Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Själklart skriver dom att det kan påvarkas istället för att deet påverkar. för det lär ju skilja en hel den mallan olika bilar& motorer, sissa bilar har komponenter som tål o andra har det inte. här går ju inte att generalisera!

& självklart så är inte ett dokument "lag" bara för att det komer från en myndighet, men dt var ju bara yttligare ett dokument som påvisa samma sak! : Jag vet att Vägvärket säger detta. Ford säger smma sak, volvo & saab med.
den ända jag käner till som som säget tvärtom, (med ett tydligt VERKAR vara i onödan) är BSR.

Så det är ju helt klart att det ligger nått i att man byt ut vissa komponenter!

när det gälar utalandet om att etanol tvättar bort oljefilmen så kan jag inte svara på detta då jag inte har kunskap om det. men på etanol forumet så påtalas det i nästan alla trådar att etanol tvättar rent o fin överalt & löser upp avlagringar från bensinen. detta + att vägvärkes säger det låter ju som det inte är en lögn ialla fall!

jag har på en kurs fått lära mig att man var tvungen att öka ventilspelet för att klara samma ventiljusterings intervall, så det är uppenbart att det sliter hårdare, men varför det sliter hårdare frågade jag inte.
Användarvisningsbild
av CarMan
Nån som vet hur mycke BSR har fått justera ventilerna på sin 940?
Användarvisningsbild
av CarMan
Här är yttligare en opartisk sida som skriver att motorer kan ta skada av etanoldrift!
http://www.miljofordon.se/index.asp
av anp
CarMan skrev:Här är yttligare en opartisk sida som skriver att motorer kan ta skada av etanoldrift!
http://www.miljofordon.se/index.asp
Något speciellt stycke du tänker på?
Vad jag ser så avråder Miljöfordon.se från efterkonvertering med denna text, citat "Vi avråder därför från att efterkonvertera bilar eftersom det är olagligt utan omregistrering. Vi rekommenderar istället t.ex. en begagnad miljöbil som är anpassad till annat bränsle."

Om det vore materialproblem som låg bakom deras avrådan, borde de då inte ha skrivit ut det i klartext?

Fast de skriver också, citat "Dessutom får man en bil som sannolikt inte omfattas av tillverkarens garantiåtaganden eftersom bilen inte byggts för etanoldrift. Alla motorkomponenter är inte anpassade för etanol. Har bilens garantiåtagande har gått ut så riskerar istället ägaren ökat slitage av de komponenter som inte är anpassade till etanol."

Vilket är lite tvetydigt då de i en mening avråder från etanolkonvertering med hänvisning till ev, garantibortfall, och i en mening med hänvisning till risker för ökat motorslitage.

Om garantin hade gällt, hade slitaget varit mindre då än om garantin möjligen inte gäller?

Lustigt nog skrivs det också, citat "Vägverket har presenterat en utredning under 2005 med förslag till förändringar för att underlätta laglig konvertering. Inga politiska beslut är tagna."

Om de rätta politiska besluten fattas, minskas då risken för ökat motorslitage?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det var denna text jag syfta på:

Alla motorkomponenter är inte anpassade för etanol. Har bilens garantiåtagande har gått ut så riskerar istället ägaren ökat slitage av de komponenter som inte är anpassade till etanol

jag kan översätta åt dig.
Alla motorkomponenter är inte anpassade för etanol.
= dir kan finnas komponenter som inte tål etanol.

ökat slitage av de komponenter som inte är anpassade till etanol
= dom har momit fram till att etanol kan förkorta mortorns lifslängd & att det sliter på motorn.

detta stämmer väl överens med det jag skrivit sägert 10 ggr i denna tråd!
= man har hårdare ventilsäten & har ökat ventilspelet, för att lkara samma ventiljusteringsintervall.

----------------------------------

jag tycker det är uppenbart att biltilverkarna ialla fall inte gjort åtgärderna för att "luras" Det finns en baktanke!
men somvanligt så förstår ju dom som vill förstå, ni andra behöver inte komentera
av S60AWD2.5T
Och vad har vi kommit fram till nu?

Det tar nog aldrig slut..........

Ni som vill kör E85, vi andra låter bli.
Volvo och VV säger nej.
Vissa forum säger ja.

Konvertering behövs det är väl klarlagt, men hur mycket behöver fixas.
Ja det är såklart bilberoende och hur stora risker man vill ta.

Något som är oklart? Nej inte för mig i alla fall.... 8)
av anp
CarMan skrev:Det var denna text jag syfta på:

Alla motorkomponenter är inte anpassade för etanol. Har bilens garantiåtagande har gått ut så riskerar istället ägaren ökat slitage av de komponenter som inte är anpassade till etanol

= dom har momit fram till att etanol kan förkorta mortorns lifslängd & att det sliter på motorn.

