Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av manor
Sunschreem skrev:
VolvoB20 skrev:
JohnB skrev:Jag skulle inte våga köra på 50/50 diesel/bensin. Bensin är mycket tändvilligare än diesel så risken för motorskador är ganska stor redan vid ganska låga inblandningar. /John
Tvärs om, bensin är mindre tändvänlig än diesel, blir det för mycket bensin så kommer motorn stanna för kompressionen i dieselmotorn räcker inte för att få bensinen att självtända.

Problemet är att bensinen smörjer för dåligt.
Du har inte haft så mycket om bränslelära antar jag. Bensin antänder vid ett betydligt lägre gradantal än diesel. Risken när han tankar bensin i en diesel är att motorn baktänder pga att bränslet antänds innan kolven passerat ÖD. Sen kan massa andra roliga saker hända med, bla. kommer du ha kass smörjning. Hade jag råkat tanka bensin i en diesel hade jag fan inte vågat starta den så mycket kan jag säga. Gör du det o har otur så kan du skrota den motorn sen...

Har bilen inte blivit startad efter tankningen kan du ha sån tur att det räcker att tömma ledningar samt tanken.
Ja, diesel kan man lätt använda för att tända brasor. Jag har t.o.m använt diesel i en vedspis :).
Bensin säger bara kaboom...de gånger man testat.
Användarvisningsbild
av Vojje
VolvoB20 skrev: Tvärs om, bensin är mindre tändvänlig än diesel, blir det för mycket bensin så kommer motorn stanna för kompressionen i dieselmotorn räcker inte för att få bensinen att självtända.
Just så är det. Eftersom bensin har ett högt oktantal är tändvilligheten låg, det som brukar kallas cetantal.

Skulle man tanka diesel i en bensinare kommer den att knacka sönder.
Användarvisningsbild
av Guligan
Krakus skrev:Hur mycket bensin klarar en dieselbil?
Exempel en V40 1.9L turbodiesel. Kan hända man tankade i 10 liter bensin då det varit 10L diesel i tanken.
Skulle bilen funka då?

Av egen erfarenhet vet jag att typ 5 liter bensin gör inget i en 60 liters tank :)
Antar att läget är att man av misstag börjar tanka bensin i dieselbilen och rätt snabbt inser att det är fel bränsle?
Om man fortsätter fylla diesel, kanske 40 liter så tanken är riktigt full, yepp då hade nog jag vågat starta i allafall...
Användarvisningsbild
av Sunschreem
[/quote]

Ja, diesel kan man lätt använda för att tända brasor. Jag har t.o.m använt diesel i en vedspis :).
Bensin säger bara kaboom...de gånger man testat.[/quote]

Varm diesel funkar nog o tända med. Men på min ADR när vi var ute o skulle tända 95 E85 samt diesel så slocknade stickan när den träffade ytan :P För att få det o brinna fick han hålla en sticka vid diesel ett par sekunder. Som du sa, bensin poffar bara till :P
Användarvisningsbild
av Sunschreem
Krakus skrev:Ja. Misstag.

P.s. Tydligen är det värre om man tankar diesel i en bensinare :(
Mja, den går som en påse skit för att den inte kommer orka tända dieseln. Men har svårt o se den baktända. Sen är ju bensinsystem lite billigare o rengöra :)
av Krakus
Det är inte vätskan som antänds/brinner! Det är ångorna som blandas med luften (syre) som brinner! Därför slocknar tändstickor om dessa kastas rakt in i bensinen eller dieseln. Beroende på ämnet, krävs det högre eller lägre temperatur innan ångorna skapas i den mängd som krävs.
av Krakus
Sunschreem skrev:
Krakus skrev:Ja. Misstag.

P.s. Tydligen är det värre om man tankar diesel i en bensinare :(
Mja, den går som en påse skit för att den inte kommer orka tända dieseln. Men har svårt o se den baktända. Sen är ju bensinsystem lite billigare o rengöra :)
Jag kan ha fel. Men läste på något ställe att om en MODERN (INSPRUTNING) bensinare får diesel i pumpen, sprängs denna pga den tjocka oljan. Och stora delar av bränslesystemet måste bytas. Medan i en diesel krävs det några timmar tills sakerna skärs sönder pga avsaknaden av smörjningen.
Användarvisningsbild
av Vojje
Kan nämna det att Mazdas Skyactice motorer har samma kompressionsförhållande vad gäller diesel och bensin,
nämligen 14,0:1.
Det betyder det högsta för serietillverkade bensinare och extremt lågt för en diesel=renare avgaser.

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]

Personligen skulle jag ha bytt låsmekanismen[…]

Ser bar ut men dom är i vägen när d[…]