Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ahnmarker
Hej!

Har nyligen köpt en volvo 440 DL -94 som jag är rätt nöjd med hittills...
men har några funderingar på den.

Det är ju halvljusautomatik på 0:an, men för att köra med helljus så krävs självklart att omkopplaren är i halvljus läget, men när jag då stänger av tändningen så lyser det fortfarande om instrumentpanelen.

Det skall väl inte lysa då, eller?

Mvh Johan
Användarvisningsbild
av vetten
Men om du inte stänger av lyset och stänger av tändningen så lyser parkering och naturligtvis instrumentlyset :shock: men om du sätter lysväljaren i 0-läge så slocknar allt när du stänger av tändningen :shock: eller :?: så gör den på mina 440-isar :wink: men på 480-in så slocknar ju allt när jag fäller ner lysena :wink: så om jag fattat dej rätt så funkar allt som det ska :lol:

vetten
av ahnmarker
Men det är ju hel puckat att man måste vrida reglaget til halvljus läget för att kunna slå på helljuset... kollar jag på farsans S70, så är det som det BÖR vara, allt är släckt på helljus läget, lyser endast på varselljusläget, när tändning är avslagen. så där slipper man ju reglera över till halvljus bara för att köra med helljuset.

Varför är det så puckat på dessa 440? Jag ser inte poängen.
Användarvisningsbild
av Mr B
Det är väl såhär det brukar vara tycker jag, det har det varit på alla andra bilar som jag har kört iaf, SAAB, Opel, Mazda, Toyota, några olika VW samt några olika Volvosar, man måste sätta på lyset för att kunna köra med helljus, och stänger man då bilen så lyser ju parkeringslampor och instrument... Däremot så kan man ju blinka med helljuset även när man kör på halvljusautomatiken...
Användarvisningsbild
av boostofta
blev fel, sorry
Senast redigerad av 1 boostofta, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av boostofta
Det är normalt, skall vara så på 400serien.

Det är väl den enda volvon som har det så. Vet inte varför men det är så i alla fall, bara att leva med det.

Har inte sett någon annan bil än volvo som har det så som du vill att det ska var, polarens dyra merca, några har audi, samma sak, det är bara att slå om ljuomkopplaren för att kunna få permanent helljus. samma med Land Rover, ford.......

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]