Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anton544
Hejsan :)
Min 744 -88b ska besiktigas nu om två veckor och lagom till det så har handbromswiren bestämt sig för att kasta in handduken.
Vet att det är två st kablar, en lång där framme och en kort. Har skruvat bort armstödet (mittkonsollen) och ser att wiren är helt slapp.
Skulle gärna behöva en guide eller liknande för att konstatera vilken det är som är av och hur man byter ut den, typ steg för steg.

Mvh Anton :)
Användarvisningsbild
av Kompe
Har du försökt spänna den?
av anton544
Nej har inte försökt spänna den, den tog halvbra innan jag lånade ut bilen till en mindre intelligent kompis och han drog allt vad han hade i den... pang sa det.
av 940turbo
EDIT: Läste ditt inlägg lite för snabbt men väljer inte editera något så, undrar du något annat så fråga.

Kolla om wiren går i sina fästen på bakaxeln, har dem gått sönder så finns det reapationskit.
Har wiren gått sönder så får du hoppas på det är den korta.. då det är 2 delar, och den korta betydligt billigare.
Hittar du inget fel på wiresystemet och sitter fast i spaken som den skall, då får du nog det roliga arbetet med att riva ok skivor etc och kolla läget där.
av anton544
Bumbar tråden med ytterligare en fråga:)
Då jag inte haft tid att fixa bilen än pga jobb så undrar jag om man får körförbud på besiktningen om handbromsen är sönder, annars får jag ju en månad extra på mig:)
Är mer en hypotetisk fråga då jag tänkt fixa det nu imorgon med en god väns hjälp:)
Tack för svar:)

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]