Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Harry T6
Tjena volvokamrater!

Skulle göra rent mitt gasspjäll på min S80 T6 i fredags, tog bort det o gjorde rent det. Samt lossade på plastlocken på bägge sidor om spjället, satte tillbaka det nu går bilen på "limp home mode". Hade misstankar om att mitt spjäll va defekt, men nu ÄR det defekt. Och om det inte va nåt fel på det har jag haft sönder nu? Några indeer från nån kunnig?

Någon som har koll på om man bara rätt av sätter dit Bosch istället för dom gamla italienska spjällen från MM?

Volvo skulle ha 6.700:- för spjäll o byte i Norrtälje,,, hoppas min kontakt hittar ett i tyskland!

Tack tack hare bra
Användarvisningsbild
av CarMan
du måste alltid ladda mjukvara!
av jbl
Bara för rengöringens skull så är det inte nödvändigt med ny mjukvara. Men mjukvaran som har kommit för spjället är en förbättring så det rekommenderas.

Byter du spjället så måste man ha mjukvara.
av jimjam
Jag köpte mitt spjäll från skroten och där fungerade det direkt.
Om det är från samma mod så borde det fungera direkt.
Spjället är redan laddat en gång med mjukvara?
Eller måste det mappas mot bilen?

Angående ditt spjäll. Bröt du inte sönder lödningarna som sitter i varje lock?
Har du fixat detta så borde det fungera igen?

//jimjam
av Frigge
jimjam skrev:Jag köpte mitt spjäll från skroten och där fungerade det direkt.
Om det är från samma mod så borde det fungera direkt.
Spjället är redan laddat en gång med mjukvara?
Eller måste det mappas mot bilen?

Angående ditt spjäll. Bröt du inte sönder lödningarna som sitter i varje lock?
Har du fixat detta så borde det fungera igen?

//jimjam

Det måste ALLTID laddas, oavsett om det är begagnat eller ej.
Om du nu lämnar in din bil för något helt annat så kommer det bli vissa problem då ETM:et du har i din bil inte finns i din bil enl Carconfigen från Volvos databas. För att slippa såna problem bör du lämna in bilen för omladdning spjällhus.
Användarvisningsbild
av CarMan
stoppar men i valfri lampa i en adväntsljusstake så funkar den också, men knapast optimalt & det kan orska överbelastning. så välj lampor med rätt styrka....
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:stoppar men i valfri lampa i en adväntsljusstake så funkar den också, men knapast optimalt & det kan orska överbelastning. så välj lampor med rätt styrka....
Men även om du sätter i rätt lampa så slipper du i allafall ta med adventsljusstaken till en verkstad som skall ansluta en dator, som i sin tur hämtar en programsnutt från tomteverkstaden som lagras i ljusstaken.
Det vore ju rätt snitsigt om ljusstaken själv fattade att den fått en ny lampa av rätt sort och därmed fungerade, fast då skulle ju inte tomteverkstaden tjäna några pengar väl efter att ljusstaken var såld.

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:
CarMan skrev:stoppar men i valfri lampa i en adväntsljusstake så funkar den också, men knapast optimalt & det kan orska överbelastning. så välj lampor med rätt styrka....
Men även om du sätter i rätt lampa så slipper du i allafall ta med adventsljusstaken till en verkstad som skall ansluta en dator, som i sin tur hämtar en programsnutt från tomteverkstaden som lagras i ljusstaken.
Det vore ju rätt snitsigt om ljusstaken själv fattade att den fått en ny lampa av rätt sort och därmed fungerade, fast då skulle ju inte tomteverkstaden tjäna några pengar väl efter att ljusstaken var såld.

/Martin
det var ett exempel på att det kan vara fel fast bilen startar....

föritiden hade vi styrenheter som var fördig laddade & ej gick att ladda om, då kunde man köpa grejor utan att ladda m.m. men man kunde då inte rätta till fel på annat sätt än att byta hela enheten & man var desutom tvungen att lagerhålla en enhet / mjukvara. (kan ju skulja mallan olika motorer, årsmodeller, & länder m.m.
nu kan vi tillverka o sälja billigare delar, då en hårdvara kan passa flera bilar/årsmodeller, då mjukvaran skiljer så laddas ju rätt mjukvara för bilen

Smart gjort Volvo!
volvo var ledande med denna tecknik i slutet på 90 talet, nu gör nästan alla biltilverkare på detta sätt!
Användarvisningsbild
av MartinS
CarMan skrev:
MartinS skrev:

/Martin
det var ett exempel på att det kan vara fel fast bilen startar....

föritiden hade vi styrenheter som var fördig laddade & ej gick att ladda om, då kunde man köpa grejor utan att ladda m.m. men man kunde då inte rätta till fel på annat sätt än att byta hela enheten & man var desutom tvungen att lagerhålla en enhet / mjukvara. (kan ju skulja mallan olika motorer, årsmodeller, & länder m.m.
nu kan vi tillverka o sälja billigare delar, då en hårdvara kan passa flera bilar/årsmodeller, då mjukvaran skiljer så laddas ju rätt mjukvara för bilen

Smart gjort Volvo!
volvo var ledande med denna tecknik i slutet på 90 talet, nu gör nästan alla biltilverkare på detta sätt!
Visst finns det fördelar, och det är ju rätt häftigt dessutom. Men ibland blir det ju lite löjligt med programvaror hit och dit. T.ex. att ladda programvara för att man ansluter ett slutsteg till stereon, hade man inte kunnat lösa det utan programvara?

/Martin

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]

Lövets XC70 -05 - Godkänd!

Intressant, funkar dessa lampor på[…]

VOC strul

Verkar funka igen

Är du säker på att kamremmen inte […]