Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pms
Hallöj
Hade en tid märkt att det blev vibrationer i ratten vid inbromsning särskild från hög hastighet till 0. Byte för drygt ett år sedan skivor o klossar fram på Volvoverkstad pga rostig insida höger skiva.
Har nu bytt skivor o klossar igen eftersom de sa att skivorna var skeva :???:
Nu min fråga: Har ni därute varit med om ett så tidigt byte? Mekanikern hade aldrig varit med om detta så snart iaf.
Givetvis hade garantin gått ut för 14 dg sedan :evil:

Ska tilläggas att vibrationerna nu är borta :D
av Jonas_latt
Jag hade precis samma syndrom . Men då hade jag biltema belägg. Efter att jag byte till Volvo belägg så försvann det.

Men varken belägg eller skivor ska ge upp efter ett år.
Därför man inte lämnar jobb till firmor. De gör allt för att tjäna pengar.
Användarvisningsbild
av wissel
Men vänta nu.....har man inte 2 års Garanti på skivorna ?
Kolla med Volvoverkstaden !
av pms
wissel skrev:Men vänta nu.....har man inte 2 års Garanti på skivorna ?
Kolla med Volvoverkstaden !
Garantin gäller bara fabrikationsfel sa de på Volvoverkstan. Då är det två år som gäller.
Mina skivor fungade ju bra ca ett år, alltså inget direkt fabrikationsfel :evil:
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Monterar man dom fel och kör in dom fel så kan det bli så.

Men om du inte upplevde det från början, utan det har kommit mot slutet, så är det ju något annat.
av pms
bensinskalle skrev:Monterar man dom fel och kör in dom fel så kan det bli så.

Men om du inte upplevde det från början, utan det har kommit mot slutet, så är det ju något annat.
Felmontage är det väl knappast iom funktionen var ok från början. Hur kör man in skivorna fel??
av Tim

Hur monterar man bromsskivor fel? Hur kör man in dom fel ? Haha, Förklara gärna det :). Var skivorna rostiga? Annars tycker jag faktiskt att det borde gå på reservdelsgarantin! Eller någon slags goodwill åtminstone.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Tim skrev:

Hur monterar man bromsskivor fel? Hur kör man in dom fel ? Haha, Förklara gärna det :). Var skivorna rostiga? Annars tycker jag faktiskt att det borde gå på reservdelsgarantin! Eller någon slags goodwill åtminstone.
Montera fel -> montera så skivan kastar. Väldigt lätt hänt om det inte är typ steriliserat på navet.

Köra in fel -> Överhetta de nya beläggen, stanna med bromsen i. Räcker för att det ska bli vibrationer.

Men så är ju då inte fallet den här gången eftersom det inte upplevdes i början.
Användarvisningsbild
av Vojje
Jonas_latt skrev:Jag hade precis samma syndrom . Men då hade jag biltema belägg. Efter att jag byte till Volvo belägg så försvann det.
Problemet med B-tema belägg är den bristfälliga passformen. Oket bromsar bara på kolvsidan eftersom klossen på flytsidan kilat fast i oket.
Resultatet blir vibrationer och ojämn bromsverkan. Skivan torde dock klara sig.

Bra att du hittade det. Ännu bättre att […]

Fantastiskt vacker kärra 🏆👌🍾👍

Hastighetsmätare 760

Tjena, har en 760 diesel från 1988 där […]

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]