Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Sådär nu har jag bytt oljefälla samt tillhörande slangar. Det va inga som helst problem, kopplade loss den stora slangen till insuget samt tomgångsmotorn och då var det ju hur lugnt som helst att komma åt. Det va lite kletigt men oljefällan va inte igensatt, kunde blåsa igenom den.
Dock satt inte slangen i ovanpå oljefällan utan den va helt sprucken och hade hoppat ur, så jag har nog kört utan den hela tiden :)
Vet ej om detta har spelat någon roll eller om det bara har varit dåligt för miljön?

Skönt att detta är gjort, blir byte av ventilkåpspackningen imorgon då och hoppas jag verkligen att den slutar läcka olja sen.
Annars blir det väl till att ta av kamrem o hela den biten :???: , hoppas inte, känner mig lite osäker däromkring...
Har nu bytt ventilkåpspackning och gjort rent överallt noggrant. Jag la även lite extra tätning väldigt tunt på den nya packningen där den böjer sig på kortsidorna.

Trodde detta skulle få ordning på mitt problem men icke. Den läcker fortfarande, kan det vara den övre packboxen tro?
Så svårt att se varifrån det läcker, den synliga oljan börjar bildas ovanpå vattenpumpen som en liten pöl.

Någon som har några idéer?
Vill ju få ordning på detta innan det börjar bli för kallt för att greja ute på gatan
Tänkte bara följa upp med hur det gick med oljeläckan för den som kanske har liknande problem. Det var som sagt packboxen till kamaxeln som läckte.
Det gick att byta den utan att demontera ner allting. Lossa den övre plastkåpan ta av spännrulle samt hänga av kamremmen från det övre hjulet och av med hjulet. Sen kan man försiktigt böja fram den bakre plastsidan.
Tack alla för råd!

Bild

Bild

Vidan funkar väl bara till max 15..

Reparation av topplockapackning

Hej! Jag har tyvärr efter mycket förne[…]

Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som v[…]