Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 3lias
Jackson75 skrev:Första gången med turbomotor.
Vid vilket varvtal börjar turbon arbeta?
Jag är inget snille på siffror men det finns andra här på forumet som är mer insatta och kunniga.
Utan att försöka göra reklam för det ena eller det andra trimföretaget kan jag hänvisa till BSR's sida där du kan se diagram på hur det kan se ut för just din modell.

http://en.bsr.se/products/t942/
Välj modell och motortyp så ser du.
Användarvisningsbild
av Perc
Jackson75 skrev:Första gången med turbomotor.
Vid vilket varvtal börjar turbon arbeta?
Det är ju en liten lågtrycksturbo i din bil, den börjar ladda långt under 2000 varv. Det är ju det som ger motorn den trevliga "brukskaraktären".
Ok. tack för infon. Jag tror det kommer bli mycket frågor här i forumet kommande tiden. Är mycket nyfiken på mitt nya åk. :D
av Andis
Gratulerar till köpet.

Hur har det gått med anmärkningarna har du fixad dom?
Mycket lätt skruvad bil är imponerad av hur enkelt det är att byta de flesta saker.
Har byt i stort sett allt i framvagnen på min. Köpte hela bärarmarna och byte hela var mycket enkelt att byta dom.

Hur har det gått med laddtrycket? Har du ökat det?
Är det 0.46 som dessa 2,5T laddar original? Lite nyfiken på vad dom laddar men verkar svårt att få fram. Kanske någon här vet?

Med vänlig hälsning,
Andis
TACK! Jag har faktiskt inte börjat skruva med det ännu. Den gick igenom besiktningen helt utan anmärkningar.
Jag har ägt bilen ca 20 dagar och tycker bilen är mycket trevlig och jag fullkomligt älskar motorn, känns så oerhört stark redan vid låga varvtal, detta med omkörningar utan att växla ner, o.s.v känns härligt :)
Jag vågar inte börja mixtra med laddtryck, jag vill lära känna bilen ordentligt först. Däremot kommer jag relativt snart att E85 konvertera den, har sysslat mycket med det innan på andra bilar, har även utvecklat egna digitala system för ändamålet.

En fråga förresten, laddtrycksröret som går över motorn, går alltså från turbon till intercoolern i fronten, som sedan är ansluten till insuget?
Har jag förstått det rätt då, har aldrig ägt en turbo bil innan.
Jag får låta denna tråd innehålla de frågor som dyker upp, som är mer av "generell karaktär"

Dubbelmassesvänghjul sägs att jag har. Tror jag förstår varför man väljer sådan teknik. Då kan man dimensionera ner drivlinan en smula, då den inte behöver vara lika robust för "ryck" som kan uppstå mellan motor och drivlina. Man ser till att det finns en viss "tröghet" mellan motor och drivlina. Har jag förstått rätt?
Men hur fungerar tekniken? Man har två svänghjul som är sammanlänkade med vad? Fjäderbelastade tro?

@Cox , Det gör man ju utan att tänka, &[…]

C30 1.8F - lambdasond - adaption

Vakuumläckor och avgasläcka mellan mot[…]

Startproblem

Japp nytt batteri Skickat från min SM-A556[…]

Hej, Har en XC60 årsmodell 2020 som jag ha[…]