NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad händer om man brassar fullgas en längre sträcka, typ plattan i mattan i 10 mil.

Kan det bränna ur filtret ?
av getsome
mobe skrev: Och på Bilprovningen?
Gjorde ett avgastest på bilen igår och den gick genom utan problem , varken för högt K-värde eller OBDII fel.
Ifall nån nu var nyfiken.
Användarvisningsbild
av poseidon
Svärfar köpte min V50 2.0d My10 med 6t mil på mätaren. 2 veckor senare lyser motorlampan.... lite sporadiskt, inte varje start/körning.

Iaf han åker in på diagnos, partikelfilter tätt.

Först ville de att han skulle betala för allt men de ändrade sig å Volvo sod för kalaset.
Användarvisningsbild
av crumpets
VolvoB20 skrev:Vad händer om man brassar fullgas en längre sträcka, typ plattan i mattan i 10 mil.

Jag funderade också på det faktiskt. Åka motorväg på tvåan trean en längre stund, varför skulle inte det kunna bränna ur filtret?
Användarvisningsbild
av Brainy
Det skulle nog ha gjorts tidigare isf, är bilen i limphome och varvar max 3000 varv så blir det nog svårt.

Men kanske rengöra filtret och sen brassa på?
av Gourmand
crumpets skrev:
VolvoB20 skrev:Vad händer om man brassar fullgas en längre sträcka, typ plattan i mattan i 10 mil.

Jag funderade också på det faktiskt. Åka motorväg på tvåan trean en längre stund, varför skulle inte det kunna bränna ur filtret?
Jag är emot Volvos trams med att ha partikefilterbyte vid fasta miltal och i samband med service och dessutom ta extremt mycket betalt för det. Men, jag tycker inte att man ska fuska. Det finns både verkstäder och särskilda firmor som rengör partikelfiltren på ett seriöst sätt. Utöver rengöringsmedel ska filtret in i en "ugn" och upphettas till 700 + en del annat. Filtret blir garanterat likvärdigt med ett nytt och vid varierad körning så brukar dessa filter klara sig fram till 17-20.000 mil. Alternativet är att köpa nytt på den öppna reservdelsmarknaden och montera själv, eller låta verkstaden montera. Det handlar om småslantar i jämförelse med vad Bilia och liknande skojare begär i samband med 12.000-milasevicen på 1,6D och 2,0D-motorerna. Annars är ett bra sätt att förlänga livet på såväl partikelfiltret som på sin dieselmotor att regelbundet se till att motorn blir ordentligt varmkörd och ej körs för mycket korta körningar med ständiga kallstarter. Det mår inga dieslar bra av.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har skrivit om detta med rengöring av partikelfilter många gånger. Hur är det med garantier på detta jobb? Om du gör det vid exempelvis 12.000 mil, garanterar verkstaden att det håller 12.000 mil ytterligare? Jag tror inte det. Nu är väl inte det så vanligt att om någon byter vid 12.000 och sedan kör 12.000 till, men ändå. Och hur är det med maskinskadeförsäkringen, om man inte servar bilen enligt tillverkarens intervaller?

Instämmer i Erik Å:s inlägg, och d[…]

Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]