Dessa uppkom i samband med att bilen tankades med 95 oktan bensin (den ska gå på minst 98).
Ibland får jag även upp en orange varning med "motorprestanda nedsatt" och bilen bromsar automatiskt ner till den står still. Ibland smäller ger avgassystem ifrån sig ett knall när man släpper gasen, också något som uppkommit på senare tid.
Tycker också den slukar oerhört mycket bensin (snittar 2.5 l/milen med mycket gaspådrag), i somras låg den på 1.4 med samma körning.

I övrigt tycker jag den går skitbra när man väl gasar på. Det är en R och jag tycker absolut den går som en också. Det är bara tomgången som blir jobbig ibland. Jag har tänkt att åtgärda allt när jag tar ut den igen, men vore bra och veta om det är hög tid för och leta ny motor istället..
Förra veckan la även mitt antisladd system av tillsammans med ena halvljuset (behöver ny ballast/styrenhet) -.-
av Johnnie
milfshake skrev:Lånar tråden, blir lite orolig för min egna bil när jag läser här.. Kan min motor också va slut? Den har rullat 8500 mil(B5254T4 s60 årsm 2005 aut), och svajjar ibland på tomgång mellan 600-1200 varv, och verkar sluka olja. 20/7 gjordes 8000 mils service och oljan byttes då, 2,5 månader/500 mil senare fick jag röd varningslampa för lågt oljetryck och stannade då på en mack och fyllde på. Nu är bilen visserligen avställd för vintern och oljebyte gjordes igen på volvo i måndags. Annars ligger tempmätaren som den ska under körning.

Noterade även att det rykte smått genom locket till oljan på motorn häromdagen. Sen vettifan, min kylvätska är mörkt färgad, är det också ett problem?

Jag har även felkod på lamdasond (system too rich at idle bank1), samt LMM (mass or valume air flow circuit range/ performance problem). (Dessa uppkom i samband med att bilen tankades med 95 oktan bensin (den ska gå på minst 98).
Ibland får jag även upp en orange varning med "motorprestanda nedsatt" och bilen bromsar automatiskt ner till den står still. Ibland smäller ger avgassystem ifrån sig ett knall när man släpper gasen, också något som uppkommit på senare tid.
Tycker också den slukar oerhört mycket bensin (snittar 2.5 l/milen med mycket gaspådrag), i somras låg den på 1.4 med samma körning.

I övrigt tycker jag den går skitbra när man väl gasar på. Det är en R och jag tycker absolut den går som en också. Det är bara tomgången som blir jobbig ibland. Jag har tänkt att åtgärda allt när jag tar ut den igen, men vore bra och veta om det är hög tid för och leta ny motor istället..
Förra veckan la även mitt antisladd system av tillsammans med ena halvljuset (behöver ny ballast/styrenhet) -.-

Hur mycket olja tar den då?
Varnade den för långt oljetryck eller låg nivå? Vet inte vilka modeller som har nivågivare.
Varför minst 98 oktan? Har du nån typ av trim?
Hög bränsleförbrukning kan ju vara nån broms som ligger på.
Känn på fälgarna efter en långkörning om dom är ljumna eller varma, eller hissa upp och kolla om hjulen snurrar lätt.
Användarvisningsbild
av milfshake
Hur mycket olja tar den då?
Varnade den för långt oljetryck eller låg nivå? Vet inte vilka modeller som har nivågivare.
Varför minst 98 oktan? Har du nån typ av trim?
Hög bränsleförbrukning kan ju vara nån broms som ligger på.
Känn på fälgarna efter en långkörning om dom är ljumna eller varma, eller hissa upp och kolla om hjulen snurrar lätt.
Ingen aning om hur mycket den tar, som sagt på 75 dagar gick den från full till tom och varnade då för lågt oljeTRYCK och jag följde då anvisningar i boken och fyllde på med motorolja och den slutade då att varna.
Bilen är mappad, så ja, den är trimmad. Men i instruktionsboken står det att R modellerna bör köras på minst 98 oavsett vad.

Att bränsleförbrukningen har något med bromsarna att göra är i detta fallet osannolikt, jag har inte lyckats få rullat på framhjulen då det är en automatare men både volvo verkstan och besiktningen har anmärkt på att jag har fina skivor, belägg och bromsok. Just SBP har anmärkt på bromsanliggning på min andra bil så de bör upptäckt det även här.

Och visst blir det varmt i hjulhusen, det sitter 330mm skivor runt om som arbetar för fullt då det är en automatare och begränsar motorbromsning möjligheterna ;-(
av Guffe
Nu så har jag mer att berätta om min bil.. följde erat råd och gick till en annan firma och gjorde ett nytt komp prov. denna gång var jag med så var noga med att dom drog ur säkringen till bränslepumpen och tillkopplade extern kraft under testet. mitt nya prov visade

Cyl 1: 10 bar
Cyl 2: 10 bat
Cyl 3: 10 bar
Cyl 4: 11 bar
Cyl 5: 10 bar

Killen som gjorde testet fick hålla emot med en tång för att hålla tätt då delen som skall gängas i där tändstiftet normalt sitter hade gått sönder
så hade vi fått helt tätt så hade man fått mycket bättre tryck helt klart. Men alltså resultatet blev att verkstan tyckte att det är inget fel på motorn så vad Helmia har gjort vet inte jag mer än att dom inte kopplade bort bränslepumpen vid deras test. och dessutom när man tog bort tändspolarna så såg man att vid cyl 4 så var det helt svart i kanalen ner till tändstiftet dvs det har varit misständningar men tydligen så gjorde inte helmia något åt detta utan trodde att det var något gammalt att t.ex tändstiftet hade suttit löst någon gång som gjorde att det såg ut så.

Så vad gjorde jag då.. joo jag åkte till en bildemonteringsfirma och köpte 1 bättre begagnad tändspole och byte den som satt vid cyl. 4. men när detta byte var klart så gick bilen bra igen, tomgångsproblemen är borta helt nu. passade även på att åka förbi volvo och köpa en ny termostat efter detta byte så blir bilen varm som den skall. det som nu återstår är att byta är kamrem med diverse delar som tillkommer, efter att ha kollat på alla kvitton så hittar jag inget kvitto som tyder på att kamremen är bytt sedan den var ny. alltså gått på samma kamrem i 26000 mil.. SHIT alltså inte undra på att den är i dåligt skick, Helmia hittade att VVT enheten var glapp så den bör fixas när dom byter kamrem, Lämnade idag in bilen till en firma som skall byta allt som har att göra med kamremen (vattenpump,spändrulle,löprulle,Generatorrem m.m) samtidigt så får de passa på att byta krängningsstagen bak då den skramlar när jag kör i gupp eller hål, sist men inte minst en framvagn inställning åxå.

Skall bli kul och se vad prislappen hamnar på ;), dessutom så ni vet kommer köra helt på volvos orginal delar. men känns som det kommer bli billigare att göra detta istället för att byta hela motorn som helmia kom fram till iaf.

