...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
#687060
Jag tror att det är fler än jag som göteborgare som drabbas av trängselskatten som kickar igång vid årsskiftet. Skulle vara intressant hur andra i göteborgsområdet resonerar. Det kanske mest spektakulära är att även den som passerar Göteborg, t.ex. för resa mellan Malmö - Oslo, kommer få betala för en passage.

Själv bor jag och min fru utanför själva betalzonen men frun som använder bilen dagligen till jobbet behöver just passera igenom zonen vid resa mellan bostaden i östra Göteborg till jobbet i Mölndal. Vi får alltså räkna med 2x18=36 kr varje arbetsdag. Där vi bor är det ont om dagparkering (det är endast korttidsparkering mellan kl. 9 till 18 på de flesta gatorna) så om fler personer - p.g.a. skatten - ställer bilen kommer det bli nästan omöjligt att hitta en plats att ställa bilen under dagtid. Konsekvensen för oss kan alltså rent av bli att vi tar bilen oftare för att vi helt enkelt inte hittar någon parkeringsplats. :|

I övrigt är jag inte negativ till trängselskatter som sådana. Det är det enda som ger effekt på trängsel, rent vetenskapligt.
Användarvisningsbild
av Funk
#687083
Jag är negativ till detta av alla tänkbara skäl ! Framförallt för att det inte handlar om trängsel att tala om...och det trots att företaget betalar mina eventuella pålagor om jag till äventyrs skulle passera en tullstation.

/Thomas
av Jöns
#687178
Till alla Göteborgare,

Just nu finns det bara en möjlig väg att sätta stopp för trängselskatterna i Göteborg och dess utbredning till resten av landet och det är att rösta på Vägvalet i kommunvalet.

Information finns på http://www.vagvaletgbg.se och http://www.nejtrangselskattgbg.se.

Stöd även GT:s namninsamling för en folkomröstning på http://www.expressen.se/gt/folkomrosta/

(Jag hittade inget om politiska budskap i forumreglerna så jag hoppas att detta är ok).
Användarvisningsbild
av Guligan
#687461
Det är ju inte i första hand tänkt som en "trängselskatt", utan som ett sätt att delfinansiera det västsvenska paketet.
Därav att man som förbipasserande inte slipper undan.
av Andis
#687462
Tycker det blev värre här i Stockholm sen trängselskatten eller som jag kallar den Tullavgiften infördes med köer och ännu mer bilar.

Finns andra vägar att gå då tycker jag om man vill minska antalet bilar i stan. För att ha full trafikstockning runt stan är ju lite som att toalett hörna i polen och tro att det stannar i den hörnan. Avgaser förflyttar sig med vinden.

Har kört mycket in till stan och i stan i jobbet tyvärr är total less på bilköer samt att köra i stan. Innan tullarna tog det ca 0,5-1 Tim till stan efter 1-2 Tim det är resultatet här i Stockholm tycker jag vissa tider tenderar det till att ta ännu längre tid.

Med tanke på vad vi betalar i bil skatt som inte är lågt så hör inte såna skatter hit heller tycker jag.

Mitt råd är vi borde sätta stop för det snabbt som bilister.

Är det mindre bilar och avgaser vi vill ha så finns det mycket effektivare sätt att gå. Mer pengar till staten eller vem som får dom rätt väg att införa tullar in till city.

Med vänlig hälsning,
Andis
av *pettson*
#687757
Det mest ledsamma är väl att när man röstar om något så är det egentligen som att vara med och skriva under ett blankt blad med en överskrift bara.
När nåt sedan röstats igenom så gör dom ändringar som dom önskar och där sitter man då i skiten.
Som det hittils har fungerat så finns saker och ting uppskissat med mål och utförande. Det får ett godkännande av staten så det kan gå vidare.
Det röstas och får ett godkännande.
SEN när det är godkänt byggs projektet ut och en del saker flyttas, taxor och annat som fanns beslutat gäller plötsligt inte alls. Nya platser och nya taxor införs.
Klagas det sedan så kan man peka på grundprojektet och säga att folk har röstat ja.

Vi ville ha en bro, nåt som dragits i alla instanser sedan 1930 talet, då slipper man avgaserna i centrum. Statliga pengar har varit avsatta 4 ggr. Senast gick pengarna till trollhättepaketet istället, det var viktigare med nya vägar runt dem.
Nu blev den verklighet med broavgift på 30 kronor för tung trafik, fri trafik på personbil. Tullen ska tas upp manuellt för alla, inkl utländsk trafik. Kommunen gick in med 200 miljoner och start blev av.
Då ska vi se hur det ser ut idag 1 år efter det att bron börjat byggas: Det ska bli tull på 100kronor för tung trafik och 30kronor för alla bilister.
Även dom boende vid bron som inte ens har andra alternativ ska betala. Naturligtvis ska vi ha en egen transponder för detta. Det är dock inte möjligt på utländsk trafik så dom ska inte betala.
Sen ändrades detta nu i veckan eftersom det inte var *etiskt möjligt att skilja tung och lätt trafik* Det ska nu kosta 100kronor per dag för alla, tung som lätt.
Det är transportstyrelsens sista ord. Men med transponder och utan möjlighet att debitera utlandstrafik.
Sen visade det sej att vi inte alls ska betala nånting. Eller ja ingen ska betala något eftersom det enligt EU inte är förenligt med stadgar att göra så då vägen är statlig. Andra broar finanserade på samma sätt har inte heller dom några betalkrav.
Det är kommunens ord och transportstyrelsen håller med om att det är ett regelbrott, men det ska bli som dom säger eftersom vi har en överenskommelse om att betala med tull.
Vi emotser med spänning hur jävla illa detta kan bli i slutändan. Själv har jag turen att bo på en sida bron och faktiskt jobbar på samma sida. Privat kan jag åka precis vartsomhelst genom stan för att handla då avståndet är ungefär detsamma så jag behöver inte nyttja någon bro. Men alla har inte den turen.
#687776
Det kan bli riktigt sura pengar för vår del. Det fattas bara att det blir avgiftsbelagd boendeparkering runt fastigheten också, så ökar bilkostnaderna med närmare 1500:-/mån i ett enda slag. Jag vet inte om minskad trängsel är värt det. Jag flyttar hellre. Jag bor inte ens speciellt centralt, utan på fel sida av stan och måste passera genom ett hörn av zonen - in och ut igen på ett par minuter. Omvägen förbi zonen är 2,5 mil eller 45 minuter istället för 7 km och 10-15 min. Kollektivt tar det c:a 45 minuter - standardtiden för nästan alla kollektiva resor som innebär byte av något slag. Småstaden har aldrig känts mera lockande.
av Linqid
#687853
Framför allt är det patetiskt att man framställer det som en "trängselskatt" och vägrar kalla det något annat. Jag tror det hade stuckit betydligt mindre i folks ögon om man kallat det för vad det är, en avgift eller tull. Att kalla det trängselskatt när en betalstation ligger på Älvsborgsbron är ju rena skämtet... :roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]