Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mic
#6355
Halloj.

Jag har en 855 GLT 97 och undrar lite över följande:
Haynes "gör det själv" boken för 850 gäller årsmodel 92 - 96. Hur mycket nytta har jag av den boken som har en 97:a?
Växellådan (automat) behöver ny olja. Var tömmer man och fyller på? Hur mycket olja och av vilken sort?
Jag tror också att hjullagret höger fram är slut och behöver byta den. Har jag nytta av "gör det själv" boken för detta? Behövs special verktyg för jobbet?
Jag är inte särskild kunnig när det gäller bilar men har inte tummen mitt i handen. Är hjullagret och oljan något som jag kan ge mig på själv tro?

Tackar på förhand,
Michael.
av Stimo
#6356
Ja den boken fungerar utmärkt till en 97:a också. Byta olja är inte så svårt. Hjullager behövs inga specialverktyg men därimot en hylsa strl 32 har jag för mig och ett utvändigtorks hylsa......

//S
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6375
Lådan rymmer 7-8 liter men du får bara ur ett par genom pluggen. Sätt tillbaka pluggen och fyll i två liter(genom röret till stickan).
Lossa den övre slangen på kylet (det ligger en kylslinga i ena gaveln på kylet till motorn) och sätt på en genomskinlig slang. Starta motorn, stäng av igen när det börjar komma bubblor i slangen.
Fyll på 2 liter och kör ur 2 ggr till. Det ska gå åt 8 liter.
Sista gången fyller du bara på :wink:
Sätt tillbaka slangen, starta och kör igenom alla växellägen (5 s. på varje) och kolla nivån.

Slangen på kylet sitter med ett clips som ska spännas isär, en låsringstång är bra. Ser det rostigt ut så skaffa ett nytt innan du rör det.

Åtdragningsmoment hjullager:
4 st. som håller lagret mot spindeln, 3 steg:
1. 20 Nm
2. 45 Nm
3. 60 grader

Drivaxelmutter, 2 steg:
1. 120 Nm
2. 60 grader
av Mic
#6571
Tackar för tipsen.

Nu har jag skaffat "Gör det själv" boken och kollar upp detta med hjullagerbyte för att avgöra om detta är något jag kan ge mig på. Ett par frågor dyker dock upp.

Just ordet hjullager används inte, däremot hittar jag lager lite här och varstans. Jag vill bara försäkra mig om vilket lager det är jag ska byta (yes, this is a bilmekarnolla speaking). Vilka av följande är det?

Höger drivaxels stödlager.
Främre navhållare och lager (låter troligast, men vill vara säker).
Styrknoge (under innehållsförteckningen för Lager finns en referens till kapitlet om denna).

Förutom verktyg, behövers några packningar? Metalllim? Fett? Nått annat? Bör jag köpa någon slags "hjullager sats" eller är det bara själva lagret jag ska köpa?

Tackar på förhand,
Michael.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#6601
Kolla tråden om drivaxeldamasker, delvis samma jobb.
Det är inget löst lager, utan ett komplett nav på en platta som är skruvad i spindeln med fyra skruv. Inget kladd med fett alltså!
Metallim/Loctite på splinesen är bra, det kan glappa upp sig annars.
Köper du original får du med nya skruvar och drivaxelmutter.

"Navhållare och lager" låter rätt ja... Men vad fan är en styrknoge????
av el-anders
#6855
Får man loss lagret utan en press? Har väl gjort det ett tiotal ggr. (aldrig på 850) och lagren var alltid fastrostade.
Ett framhjulslager på en SAAB 900 krävde allt vad pressen orka och sen släppte det med en smäll (en 10-20 ton nånting).
av el-anders
#6857
Ahh. nu kom jag på det. Det här är en en hel enhet med nav och rubbet
som man bara skruvar loss eller....?
Bra på ett sätt... men kostar väl en hel del mer än bara ett lager?

Utsvängda byxor

Slipa med tandkräm. Polera med wax sedan. Det[…]

Det funkar väl utan gummi också. Jag […]

Ingenting. Det va låååå&ar[…]