Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Mille740
Hej jag bytte motor på en kompis 745a -87 då den hade rasat. Motorn som satt i var b230f med LH 2.2. Fick tag i en donator bil som visade sig vara en 88b med lh 2.4. När vi satt ihop allt så startade den inte och då insåg vi att motorerna hade olika styrsystem. Så vi bytte Fördelare/lock från den gamla och nu startade den om man drog igång den med hjälp av bil men gick ojämt som fan. Bluddrade och hade ingen tomgång så den dog när man släppte gasen. Dyngblöta stift hade den med. Vi kom på att lh 2.4 har gula spridare och Lh 2.2 har svarta så vi tänkte att den fick för mycket bensin. Så vi bytade till dem svarta spridare och nu startade den och gick fint i ca 1 minut sen dog den. Nu var stiften torra. Och så nu startar den inte alls. Alla vacuum slangar sitter rätt och den har rätt tändföljd. Kan inte komma på något mer.

Nån som vet något mer som man måste byta när man bytt motor från LH 2.4 till 2.2? boxarna? tacksam för svar mvh emil
av Mille740
har bytat tempgivare till sprut & mätare & knackgivare. Lmm är samma. Det jag funderar på är om man ska byta gas spjälls givaren också? såg även att det sitter en givare till höger om oljefiltret antar att det är oljetrycksgivare? förslag på mer givare man ska byta? mvh emil
Användarvisningsbild
av päpplet
Oljetrycksgivaren är samma men LMM ska inte vara samma. 016 på 2.4 och 007 på 2.2 om jag inte minns helt galet

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]