Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mena
Upptäckte idag att vakuumpumpen går hela tiden.

För någon månad sedan eller två upptäckte jag första gången att det surrade någonstans och kom fram till att det var från motorrummet. Efter lite sökande kom jag fram till att det är vakuumpumpen som låter och den låter varje gång jag trampar på bromsen och när jag släpper bromsen slutar den efter 5-10sekunder och surra.

Jag pratade med en mekaniker som då sa att det var inget fel utan den ska göra så. Så jag brydde mig inte mer om det.

Nu idag när jag startar bilen hör jag att det surrar igen men nu låter det hela tiden oavsett om jag trampar på bromsen eller inte. Det enda jag har gjort är att jag har råkat dra sönder handbromsen. Har inte hunnit kolla om vad som egentligen hänt med handbromsen men jag tippar på att en av vajrarna har lossnat eller gått av. Och det är det enda jag kan tänka mig som gör att vakuumpumpen går hela tiden.

Frågan är ju om den låter hela tiden pga av handbromsen eller om det beror på något annat? Är den på väg att haverera ?

Tacksam för hjälp
av TK1974
Nej, den har nog inget med handbromsen att göra och nej den ska inte gå hela tiden förutsatt att du inte har nått läckage i ditt vakuumsystem så att pumpen försöker bygga upp ett undertryck. Denna pump är ju till för att förse broms-servot med vakuum vid behov om inte det normala undertrycket räcker till så att servot fungerar som den ska så det finns en ventil som styr denna funktion, se bild http://aijaa.com/r3opGw Kanske denna har hakat upp sej så att den ger pumpen ström hela tiden så testa med och dra ur stöpseln så borde ju pumpen stanna. Kanske ventilen borde rengöras eller ev. bytas.
av mena
Tack ska testa båda lösningarna med att lossa ventilen och att titta till givaren om jag hittar dessa.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]

Batterifråga?

Oj det var ju föredömligt lätt&arin[…]