Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Objekt: XC90 T6, ÅM 2004.
Miltal: 14 000 mil

Problem:
Bilen har gått som ett lok under de snart 4 år och 6000 mil jag ägt bilen, den går tyst / ljudlöst och snällt 99,9% av tiden.

MEN, när jag kör i en vattenpöl eller i snömodd i högre hastighet så jag hör att det spolas mot bottenplattan så uppstår ett högfrekvent sjungande ljud från bakre delen av bilen, jag kan inte avgöra om det kommer från höger eller vänster. Det mest mystiska är att om jag stannar bilen i 2 sekunder och sedan kör vidare upphör ljudet direkt och återkommer inte förrän nästa vattenpöl.
Det krävs rätt rejäl skvätt innan det sätter igång, som t ex vid en åskskur så bildas det vatten i hjulspåren, då är det enkelt att återskapa detta ljud.

När jag nyss hade köpt bilen så hörde jag omedelbart att höger bakhjulslager behövde bytas, men det var ett låkfrekvent malande ljud, inte som detta. Vad tro ni detta kan vara?

Såhär låter det, jag rekommenderar att ni lyssnar från 1:30 när jag saktar in bilen. Ljudet avtar inte nämnvärt förrän bilen står nästan helt stilla:

[youtube]TmY0Xmz8gDo[/youtube]
MrMi skrev:Låter som det har med kardanen att göra och ev. stödlager!
Tack för svar. Vad är komplexiteten för ett byte av en sådan, d v s vilken prisklass pratar vi om på en typisk volvoverkstad?
Jag vet inte vad det heter på svensk men på anglosaxiska kallas det "mud squeal". Avgassystemet är varmt och när du kör i en vattenpöl så stänker vattnet upp på avgassystemets undersida som kyls ned. Som bekant utvidgas varm metall medan kall metall krymper, alltså böjs avgassystemet uppåt. Ovankanten på ljuddämparen pressas mot kardanaxeln att det infernaliskt oväsen uppstår.

Detta drabbar vissa XC70, S60 AWD och V70 AWD men jag har inte hört att det skulle drabba XC90. Jag hade det på min bil och Volvo löser det genom att montera ett extra stöd för avgassystemet. Tyvärr får man betala kalaset själv. Kryp ned under bilen och kolla om du har något märke på kardanaxeln.
llesrof skrev:Jag vet inte vad det heter på svensk men på anglosaxiska kallas det "mud squeal". Avgassystemet är varmt och när du kör i en vattenpöl så stänker vattnet upp på avgassystemets undersida som kyls ned. Som bekant utvidgas varm metall medan kall metall krymper, alltså böjs avgassystemet uppåt. Ovankanten på ljuddämparen pressas mot kardanaxeln att det infernaliskt oväsen uppstår.

Detta drabbar vissa XC70, S60 AWD och V70 AWD men jag har inte hört att det skulle drabba XC90. Jag hade det på min bil och Volvo löser det genom att montera ett extra stöd för avgassystemet. Tyvärr får man betala kalaset själv. Kryp ned under bilen och kolla om du har något märke på kardanaxeln.
Tack. Detta låter mycket logiskt och stämmer väl med att det är ett sånt kliniskt AV / PÅ. Om det vore ett lager så borde det ju finnas ett missljud hela tiden.

Tusen tack för detta, jag ska krypa lite under bilen till helgen.

Det föreligger risk att det skavs hål på avgassystemet då med andra ord?
På sikt kan det ju skava hål. I mitt fall handlade det om att det inte gick att sitta i bilen på grund av oljudet. En klen tröst var att det lät mer på utsidan. Jag har för mig att jag betalade cirka 2000 rikadaler för att få det fixat.
Ville bara uppdatera denna tråd och bekräfta att det var exakt detta s k "mud squeal" som Ilesrof beskriver.

Tror det skulle kosta drygt en tusenlapp att fixa det.
Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]