Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av honcho
Hej, låskistan på förardörren behövs förmodligen bytas. den stängs men går upp direkt igen så jag får låsa den dörren med nyckel. Förra veckan funkade den 80% av försöken men nu är vi nere i 20%, så den börjar bli helkass.
nu till en dum fråga. kollar på laga.se och där står det vilken dörr den kommer i från, har detta någon betydelse eller ser den likadan ut för alla dörrar?

//P
av tbar
Jag hade liknande problem på min S80 för länge sedan på bakdörrarna. Den ena dörren vägrade låsa eller låsa upp och den andra låste men knoppen åkte upp igen på en gång. Jag vet inte hur låsfunktionen ser ut och vad som skall trigga att den låser upp igen.

På ena dörren tyckte jag det såg ut som om panelen där låsknappen går igenom hade "rätat ut sig" så att knappen kärvade. min misstanke var att det var anledningen till att den inte låste ordentligt. Jag rev ner, böjde till panelen och limmade ihop. När jag satte tillbaka allt så fungerade låsningen.

Den andra dörren såg bra ut och jag testade att hälla en droppe låsolja i hålet för knoppen. Detta fungerade oxå.

Men som sagt vet jag inte om jag löste det riktiga problemet.
Användarvisningsbild
av greeeken
honcho skrev:Hej, låskistan på förardörren behövs förmodligen bytas. den stängs men går upp direkt igen så jag får låsa den dörren med nyckel. Förra veckan funkade den 80% av försöken men nu är vi nere i 20%, så den börjar bli helkass.
nu till en dum fråga. kollar på laga.se och där står det vilken dörr den kommer i från, har detta någon betydelse eller ser den likadan ut för alla dörrar?

//P
Helt rätt att låskistan måste bytas.
Mkt vanligt på 01-02 bilarna.
Användarvisningsbild
av Vojje
tbar skrev:Jag rev ner, böjde till panelen och limmade ihop. När jag satte tillbaka allt så fungerade låsningen.
Den andra dörren såg bra ut och jag testade att hälla en droppe låsolja i hålet för knoppen. Detta fungerade oxå.
Men som sagt vet jag inte om jag löste det riktiga problemet.
Klart att du gjorde. Bra jobbat!
Om ett gångjärn gnisslar är lösningen en droppe smörjmedel, inte att ersätta det med ett nytt.
Sannolikt byts det oerhört många bildelar i onödan :(
av honcho
Skall nog testa den länken du skickade, tack för tipset. men om det nu mot förmodan inte fungerar, ingen som vet om man kan använda kistor från passagerardörren/bakdörrarna? dvs är dom identiska?
av MartinAberg
Ni som har gjort denna operationen.
Vad uppskattar ni tidsåtgången för demontering + montering till?

..Jag är inne på spjällhus men v[…]

Ja, sitter långt ned så man behöv[…]

Jag beställer hem ett par och testar!

Volvo appen

Var precis i kontakt med Kundsupport via chatten, […]