Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
wissel skrev:
Nexus skrev:llesrof om ca 20 år kommer din XC vara en gammal ful bil oxå enligt vissa :wink:
Jag tror inte det kommer att finnas så många gamla Volvosar på på grund av Pajjade styrenheter som är alldeles för dyra
att köpa. Skroten kommer att ha många blanka, fin, rostfria "vrak" som är orepbara om inte det kommer en prisjustering
på alla dessa enheter.
Hoppas jag har fel men det är ju SÄLLAN det händer. :P
Eller så kommer det finnas duktiga personer som lär sig att laga dessa saker också. Nästa generations hobbymekaniker kommer att inse att man behöver annan kunskap också än att bara svetsa, skruva och smörja och att det även krävs fler verktyg än hylsnycklar, mejslar och avdragare.
Användarvisningsbild
av wissel
En dröm att stilla bedja om...vi ser ju redan nu vad JohnyNype o Heavy kan göra.....
vårt HOPP får stå till sådana människor. :P
av *pettson*
Det är ytterst sällan skrotarna har enheter till salu som inte antingen är prisjusterade. Eller som redan är reparerade mot ett kommande fel.
Kanske dags att passera en orginalhandlare och fråga vad ett styrdon kostar över disk?
Är det rimligt med 13500kronor för en opel zafiras motorstyrdon över orginaldisken? Är skrotens 3000 inkl moms fel då?
Eller är chryslers 26600kronor för ett ABS agg inkl hydralenhet okej? Är skrotens 3500 okej då?
Ja säger många. Nej absolut inte säger dom flesta.
Den skrot jag har mest kontakt med skickar hela tiden spjällhus, styrdon till motorer, abs agg och mätarhus för kontroll eller renovering hela tiden. Dom säljs sen som begagnade men renoverade/ kontrollerade, man säljer då detta som utbytesenheter.
ACtronics är en stor samarbetspartner.
Användarvisningsbild
av wissel
Tyvärr är det inte min bild av deras priser som du speglar.
Det jag ser är 50 % av nypriset konsekvent/alltid för delen dom säljer,
och i vissa fall klår dom till och med nypriserna hos handlarna.....så Hästhandlarfilosofin hänger där.......som alltid.
Nu vet jag ingen om "uddamärken" som Chrysler o Opel men jag har kollat
en del på Volvoprylar däremot.
Hittills har det blivit nya delar såsom Gasspjäll, och nämnda Speglar mm.
av *pettson*
wissel skrev:Tyvärr är det inte min bild av deras priser som du speglar.
Det jag ser är 50 % av nypriset konsekvent/alltid för delen dom säljer,
och i vissa fall klår dom till och med nypriserna hos handlarna.....så Hästhandlarfilosofin hänger där.......som alltid.
Nu vet jag ingen om "uddamärken" som Chrysler o Opel men jag har kollat
en del på Volvoprylar däremot.
Hittills har det blivit nya delar såsom Gasspjäll, och nämnda Speglar mm.
Det finns nog dom som konsekvent kör 50% men dom är ju självsorterande. Man måste inte handla hos just dom. Man har alltid valet att låta bli.
Men så finns det gott om tillfällen är problem uppstår ändå i all välmening. Vid tillfället när delen läggs in i lager kanske delen kostar låt säga 6000kr inkl moms ny. Ett pris sätts på låt säga då 3000kr ink moms för enkelhetens skull.
10 månader senare sänks priset på nydetaljen då tillverkaren klått bilägarna på tillräckligt med pengar för tillfället. Då kostar plötsligt nydelen låt säga 4800kronor ny.
Då står delen fortfarande inlagd för 3000kr ink moms eftersom ingen automatisk justering görs.

Ett ställe där sånt syns tydligt är på japanska karossdelar. En dörr till en honda modell kostade 15.000kr i orginaldisken när modellen kom ut och jag får anta att begpriset sattes därefter. 6 månader senare kostar samma dörr 3200kronor i orginalbutiken vilket är ett kalaspris.
Men det är inget skroten får reda på förräns då en irriterad potentiell kund ringer.
Det finns ingen som i realtid uppdaterar priset på låt säga 50.000 delar. Priset sätts när delen läggs på lager.
Användarvisningsbild
av Guligan
I mitt yrke så jobbar jag som företagsrådgivare/utvecklare och det är få branscher som jag känner till som har den fina lönsamheten som bildemonteringar. Kolla länken nedan för ett exempel. Om vi jämför vinsten "på sista raden" mellan en märkesåterförsäljare, t.ex. en Volvohandlare med en bilskrot så vågar jag säga att bilskroten är ungefär 10 gånger så lönsam!

http://www.allabolag.se/5561443614/Jonk ... ntering_AB
av *pettson*
Guligan skrev:I mitt yrke så jobbar jag som företagsrådgivare/utvecklare och det är få branscher som jag känner till som har den fina lönsamheten som bildemonteringar. Kolla länken nedan för ett exempel. Om vi jämför vinsten "på sista raden" mellan en märkesåterförsäljare, t.ex. en Volvohandlare med en bilskrot så vågar jag säga att bilskroten är ungefär 10 gånger så lönsam!

http://www.allabolag.se/5561443614/Jonk ... ntering_AB
Så är det nog. Du kanske bör vara med på att skroten du valde ut är volvos hovskrot. Det är dit ALLT volvo södra går. Med volvos mycket stora intresse och vilja. dom fick t.ex drygt 300 bilar från volvo för några år sedan, det är en ren märkes skrot med stöd ifrån tillverkarna.
Det man fick var förserie och även studier, mulor, samt personalbilar. Alla hade nåt gemensamt. Alla var felfria, alla lågmilade några rent o milade, och gick att sälja massor på.
Det är långt ifrån alla skrotar som biltillverkare eller försäkringsbolagen låter sälja eller ge bilar till.
Många många skrotar får köpa sina delar genom att köpa bilar på vanligt sätt.

Vi kan ju titta lokalt här då ekonomiskt. På mera så att säga normala siffror.
http://www.allabolag.se/5565896635/H_oc ... ntering_AB
Tyvärr är motala bildemontering för unga för att synas ännu så det får blir linköping nedan.
http://www.allabolag.se/5565414173/Sign ... ntering_AB

Vs

http://www.allabolag.se/5561401992/Skob ... _Motala_AB
http://www.allabolag.se/5560896598/Wahl ... aktiebolag
Bägge ovan är motalabolag.

Som synes så ser ju inte normalfallet ut som JBs.

Nåt annat jag reagerade på när jag läst lite papper. Förlåt om de är offtopic.
Lite märkligt är hur myndigheter ser på bilskrotar. Om skobes verkstad tar 100 bilar och ställer på sin asfaltsplan för att invänta jobb så krävs ingen oljeavskiljare om där finns dagavlopp. Trots det kan bilarna läcka som dom önskar. Dom ska repareras.

Om närmaste bildemontering tar in 100 bilar och tömmer dom på vätskor. Låter dom sen vänta på demontering ståendes på asfaltsplan tömda, där det finns ett dagavlopp. Ja då ska där finnas oljeavskiljare i storformat. Det slutar inte där. Sen ska det regelbundet tas vattenprover på avloppsvattnet och i naturen kring uppställningsplatsen.
Nåt kan bli förorenat.
Nån mer än jag som höjer på ögonbrynen?
Värme i kupén laddhybrid

Det är en T8 -22 med elvärmare

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen Luc[…]

Byt kamrem + kamremsspännare, multirem + mult[…]

Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]