Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Mhl9540 skrev:Några 945:or har en såkallad "känslig ECU". Om allt fungerade utan problem innan du bytte batteri så är det 99% garanterat att ECU:n måste omprogrammeras. När ECU:n står utan ström för länge (längre enn 2-5 minuter), så kan den nollställas. När man byter batteri så måste man koppla med startkablar från ett annat batteri när du byter.
Ehh va?
fangalid skrev:
gnestakalle skrev:Har du lyft på fördelarlocket och tittat hur det ser ut där? Om du inte vet om tändsystemet är servat eller om det var länge sen det gjordes så kan det vara en god ide att byta fördelarlock, rotor, tändstift samt tändkablar om dom är gamla.

Mvh GK
Tack för tipset var faktiskt iväg och köpte de prylarna strax innan jag skapade tråden igår. Men ville inte riktigt yttra det eftersom ett flitigt använt uttryck i dessa kretsar är "att köpa nya delar utan att veta vad som är fel är som att sätta sig på dass för att skita men inte dra ner byxorna" eller dylikt :)
Det som jag föreslog är normala servicedetaljer som inte bör snålas på.

Mvh GK
Mhl9540 skrev:Några 945:or har en såkallad "känslig ECU". Om allt fungerade utan problem innan du bytte batteri så är det 99% garanterat att ECU:n måste omprogrammeras. När ECU:n står utan ström för länge (längre enn 2-5 minuter), så kan den nollställas. När man byter batteri så måste man koppla med startkablar från ett annat batteri när du byter.
Att byta batteri och göra ECU strömlös skadar inte ECU eller funktionen hos ECU förutsatt att man inte polvänder batteriet för då kan mindre lustiga saker hända om man har otur.

Mvh GK
gnestakalle skrev:
Att byta batteri och göra ECU strömlös skadar inte ECU eller funktionen hos ECU förutsatt att man inte polvänder batteriet för då kan mindre lustiga saker hända om man har otur.

Mvh GK
Word;)
Ursäkta att jag inte uppdaterat med hur det går.

Har inte gjort något på bilen sedan jag gjorde tråden. Har haft mycket på jobbet så har inte haft tid. Men ska försöka ta mig tid helgen och få det fixat. Planen ser ut som så att göra en liten service på tändningssytemet så som GK föreslog. Förhoppningsvis räcker detta annars får jag börja kika på andra saker.

Tack så länge.
Här kommer lite uppdateringar.

Bytte fördelarlock, rotor, kablar, stift. motorn startar. yay!

Bestämde mig för att göra oljebyte direkt eftersom jag visste att jag kört omkring med lite/dålig olja alldeles för länge.

Åker till ok och byter. Sitter nöjd och glad på vägen hem och tänker att fan vad skönt att allt fungerar nu. Tittar i backspegeln och ser att min bil lämnar någon form av spår efter sig. Svänger in på närmaste parkering, öppnar huven och ser att min nyinhandlade olja för 400 spänn sprutar ut från filtret (ja jag smorde packningen). River loss filtret (inköpt på biltema) och inspekterar men ser inte något uppenbart fel. Det gjorde mig nervös eftersom det kunde innebära att det kunde bli dyrt. Men åker tillbaka till ok, köper ny olja och ett originalfilter. Stoppar i det och tippar i lite ny olja. Drar igång motorn och åker lite, denna gång ör det inget oljesprut men droppar lite men kan lika gärna vara från den tidigare "olyckan". bestämde mig innan jag vågar köra den hem att låta den stå över natten och kolla hur mycket olja som är under den imorgon.

Slutsatsen av detta äventyr: Köp oljefilter på biltema om ni vill betala dubbelt som vad det hade kostat med originaldelar för ett oljebyte. Ironin i detta var att jag sedan upptäckte att originalfiltret var billigare än biltemas. dumsnåla jävel!

Aja imorgon väntar uppslutningen på detta äventyr. Nu ska jag ägna kvällen åt att antingen dränka mina sorger eller fira. Det får morgondagen utvisa.
Hej, jag brukar alltid kolla om båda muttrarna är åtdragna på + sidan om startmotorn gå men bileb inte startar.

Kolla och testa att starta igen.

Mvh volvo24579
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]

Har nu granskat skivorna runt om och alla är […]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]