Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Guffe
Nu har jag varit på Volvo idag. fick alla felkoder utskrivna

*CEM-1A59 Kommunikation med AUM-Styrenhet Signal saknas (Detta larm är för att inte orginal stereo är insatt)
*ECM-201A Termostat - Felaktig signal
*ECM-262A Adaptiv lambdareglering, Bank 1 - Undre gräns
*ECM-3420 Knacksensor bakre - Förhögsignal
*ECM-6806 Turboreglering flödesfel - Förlågt flöde
*ECM-928C Konstantfartghållare - Felaktig signal
*UEM-0004 Sirén kommunikationsfel (Har larmet Larmsystem ur funktion service erfodras eller nått) antar att det är batteriet eller motståndet i sirenen som är felaktig ett vanligt fel tydligen

Nu då till vad dom sa på Volvo om mitt problem, lyckades få 3 st service tekniker involverade i mitt problem. Högst hönset på verkstan sa att han till 99% tror att den drar luft någonstans eller att det är fel på luftmassemätaren men det enda är att ta in den för provtryckning för att konstatera vart det läcker, fick hjälp att leta upp gasspjället åxå och såg att den hade en gul etikett på sig antar att detta är positivt.

en grej som serviceteknikern hittade dock var att när han tog bort oljestickan när bilen var igång var att det rök ur hålet vilken den inte skall göra då det skall vara ett vakuum på 0.5 men var istället ett tryck på 0.2 detta kan bero på att det är tätt i nån kanal i vevhuset eller nått sa han, han var mycket angelägen om att fixa detta problem dock men han sa nått om man hade otur så kunde något ramla ner i oljetråget och täta igen nån dräningen eller vad han sa. men min undran är är detta ett stort problem att det inte är ett vakuum kan man köra ändå eller kan hela motorn rasa efter ett tag. för bilen är ju gammal och har gått 26000 mil så vill ju inte lägga ut allt för mycket pengar på den. bilen skall iaf in på verkstad nästa vecka för felsökning samt provtryckning samt att han ville göra ett kompressionstest på cylindrarna för att utesluta att det läcker. återkommer med besked hur detta gick
av Guffe
Är det ingen som har en ide vad det kan vara för fel ?, lämnar in den på Volvo imorgon och det känns som dom inte vet vad det är för fel. ingen bra känsla innan man lämnar in en bil för felsökning
Användarvisningsbild
av wissel
Hoppas dom tog bort dessa felkoder och att du kört ett antal mil ikväll.
Så börjar dom med en ny Felkodsavläsning och kan se vilka koder som kommit tillbaka.
Jag skulle personligen inte ha ett så kort intervall mellan felkodsavl. till inlämning för Mek.felsök.
Användarvisningsbild
av Vojje
Guffe skrev:Är det ingen som har en ide vad det kan vara för fel ?, lämnar in den på Volvo imorgon och det känns som dom inte vet vad det är för fel. ingen bra känsla innan man lämnar in en bil för felsökning
Kan vara ngt kring wastegate och magnetventilen möjligtvis om felkoden ECM-6806 fortfarande gäller
av Guffe
Hej.

Nu har bilen varit inne på Helmia Bil i Karlstad och efter att ha felsökt 8 timmar på bilen så har de kommit fram till att motorn är slut och måste bytas. det sista dom gjorde efter att ha gjort tryckprov, spjäll test bytt luftmassemätaren + en massa andra saker så gjorde dom en kompressions test vilken blev 9,7,7,5,5 bar från Cylinder 1-5 dom tror att troligtvis så har nån slang gått sönder innan som gjort att bilen har gått varm, så det enda att göra nu är att byta motor säger dom. en kostnad på 25 000 kr.. Har kollat själv och hittar en ersättningsmotor från 5000-8000 kr och har hittat en mycket erfaren bilmekaniker som tar åt sig jobbet att byta motor för 7000 kr så det kommer väl hamna runt 15000 kr, vad är eran åsikt om detta menar att dom kommit fram till att motorn är kass och att det inte är nån ide att renovera den befintliga motorn då kostnaden kommer bli detsamma som att byta motorn helt.
Senast redigerad av 1 Guffe, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av wissel
http://www.svxc.se/phpBB2/viewtopic.php?t=23773
Kan denna va nåt ?
Men har du en motor så har du troligen inget val. Surt som faen-
jag skulle gå på en Mek precis som du planerar. Att ta Kompprov som sista åtgärd = BLÄÄÄH.
Borde gjorts långt tidigare.
Se till Oljefällan osv. innan montering av motorn.
Lider med dig och önskar Lycka till.
av Guffe
Vill gärna sätta in samma motor som sitter i den idag annars måste den modifieras och omregistreras har inte lust med detta, men tack för att du kollar och ger ideer. uppskattas!!
Användarvisningsbild
av Vojje
Vojje skrev:Är du verkligen beredd att stämma säljaren om denne, enligt dig, inte följer avtalet?
Antar att du inte anser att denna lilla bagatell med motorbyte är ett väsentligt fel eftersom du inte tycks använda dig av ert avtal.
av Guffe
Vojje skrev:
Vojje skrev:Är du verkligen beredd att stämma säljaren om denne, enligt dig, inte följer avtalet?
Antar att du inte anser att denna lilla bagatell med motorbyte är ett väsentligt fel eftersom du inte tycks använda dig av ert avtal.
Är i kontakt med säljaren och vi diskuterar en lösning till problemet, men känns som han inte vill ta sitt ansvar till fullo, han vill t.ex ha tillbaka bilen så han med sina kontakter fixar felet men litar inte på honom utan vill ju att jag med mina kontakter skall fixa felet för om jag lämnar bilen till honom så kanske han lämnar bilen till en skojare och dom fixar felet på ett billigt sätt med fusk. så vi får se vad som händer. men står fortfarande med det faktum att motorfan måste bytas ut.
Användarvisningsbild
av wissel
Känns som om du fastnat här. Säljaren kan nog hävda att han vill rätta till detta. Om du nobbar det så kan han säkert backa undan ! Men låt honom fixa det varefter du tar bilen till Volvoverkstad för kontroll att det gjorts på riktigt. Kan vara värt den pengen ! Du klargör givetvis med Säljaren att det är så du tänker kolla upp jobbet som är gjort. Knepig sits tycker jag.......du ber verkstaden att kolla Komp, Vida avläsning, Avgasvärden, Kolla avgaserna i kylarvattnet, glykolhalter o lite sånt smått o gott.....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem