Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tungviktarn skrev:Byt båda och gör hjulinställning

japp helt rätt Tungviktarn

detta det var exakt på vad jag hade funderat på att göra......men är det svårt att byta båda spindellederna själv & behövs det några specialverktyg isf ?? för jag har inte skruvat så jättemycket med bilar i mina dagar......men jag jobbar som husvärd = fastighetsskötare under dom senaste 24 åren så att tummen mitt i handen har jag inte :wink: & i detta här yrket så är man en typ av MacGyver varje dag :lol: & sen så tar jag & lämnar in min
bil på hjul/framvagnsinställning hos en bra firma......typ Pekkas framvagnsservice i Göteborg som någon här inne på forumet var snäll att tipsa mig om & enligt omdömen & kommentarer på rejta .se så ska han vara både bra/duktig & billig......men sen så fick jag även en annan anmärkning på att vänster sido blinkers inte fungerade :???: men detta tog jag & fixade till när jag kom hem senare vid kl 01:30 på natten & det behövdes bara
lite oxid clean spray in i lamp kontakten + lite CRC 2-26 spray efteråt som smörjer & driver ut & fuktskyddar lampkontakerna & nu så blinkade det så fint igen som vanligt :D

men som sagt alla tips & trix på som ni vill dela med er av ang : hur jag gör ett smidigt spindelledsbyte på både vänster & höger sidan på min Volvo 240GL årsmod 1988 mottages med stor tacksamhet av mig :D

asså fy fan det börjar bli mycket att göra med min bil nu... dubbla spindelledsbyten + en hjul/framvagnsinställning + Bromsvätskebyte i hela systemet pga av för hög vattenhalt i bromsvätskan men detta här bromsvätskebytet det tar jag & lämnar in på en bra verkstad som jag har hittat & dom tar bara 684 kr ink ny bromsvätska för detta jobbet
Hilmer skrev:Att bara flytta ratten ett par snäpp ändrar ju inte framvagnsinställningen, så flytta du ratten nu om du känner för det (lång 27mm hylsa) och fixa en hjulmätning när det passar. Upplys dem om att ratten är flyttad så dom inte utgår ifrån dennes position utan styrväxelns.

tack för ditt svar Hilmer :D

MEN jag besiktade min bil igår den 25 oktober & jag fick en ombesiktning på min bil pga glapp i vänster spindelled
& att min sidoblinkers inte fungerade......men blinkersen är fixad nu med lite oxid clen i kontakten + lite CRC 2-26 efteråt som skyddar/smörjer &
driver ut all fukten & hindrar att ny fukt tränger in......så det får bli spindelledsbyte + framvagnsinställning nu ist
Tungviktarn skrev:Nä behövs inga specialverktyg sitter med 4st m8 bult i fjäderbenet samt tre m10 i spindeln använd rostlösning en stund innan

okej då jag lägger på 5-56 på kvällen före så får det götta till sig över natten men en fråga nu bara sitter inte spindelleden bara fast med 3 bultar i
bärarmen & med en mutter till bulten vid gummit & vad är det för 4 st m8 bultar som du skriver om i fjäderbenet ??:-/

tack för dit tips :D
Tungviktarn skrev:Dom fyra bultarna håller fast sockeln som spindelleden är infäst i

ahhh okej då förstår jag för jag letade på internet som en tok & tänkte hur fan menar han nu då ??:-/ men så hittade jag en bild på en spindelled
med denna sockeln på & då trillade enkronan ner för mig :oops: men denna sockeln är det något som ska bytas oxå när spindelleden byts ut ??
& varför ska man byta ut båda spindellederna samtidigt när det bara är den vänstra spindelleden som glappar ??:-/ asså jag tänker köpa & byta ut båda två nu det är absolut inget snack om den saken........utan jag är bara lite nyfiken på varför man ska & bör byta båda två samtidigt ??:-/ & som tur är så har jag en snäll polare som är bilmekaniker så han ska byta ut båda spindellederna åt mig nu för han har tillgång till en riktig verkstad med en billyft & riktiga verktyg i utbyte mot en låda med Heineken öl en bra deal :D men ska någon av bultarna dras fast med momentnyckel ?? eller är det bara att dra fast dom för det brukar väl sitta någon form av blå/röd gängsäkring på dom 3 bultarna som håller fast spindelleden i bärarmen

tack för ditt svar
Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]

Ojämn gång.

Marelli-spjäll hmm möjligt fel. Testa at[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 förmodlig[…]