En annan sak. när vi kom fram till att Helmia hade gjort ett felaktigt komp. prov så orkade jag inte hålla mig undan utan åkte dit för att tala om för service teknikern att jag gjort ett nytt komp. test och kommit fram till att motorn inte är slut som dom hade kommit fram till. visade han komp. testet och han blev förbryllad var inte min mening att hacka på han eller nått utan ville bara att han skulle veta vad vi kommit fram till. men då säger han gå till verkstads chefen och meddela detta är ju inte meningen att du skall betala en massa pengar för felsökning när du hittar felet själv, sa då kommer du inte få en massa skit för det då.. joo det kommer jag sa han men rätt skall vara rätt. så jag gick till verkstads chefen och berätta vad vi kommit fram till. han blev ju inte så glad att dom kommit fram till denna slutsats utan ville ju givetvis kompensera mig på något sätt så efter diskussion fram och tillbaka i 2 dagar så kom vi fram till att dom betalade tillbaka de 1500 kr som jag betalade för deras felsökning, dom ville ju ha in bilen igen för att göra ett nytt komp test som om de inte trodde på mig visade dom bilder på de komp test som vi gjort men verkmästaren hävdade att du hade gjort rätt och skyllde ifrån sig och tyckte att stämningen blev jobbig tillslut. dom ville nämnligen ta in bilen och byta kamremen m.m till en bra pris men eftersom dom skyllde ifrån sig hela tiden och fortfarande hävdade att min motor är slut och kommer rasa när som helst så tog jag beslutet att inte lämna bilen till dom. och frågan är om jag någonsin kommer lämna bilen till dom igen, tänk om jag hade varit en vanlig svensson som lämnade in bilen och dom kom fram till att motorn var tvungen att bytas och att det kostade 25000 kr. den personen kanske hade gått hem till sin familj och grälat och bråkat om sin dåliga ekonomi men efter kanske ett lån tagit beslutet att fixa till bilen för 25000 kr och när de fått bilen tillbaka 25000 kr fattigare så hade de åkt där ifrån med en fungerande bil såklart. men nu i mitt fall så kanske min kostnad kommer upp under 10000 kr, det sista jag sa till verkstadschefen var. jag lämnade inte in bilen till er för att göra en konditionstest på motorn jag lämnade in bilen för att jag hade problem med tomgången och att bilen inte gick ordentligt, istället så fick jag göra felsökandet själv och hittade att en tändspole var boven att bilen gick så dåligt och det kostade mig 250 kr
Användarvisningsbild
av gaggi77
Guffe skrev:Hej.

Nu har bilen varit inne på Helmia Bil i Karlstad och efter att ha felsökt 8 timmar på bilen så har de kommit fram till att motorn är slut och måste bytas. det sista dom gjorde efter att ha gjort tryckprov, spjäll test bytt luftmassemätaren + en massa andra saker så gjorde dom en kompressions test vilken blev 9,7,7,5,5 bar från Cylinder 1-5 dom tror att troligtvis så har nån slang gått sönder innan som gjort att bilen har gått varm, så det enda att göra nu är att byta motor säger dom. en kostnad på 25 000 kr.. Har kollat själv och hittar en ersättningsmotor från 5000-8000 kr och har hittat en mycket erfaren bilmekaniker som tar åt sig jobbet att byta motor för 7000 kr så det kommer väl hamna runt 15000 kr, vad är eran åsikt om detta menar att dom kommit fram till att motorn är kass och att det inte är nån ide att renovera den befintliga motorn då kostnaden kommer bli detsamma som att byta motorn helt.
Hej. Men vilken kompression ska det vara på en frisk motor? Jag har en S60 2,4 2002, 26500 mil!
Mvh
Användarvisningsbild
av gaggi77
Och vad hände med när han tog bort oljestickan när bilen var igång var att det rök ur hålet vilken den inte skall göra då det skall vara ett vakuum på 0.5 men var istället ett tryck på 0.2? Är felet kvar och vad beror det på att det kommer rök där?
av Guffe
gaggi77 skrev:Och vad hände med när han tog bort oljestickan när bilen var igång var att det rök ur hålet vilken den inte skall göra då det skall vara ett vakuum på 0.5 men var istället ett tryck på 0.2? Är felet kvar och vad beror det på att det kommer rök där?
Problem med vevhusventilation måste göras rent och rensa kanaler för att det skall bli ett vakuum. detta görs bland alla andra grejer just nu hos den kille jag lämnat bilen till.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Diameterskillnaden på hjulet blir stor vid R[…]

Kloka tankar! Även om min bil är lastgam[…]

Relä K uppbrunnet.

Sitter där ett relä med 87 och 87b m&ari[…]

Identifiering Volvofälg