Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Som sagt bytte jag ändå olja mot mångas rekommendationer.

Jag hällde i 1liter olja kvällen innan och det räckte inte för att få oljenivån över min-sträcket. Istället för att ödsla ytterliggare 1 liter av de 6 liter jag köpte i somras bestämde jag mig för att köpa 1 liter olja, oljefilter, alubricka för pluggen och en oljefilter avdragare för 50kr på morgonen efter. Jag drog till en OkQ8 mack och hissade upp bilen och efter 50min och lite trixande för att vara första gången på V70 så var jag klar.

Något jag tyckte var märkligt var att Oljefiltret måste pressas in. Den går inte att trycka in försiktigt i koppen och sedan skruva tillbaka. För att få in den var jag tvungen att försöka hitta av mitten på koppen och sedan skruva in hela oljekoppen. Då gick filtret in i koppen som det ska sitta, alltså något trögt att få in och omöjligt för mig att lyckas pressa in det för hand.
Jag var tvungen att kolla på gamla oljefiltret så att det var av samma pga av att det gick så trögt.

Känns skönt med ny och fräsch Olja i bilen även om jag kom iväg någon halvtimme i försent och emot mångas rekommendationer. Men jag var väldigt orolig över hur länge jag kört med så lite olja. Har nu kört ca 150 mil i helgen och har kollat stickan noga och allt ser bra ut.
Roligt att det ordnade sig. Dessutom känns det ju extra bra när man gjort det själv. Att filtret måste pressas fast i koppen är för att det ska täta så att smutsig olja inte kan smita förbi filtret skulle jag gissa. Jag brukar rengöra koppen och sedan pressa dit filtret och innan jag skruvar tillbaka koppen så häller jag lite i lite olja i koppen. Något min far alltid gjorde så det kanske är helt onödigt men det känns bra att veta att det är lite olja där när man startar motorn första gången efter bytet :D .

/John
det brukar finnas lite packnigar och oringar på filtret, ta lite olja så går de i lättare och förhindrar att de korvar sig och blir otätt, lite olje från locket på fingret räcker och stryk runt.
Sen brukar det vara en stor oring den ska man också smörja upp innan man monterar.
Och på bilar med skruvfilter ska man se till så den gamla packningen inte lämnar kvar på motorblocket. Då blir det oljefontän då man startar. :oops:

Till trådskaparen: varför skriver du Olja med stort O? :)
Något man bör tänka på inför en långmila resa är att ha med sig lite extra olja.
Oljan i Bilar som körs korta sträckor suger åt sig fukt/kondens då oljan aldrig blir tillräckligt varm.
Olja kan faktiskt innehålla upp till 50% vatten.

Så skulle man till förmodan kolla stickan och nivån ser OK ut, så kan man räkna med att nivån kommer sjunka efter resan då vattnet kokas bort och man får "renare" olja.

Hur lång tid det tar att koka bort vatten ur olja kan jag inte svara på, men en daglig bilresa som ligger på ca 2-3 mil gör ingen nytta trots att motorn är i drifttemperatur. En resa på +3 timmar komemr nog göra en del
Ställ ex 2 liter vatten på spisen och se hur lång tid det tar att koka bort detta.

Nåväl. det var iaf det jag hade att säga om ämnet :)
Det kan besvara varför oljan plötsligt sjunkit drastiskt under senaste månaden. Har varit på långvägen 2 gånger senaste månaden där bilen gått i 3-7h i sträck. Och då har jag enbart kollat oljan när jag varit på väg att fara och aldrig när jag kommit fram. Kan också tänka mig att förra ägaren kört mycket kortsträckor.
Byta dragkrok

Behöver byta hela draget..

tack för att du svarade hur gör jag om j[…]

Är väldigt vanligt med fel på h&ou[…]