- tis 06 nov 2012, 07:40
Mvh
Lennart
Lite uppdatering igen. Har bytt termostaten, temp.givaren och tändstift, sen kollade jag motorvärmaren för jag "tyckte" termostaten fortfarande var seg. Motorvärmaren fungerar inte... Får införkaffa en ny. Jag har i alla fall bytt växellåda och koppling. "Herre jösses" vilken skillnad att växla, det känns nästan som en ny växellåda. Kopplingen har nog inte varit bra på länge (frikopplat dåligt). Så nu har jag 5 växlar igen (overdrive). Tankade i går kväll (1,3l/mil). förbrukningen som vanligt, men framöver blir det utan AC och med overdrive, så då får vi reda på vad det gör får skillnad. Tändtiften är f.ö NGK BPR7ES ( ett "snäpp" kallare än rekomendationen), alltså inte orginal. Dom rekomenderade samma stift på både A, F och T modellerna (alltså tvärt emot vad den "Volvokille" sade som jag pratade med sist jag var där) och "bluddret" verkar vara borta. Har dock inte kört någon längre sträcka än. Nästa steg blir en ny Lambdsond, Ska enligt uppgift "plocka ner" CO-halten "på varv" enligt han som bytte växellådan (kompisen med 240-in som jag plockat delar från innan). Kanske en ny katalysator då också.lennarte skrev:Kompe skrev:Vilken termostat upplevde du som bäst för bilen? Har en 16v själv och termostaten har gett sig, Ska ju bytas så jag gick in på volvo och ville ha en "vintertermostat" men volvo envisades med att jag skulle ta en 87*c. Frågan är vilken är den mest optimala?Det är nog som "tungviktarn" säger. men 87°är nog mest för "sydligare nejder", eller om man har problem på sommaren med köer och sådant, där tempen kan bli för hög annars. Jag uppler att värmen i kupen kommer "senare" med 87°. Kanske inbillning, men det tog tid i förra veckan när vi hade -3 - 0° några dagar. Har inte hunnit byta till 92° än. Vi passade barn-barn hela helgen, så jag blev trött ändå...
Vilken upplevde du som "bäst" eller den mest optimala? 8)
Mvh
Lennart
Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
- By Lövet