Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrJohn
Är på jakt efter ny bil och har hittat en S60 där jag är lite fundersam över ett kamremsbyte som ska ha skett. Säljaren (privat) uppger att kamrem har bytts för ca 400 mil sedan, och det står skrivet med tusch, miltalet det utfördes, på kåpan.

Då serviceboken inte är stämplad bad jag om namn på bilmek och fick dennes telefonnummer. Vid kontakt med bilmeken bekräftar han att han vi byte av kamrem markerar på detta sätt. Vad jag har förstått märker man alltid bilen med en klisterlapp vid kamremsbyte, men bilmeken nämnde att detta har upphört för Volvo S60. Stämmer detta?
av Arnold
Jag antar att jobbet inte gjordes på en Volvoverkstad. Fattar inte hur bilmeken kan säga att detta har upphört för Volvo S60. Det är väl inget som är märkes- eller modellspecifikt om man använder klisterlapp eller inte. Man använder väl samma klisterlapp på alla bilar. Kan inte tänka mig att Volvo säger att man inte ska använda klisterlapp på S 60 eller någon annan modell. Detta verkar konstigt tycker i alla fall jag. Fråga bilmeken hur lång garanti han har på jobbet om remmen skulle brista.
av Tim
Om remmen är bytt på en Volvo verkstad skall det alltid sitta en alufärgad lapp med mätarställning och datum och skall även noteras i serviceboken. Har absolut inte upphört på någon modell.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Min mekaniker som jag lämnar till klistrar på en lapp på kamremskåpan. Denna klisterlapp medföljer kamremmen, iaf om man köper kitet ifrån skruvat. Titta på annat objekt, det dräller ju av S60. även en mindre verkstad brukar ju ha stämplar som man kan stämpla boken med. En seriös men icke verkstadsanknuten mekaniker skulle ju även denne klistra på lappen. Det hela verkar suspekt. Fråga om löprulle och spännrulle också är bytta. Finns det kvitto på remsatsen?
Byta dragkrok

Antagligen är det lite för stort utkapat[…]

Tja, min kupefläkt och blinkers funkar inte. […]

Måste alltid nolla felkoderne annars vet int[…]