= man har hårdare ventilsäten & har ökat ventilspelet, för att lkara samma ventiljusteringsintervall.

jag tycker det är uppenbart att biltilverkarna ialla fall inte gjort åtgärderna för att "luras" Det finns en baktanke!
men somvanligt så förstår ju dom som vill förstå, ni andra behöver inte komentera
Jo, den texten finns med i mitt inlägg också.
Men du kan inte bara plocka ut den textsekvens som passar dig, och ditt syfte med inlägget.
Men visst, du får vatten på din kvarn i länken, likså får jag om vi väljer de textsekvenser som passar oss och vårt respektive ställningstagande.

Men i slutändan så avråder miljöbilar från konvertering med hänvisning till lagtexter, och inte materialproblem.

Och nej, vi kommer nog aldrig att komma fram till något vi kan enas om. mer än att vi är oense...
Men det är ganska intressant att diverse länkar och texter kommer fram, så att gemen man själva kan bilda sig en uppfattning om fördelar/nackdelar/risker/vinster med E85 som fordonsbränsle i en bensinbil.
Användarvisningsbild
av CarMan
anp skrev:
CarMan skrev:Det var denna text jag syfta på:

Jo, den texten finns med i mitt inlägg också.
Men du kan inte bara plocka ut den textsekvens som passar dig, och ditt syfte med inlägget.
Men visst, du får vatten på din kvarn i länken, likså får jag om vi väljer de textsekvenser som passar oss och vårt respektive ställningstagande.

Men i slutändan så avråder miljöbilar från konvertering med hänvisning till lagtexter, och inte materialproblem.

Och nej, vi kommer nog aldrig att komma fram till något vi kan enas om. mer än att vi är oense...
Men det är ganska intressant att diverse länkar och texter kommer fram, så att gemen man själva kan bilda sig en uppfattning om fördelar/nackdelar/risker/vinster med E85 som fordonsbränsle i en bensinbil.
Jag menar inte att texten på denna hamsida är lag o dom kann allt! Utan det jag menar är att det ligger nått i det bilteilverkarna säger. vi har ju i denna tråd visat på flera anledningar till varför vissa saker byts + att vi från mer än biltilverkarnas sida påvisat att dessa byten görs av en andlednign.
vi har bara hittat ett forum som påstår motsatsen.

--------------------
ingen tvivlar på att man kan fåigång em bil på E85 fast den ej är byggd för det, men man bör vara medveten om att det fins en risk med att saker kan ta skada, om man överskrider blandningsförhålandet som biltillverkaren föreskriver.
av matzen10
För min del tycker jag att vi som tidigare "klinkat" lite på Carman oxå kan ge honom credit för den opartiska information han vaskar fram från när & fjärran. Även om de som är för etanol tolkar på ett sätt och de som är emot på ett annat sätt. Förvisso lämnar en del text i länkarna stora möjligheter till tolkning eftersom ordvalet många gånger är vagt, vilket kan anses bero på ofullständig kunskap/forskning i frågan. Det tror jag både för & emot-sidan kan hålla med om? :-))

Nu vet jag inte om jag kan tillföra nå't mer i tråden som den ser ut idag, men hur som helst så är debatten igång och intressant vare sig man har lidelse för etanol eller inte i sin kärra (utan att den är inköpt som FFV från tillverkaren)!

Undrar vad "olafixar" tycker om sin tråd?!? Blev du nå´´t klokare??

M V H
---> Matz (småinblandare efter noggrant övervägande/riskanalys av information som finns att hämta på diverse forum)
av Frigge
matzen10 skrev:För min del tycker jag att vi som tidigare "klinkat" lite på Carman oxå kan ge honom credit för den opartiska information han vaskar fram från när & fjärran. Även om de som är för etanol tolkar på ett sätt och de som är emot på ett annat sätt. Förvisso lämnar en del text i länkarna stora möjligheter till tolkning eftersom ordvalet många gånger är vagt, vilket kan anses bero på ofullständig kunskap/forskning i frågan. Det tror jag både för & emot-sidan kan hålla med om? :-))

Nu vet jag inte om jag kan tillföra nå't mer i tråden som den ser ut idag, men hur som helst så är debatten igång och intressant vare sig man har lidelse för etanol eller inte i sin kärra (utan att den är inköpt som FFV från tillverkaren)!

Undrar vad "olafixar" tycker om sin tråd?!? Blev du nå´´t klokare??

M V H
---> Matz (småinblandare efter noggrant övervägande/riskanalys av information som finns att hämta på diverse forum)

Trådskaparen har inte varit så aktiv, sen 7 sidor tillbaka :lol:
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 21
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.