Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av arc
Hej Alla

Kul att veta:
//[quote][/quote]
Det är nog inte en myt att bränsleförbrukningen är högre hos nya bilar. Volvo själva uppskattar till exempel förbrukningsökningen på helt nya bilar till sex procent högre. Hälften av detta kommer från motor och drivlina medan hälften kommer från däcken. Vid alla förbrukningsprov får bilar ha körts maximalt 1 500 mil och måste ha ett mönsterdjup i däcken på minst 50 procent.
Bengt Dieden, Vi Bilägare
//

Så alla ni som strävar efter lägsta förbrukning på era nya volvo kan se fram emot ännu lägre förbrukning :)

Men tänk även på då jag lagt märke till att många med nya D2 V40 valt stora 18" hjul, enligt Volvo igår när jag la min order på en ny V40 D2 Momentum
noterade att OM bränsleförbrukningen är mkt viktig för mig så skulle jag undvika 18" hjul. Enligt Volvo så kan detta öka förbrukningen från 16" med ca 0,03L/Milen!!!

Men det är klart det är alltid snyggare med större hjul :lol:
Själv valde jag därför 17" hjul endast av bränsle anledning.....men valde dock mkt annat lull lull som fanns att välja på för utseendets skull :)
Senast redigerad av 2 arc, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Mawa71
arc skrev: Volvo själva uppskattar till exempel förbrukningsökningen på helt nya bilar till sex procent högre.
Så alla ni som strävar efter lägsta förbrukning på era nya volvo kan se fram emot ännu lägre förbrukning :)

Men tänk även på då jag lagt märke till att många med nya D2 V40 valt stora 18" hjul, enligt Volvo igår när jag la min order på en ny V40 D2 Momentum noterade att OM bränsleförbrukningen är mkt viktig för mig så skulle jag undvika 18" hjul. Enligt Volvo så kan detta öka förbrukningen från 16" med ca 0,3L/Milen!!!
Ok - kul att höra att förbrukningen troligen kommer att minska än mer (har hört det av många så det stämmer kanske).
Om 16" till 18" skulle kunna öka förbrukningen med 0,3l/mil så borde det omvända leda till att jag alltså skulle kunna köra min V40 runt 0,1l/mil med 16"? Det vore något det... ;)
Användarvisningsbild
av arc
hej igen :P

Hmm nej jag skrev större hjul och inte större fälgar! ;-//

Större hjul = tyngre = högre förbrukning
Sorry skrev fel, menar såklart 0,03L/milen i differans mellan 16" hjul och 18" hjul ;-// detta enligt Volvo själva.

Min egen erfarenhet med min tidigare VW Lupo 3L var att när jag gick upp från original till 16" hjul så ökade förbrukningen med ca 0,02l/milen, så det volvo påstår verkar rimligt.

/ ARC
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Fälg vikten kan knappast påverka speciellt mycket, oftast när man går upp i fälg storlek så ökar bredden oxå, men behöver inte göra. Så det är ingen idé att stirra sig blind på fälg storleken när däck bredden kan bara samma. Det är ju ändå så att ju bredare däck desto trögare går det = högre förbrukning.
Användarvisningsbild
av arc
Nja jag håller inte riktigt med dig ang vikten då jag vet att vikten på ett rullande hjul pga gyro effekten har stor betydelse speciellt vid start och stop. Det krävs mer energi att rulla igång ett tyngre hjul än ett lätt. Det är gammal fakta i tävlingvärlden både i mc och bil.

Men självklart har du rätt i att även däcksbredden påverkar resultatet, så slår man ihopa bredare däck samt högre hjul vikt så blir det ökad förbrukning!

Enligt Volvo är det samma 205 däcksbredd på 16 och 17 tums hjulen mendans 18 tums hjulen har bredare däck!

/ARC
Senast redigerad av 5 arc, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Nu har jag de första riktiga uppgifterna om förbrukningen. Tankade nu på eftermiddagen för första gången sedan leveransen. 41,61l och 735,5 körda kilometer. En reell förbrukning på 5,66l/100km alltså.

Ganska blandad körning, övervägande motorväg.
Återkommer!
av Linqid
Avuriel skrev:
Mawa71 skrev:
Avuriel skrev:Sedan släppte det och gick motorväg 70/90 resten av vägen.
Motorväg för mig är 110/120 - skiljer det sig så mellan västra och östra Sverige? ;)
Ja. Inne i göteborg är det så. Du måste ta dig ut ca 2 mil innan dom släpper på 110.
Visserligen lite off-topic, men det är inga motorvägar du pratar om. Runt Göteborg löper ett antal motortrafikleder, ex Söder- och Västerleden, Oscarsleden och Borås/Kungsbackaleden (dvs E6/RV40). Dessa vägar är det omväxlande 70/90 på, men de är inte några motorvägar. Åker du söderut som i ditt fall övergår det till motorväg strax efter Kållered.
av kerfuffle
Låter som om OK förbrukning. Min förra bil var en 2011 V50 D2 (109 hk S/S), och den låg oftast på 0.46-0.47 enligt färddatorn då jag hade sommardäcken på, i praktiken drog den ganska exakt en halvliter. Där låg den från dag 1, jag upplevde ingen inkörningseffekt alls på förbrukningen. Hoppas D2 visar sig vara lite snålare, D4 är det inte :)
Användarvisningsbild
av Ante2
Min D3 automat ligger på 0,54-0,56 efter 40 mils körning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]

Behövde byta bakre länkarmsbussning h&ou[…]

@fjohan82 , Kommer du köra 30 000 mil med […]