Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
blådåren skrev:En luft-koppling/snabb-koppling är väl svivlande !??.

men har sett en del verkstäder som har en slangsnutt i en fast slangnippel på verktygen, och snabb-kopplingen typ 20 cm ifrån maskinen.
Har undrat lite varför..
Det går lättare att komma åt när det är trångt då. Lättare att böja in slangen än att ha en stålkoppling sittandes där.
Personligen har jag inte slang på mina verktyg, men det är en vanesak.
av blådåren
Vojje skrev:
Yes, box! Men vad händer om den plötsligt öppnar sig? Då kan du bli rappad av luftslangen. Håll undan snabbkopplingen (den är inte idiotsäker, särskilt inte när den blir sliten) från dig själv.
mmm, men vart ska man ha kopplingen då då ??.
Långa slangar till kompressorn för varje verktyg, eller fram med slang-mejsel varje gång det ska bytas verktyg ?.

Är nog bättre att se till att grejorna i garaget inte är så slitna istället ! ;-//
av blådåren
*pettson* skrev:

men har sett en del verkstäder som har en slangsnutt i en fast slangnippel på verktygen, och snabb-kopplingen typ 20 cm ifrån maskinen.
Har undrat lite varför..
Det går lättare att komma åt när det är trångt då. Lättare att böja in slangen än att ha en stålkoppling sittandes där.
Personligen har jag inte slang på mina verktyg, men det är en vanesak.

AHA !! , tack för förklaringen !
av blådåren
Vojje skrev:
blådåren skrev: mmm, men vart ska man ha kopplingen då då ??.
Långa slangar till kompressorn för varje verktyg, eller fram med slang-mejsel varje gång det ska bytas verktyg ?.
Tyckte faktiskt att det var utrett. Svivel vid maskin. Slangstump till snabbkoppling och sedan valfritt vidare fram till kompressor. :-)-)
Låter lite som kaka på kaka..

Om man nu ska ha en svivlande slangkoppling på maskinen så bygger ju den nästan lika mycket som en vanlig snabbkoppling, ingen större platsvinst så man kommer åt på trånga ställen.
Dessutom har man ju en slangstump som likförbaskat kan piska till om snabbkopplingen släpper..

Varför ska man ha en svivel uppe på maskinen om ändå kopplingen sitter 20 cm ner och kan svivla förresten??.
av *pettson*
Har man slang på maskinen så har man rak eller vinkelanslutning. Men svirvel är nåt man normalt inte har. En svirvel kostar 1000spänn och tål inte ett dugg.

Gällande slangkopplingar så vet jag inte om jag är unik? Läser man får man ju den tanken. Slangkopplingar som släpper blev ett minne blott för sådär 10 år sedan. Cejn införde då tvåstegskopplingen. Istället för att kopplingen släpper med en smäll /rekyl så måste kopplingen tryckas ihop och sen skjuts ytterhylsan tillbaka. Då blir det ett pys och tryckavlastning sker. Sen måste hylsan ytterligare skjutas fram igen innan kopplingen går isär. Den släpper aldrig. Tar inte längre tid att använda. Är industristandard. Kostar förvisso mera än en dubbeldajm men värt varenda krona. Prisnivån brukar vara runt 200kr för en koppling.
av blådåren
Vojje skrev:
blådåren skrev: Låter lite som kaka på kaka..
Mums!

Fånigt svar..
blådåren skrev: Om man nu ska ha en svivlande slangkoppling på maskinen så bygger ju den nästan lika mycket som en vanlig snabbkoppling, ingen större platsvinst så man kommer åt på trånga ställen.
Montera hjulmuttrarna/bultarna på utsidan så blir det inte så trångt. M.a.o. om det är trångt är stora verktyg inte tillämpliga öht.
EEh, hjutbultar på utsidan, ja tro sjutton det, har aldrig sett en bil som har hjulmuttrarna på insidan fälgen, eller menar du trånga garage??.(var bara tvungen, den blev så fint "serverad")
blådåren skrev: Dessutom har man ju en slangstump som likförbaskat kan piska till om snabbkopplingen släpper..
Det är farligt att meka. Bäst att du överlämnar det åt proffsen.

Jobbar professionellt som bil-elektriker :lol: , nästa fåniga påstående ??

blådåren skrev: Varför ska man ha en svivel uppe på maskinen om ändå kopplingen sitter 20 cm ner och kan svivla förresten??.
Därför att en svivelkoppling inte släpper och det är trevligt att slippa ha slangtrassel.
Men det är ok om kopplingen släpper 20 cm nedanför ?, dessutom svivlar väl den också och trasslet på slangen uteblir.
(dessutom närmare 1000-lappen billigare än en svivel..)
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

https://www.blocket.se/annons/ostergotland/volvo[…]