Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wissel
#679097
Om bilen falsklarmar för dig lite då o då för det är
väl därför du dragit säkringenn till Sirenen ?
Hur kollar du att den inte har larmat ?? (Tyst)
Anledningen till att den isf larmar kan vara en kass Låskista
som ligger o drar ?
Tror inte riktigt på att dom dragit alla säkringar utan att
märka att tjuvströmmen upphört för i så fall har du osäkrade
enheter i din bil = Näh.... :-O) .
av andy78
#679301
tycker också att det är märkligt att det är nere i 0,5 efter att de har rykt varje säkring.
Är det dragkrok på bilen?
om ja eftermonterad?

Stereon har den kopplats bort helt ioförsig borde den ha egen säkring.
Som sagt drar den 0.5 så måste nån säkring sista kvar, var det inte de här bilarna som hade säkringar under baksätet?
Användarvisningsbild
av Perc
#679303
andy78 skrev:Som sagt drar den 0.5 så måste nån säkring sista kvar, var det inte de här bilarna som hade säkringar under baksätet?
Finns tre säkringscentraler vad jag vet. En under motorhuven, en inne i bilen bakom luckan på instrumentbrädans vänstra "gavel" och en till vänster bakom klädseln i lastutrymmet.
av svda
#679350
Om inget annat hjälper, så bör det gå att hitta en 6 W värmekälla med en värmekamera.
Jag skulle då stänga av allt elektriskt, rycka alla säkringar och låta bilen stå minst ett par dygn i ett garage med så jämn temperatur som möjligt. Pss kommer allt anta den rådande omgivningstemperaturen, utom den värmekälla du letar efter.

Värmekamera kan gå att hyra. Ex.:
http://www.proffsmagasinet.se/uthyrning-1.0.138.1
av Mackansglt
#679396
Jag hade liknande problem med tjuvström för väldigt länge sedan på en gammal Nissan.
Drog varenda säkring men hade fortfarnde en tjuvstöm. Min tjuvström var dock lite högre tror jag. Var runt 2A om jag inte missminner mig. Kopplade till slut loss anslutningarna på generatorn och vips så var tjuvströmmen borta. Satte dit en annan generator och allt funkade OK igen.
av Inda
#679501
Bra förslag! Jag skall försöka beta av dem i tur och ordning.
1. Larmet
Jag har inte haft problem med larmet alls - det som hände var att när batteriet blev urdraget så utlöste larmet. Detta skedde under natten och jag vart tvungen att rycka säkringen till larmsirenen för att slippa springa ut. Min tolkning var att detta var helt i sin ordning - larmet skall väl lösa ut om någon rycker strömmen (om spänningen sjunker under viss nivå). Skall ändå kolla upp larmsirenen om den geggat igen eller på nåt vis inte fungerar.
2. Släpvagnskontakten
Jo det finns en sådan och den är säkrad plus att jag själv kopplat bort den genom kontakten i lastutrymmet under luckan där bak. Jag tror inte på den som felkälla.
3. Värmekamera - jag jag har varit inne på detta själv innan, har försökt känna med handen på olika delar och ytor när bilen stått en hel natt och blivit sval - fanns det då en 5-6 W värmepunkt så borde det kännas. Men tyvärr, med handen gick det inte. Verkar ändå vara en lovande felsökningsmetod. Återkommer.

Ny info: Jag har noterat att läget blir sämre och sämre. Ett exempel, jag hade haft den med underhållsladdning på hela natten, tog bilen till affären, kom hem och lät den stå utan laddning några timmar (låst), efter det fick jag inte igång den igen utan startboxen. Kopplade in den och bilen startar på första. Klockan nollställd så spänning och ström vart helt borta innan start.

Känns ju lite som att det är bra att det blir värre för nu handlar det inte bara om en halv amp utan måste vara betydligt mer. Jag kan dock inte avgöra om jag tappade strömmen under körningen eller under parkeringen. Ibland misstänker jag dubbla fel - typ att något drar en halv amp i viloläge - inte alltför allvarligt men i kombination med följande kanske: ett batteri som vid körning blir kass - typ två celler som det blir kortis mellan?? nånting med den utbytta generatorn som bara visar sig vid körning på väg, står jag stilla så är allt ok enligt volvo. Vad vet jag - jag bara gissar och är naturligtvis tacksam för om någon råkat ut för nåt liknande.

/Ingemar
av putte62
#679616
Prova att bara koppla in generatorn till batteriet för att se om den läcker (back-)ström.
Om den gör det, plocka bort laddregulatorn (integrerad med kolen på vissa generatorer) för att utesluta att denna läcker. Därefter borde det bara vara likriktardioderna som han läcka....
Användarvisningsbild
av Camel
#679694
Jag håller med flera här som är inne på att generatorn drar tjuvström. Koppla loss och mät om den drar ström.

På plusplinten i elcentralen sitter två grova ledningar. Den ena kommer från batteriet och den andra går vidare till startmotor/generator. Enklast vid mätning borde vara att lossa den ledningen som går till startmotor/generator och låta den andra sitta kvar på plusplinten så att övrig strömförsörjning är intakt. OBS! Vid allt kopplingsarbete ska batteriet vara frånkopplat. Alla säkringar ska vara urdragna. Koppla in batteriet endast vid mätningar. Försök inte att starta bilen.

1. Mät strömmen i serie mellan losstagen ledning till startmotor/generator och plusplinten. Den ska vara noll. Om inte finns troligen backström genom generatorn. OBS! Tyvärr kan detta fel vara temperaturberoende. En test bör utföras med kall generator och en test när bilen körts ordentligt varm.

2. Om strömmen enligt punkt 1 är noll mät strömmen i serie med en losstagen batterikabel. Om strömmen då inte är noll återstår styrenheten för motorns kylfläkt (går på stor säkring i elcentralen som är fastskruvad) eller kondensatorn i elcentralen i motorrummet (är inkopplad hela tiden)

3. Om strömmen är noll vid båda testerna enligt ovan är det någon avsäkrad krets som drar tjuvström.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Låter inget kul tur att det löste sig! […]

Vi som beställt nya XC60

Trodde det var åretruntdäck 18, 19 och […]

Fick min V60 1 mars i år, tog 19 m&ari[…]

Jag blir inte klok på räckvidden. N&aum[…]