Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Såg idag att jag har oljeläckage på höger sida motorn (sett bakifrån i bilens färdriktning).

Är det vevaxeltätningen tro?
Eller kan det vara fler ställen på höger sida som kan ge oljeläckage?

Har inte blivit så mycket än att det droppar ner på marken men det har blivit oljefläckar på ramen runt motorn och så.
Lite råd på vägen - typ skall jag inte köra med bilen nåt mer innan det är åtgärdat?
Antar man kan byta vevaxeltätning. Nåt mer man bör byta i så fall när man ändå håller på att rota där?
Tog två bilder på läckaget om det kan vara till hjälp för Er som vet lite mer om sånt här.
Bild 1 är taget uppifrån och det större hjulet är väl vevaxeln.
Bild 2 är taget underifrån vid höger framhjul lite snett uppåt.
Bilen har rullat 37000 mil nu sen jag köpte den ny och har servats enl servicebokens intervaller hos Volvoverkstad hela tiden men ett oljeläckage är kanske inte helt oväntat efter så många mil.

/Bo

Bild

Bild
av DaXX
Inte mycket till hjälp kanske, men detta påminner mig väldigt mycket om det jag själv varit med om två gånger på min T6a. Vet ej vart ditt oljefilter sitter, men i båda fallen var det mitt filter som läckte och det såg precis ut så. Blev lite orolig båda gångerna men det vart inte värre än att byta filter. Ingen har kunnat ge mig svar varför det blev så.. men om man tar av den undre motorkåpan så syns det direkt om det är filtret.

Hoppas det löser sig för dig..
av DaXX
Inte mycket till hjälp kanske, men detta påminner mig väldigt mycket om det jag själv varit med om två gånger på min T6a. Vet ej vart ditt oljefilter sitter, men i båda fallen var det mitt filter som läckte och det såg precis ut så. Blev lite orolig båda gångerna men det vart inte värre än att byta filter. Ingen har kunnat ge mig svar varför det blev så.. men om man tar av motorkåpan så syns det direkt om det är filtret.

Hoppas det löser sig för dig..
på dom milen så e det säkert vevaxeltätningen som e slut! ser nog ut som på 850, sitter en stor oring med, sen så får du byta kamrem o kanske vattenpump(om den inte e bytt innan) pumpen alltså. tror inte du har hydraulspännare på den så det slipper du kolla.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Hade in den på Volvoverkstad idag och att åtgärda oljeläckan kostar 6000 kr. Skall även fixa samtidigt nåt med remskivan till generatorn (1500 kr) för det durar och låter illa där vid acceleration (nåt som uppkom för 1 vecka sen).
Servicekillen visade på en skiss var det läckte olja, men jag tror inte det var vevaxeltätningen för han sa att kamrem osv behövde monteras bort. Ny kamrem byttes vid 32 000 mil så det behöver inte bytas. Hur som, beställde ny tid för åtgärd, inget jag klarar själv.
Jag skriver en rad sen när det åtgärdats mer exakt vad de fixade.

Får väl ändå vara nöjd då inget fel på motorn typ detta varit hittills så jag är väl hyfsat nöjd med mina 37000 ganska problemlösa mil vad gäller motorn. Hur långt en V70 kan rulla innan motorn är slut har jag ingen aning om men än är det hyfsat drag i den vid acceleration och olja har den inte dragit nåt specieillt heller (bortsett från oljeläckan nu). Landsvägskörning går den fint.
Är väl lika bra att köra slut på den, har ju haft den sen jag köpte den ny 2001 och jag åker i stort sett bara fram och tillbaka från jobbet med den - pendlar 6 mil till och 6 mil hem från jobbet varje dag i crusingfart 95 km/h så det är ganska snäll körning egentligen.

/Bo
i regel sätter man aldrig tillbaka en gammal kamrem, möjligtvis om man precis har monterat den, så undrar vad verkstaden pratar om? men spännande o få höra vad felet var! det med generatorn e vanligt, bytte precis det på vår bil. kan det kanske vara utgående på växellådan som läcker?
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Idag var den inne på Volvoverkstan och de åtgärade oljeläckaget och durljud från motorn.

Oljeläckaget:

Kamremspaket (kamrem, remspännare, brytr.)
Kamaxelrem
Kuggremsats
Flänskruv (4 st)
Tätningspaket kamaxel (byte främre tätningsring kamaxlar, manöverenhet VTT, kuggremshjul, lock, remspännare)
Kostnad: 6000 kr inkl jobb (fastpris).

Durjudet:
Remskiva generator byte (305 kr)
Frihjul (771 kr)
Kostnad: 1076 kr inkl jobb (fastpris)

Går nu fint och inget konstigt ljud.

Får väl rulla ett tag till nu och hoppas inget liknande dyker upp på ett tag.

/Bo
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Det står som jag skrev på kostnadsnotan. Näe det är bara en rem.
Kamrem och spännrulle byttes vid 32000 milaservicen (det de bytte då var kamremspaket och hjälpaggregatpaket).

Jag påpeka att kamremspaket byttes ju vid 32 tusenmilaservicen men de svara att de får inte sätta dit en använd kamrem när de skall byta det de behövde byta vid min reparation. Det var kamremspaket som gällde. Nåväl, det kosta faktiskt några tusen mer än jag fick betala, antagligen för att det var inte så länge sen ordinare kamremspaket byttes i s b med service. Så jag är väl rätt nöjd ändå. Det viktiga är att de verkligen fixar problemen och de är faktiskt bra att ha att göra med på verkstan. Det fick gno med min bil från 07-16 idag, när jag kom kl 16 och skulle hämta den hade de precis parkerat den och langa över nykeln vid disken. De justera också att bilen drog lite åt höger när man släpper ratten (blev när de bytte länkarmsbussning för 2 veckor sen). Nu är "pärlan" på vägen igen.
Snart dags för 38 tusenmila service, blir väl om 2 mån skulle jag tro, sen är nog serviceboken fylld... och får börja på en ny.
Nån kanske tycker jag är galen som servar på verkstad när den gått så långt men service är nåt jag ser som normalt bl a för bilen är min pendlarbil till/från jobbet och då vill jag gärna att den skall ticka på dag ut och dag in. Men jag ser framför mig att en ny eller nyare bil behövs snart.

/Bo

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]

Tips! Har gjort likadant på min när det[…]

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]