Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jespersen skrev:Tror inte det är annorlunda styrstoppar på AWD, min är levererad med 205 från fabrik och nu har jag 225 och de tar i vid max. utslag.
Hur är det med svängradien då? En kompis har en AWD Classic som nog ingen nånsin bytt varken däcksdimension eller styrstopp på och den har märkbart större svängradie än min.
Min AWD tar faktiskt i med standard 205/55 R16. Jag påpekade det för meken när han bytte hjullager och han verkade inte tycka att det var någon större fara med det. Det är aldrig så att man hör det utan det syns i hjulhusen när man byter däck. Jag är ju inte sugen på att montera större begränsare då vändradien är illa nog ändå.

/John
när ni ändå är inne på AWD kan jag ju påpeka att mina 235 18" tar i åt bara helvete redan vid 70% av max rattutslag, och det hävdas att 235 är orginal på min modell. är ganska skeptisk till att schimsing hjälper mig
Perc skrev:
Jespersen skrev:Tror inte det är annorlunda styrstoppar på AWD, min är levererad med 205 från fabrik och nu har jag 225 och de tar i vid max. utslag.
Hur är det med svängradien då? En kompis har en AWD Classic som nog ingen nånsin bytt varken däcksdimension eller styrstopp på och den har märkbart större svängradie än min.
Har inte jämfört med någon annan så kan inte säga ifall den är bra eller dålig. Den är bättre än pappas c70 som är levererad med 225, och är nog likvärdig hans xc90.
JohnB skrev:Min AWD tar faktiskt i med standard 205/55 R16. Jag påpekade det för meken när han bytte hjullager och han verkade inte tycka att det var någon större fara med det. Det är aldrig så att man hör det utan det syns i hjulhusen när man byter däck. Jag är ju inte sugen på att montera större begränsare då vändradien är illa nog ändå.

/John
Tar inte i med mina 205/55 R16. Tar i lite nu vid fullt rattutslag (har 225/45 R17) så undviker det.
milfshake skrev:när ni ändå är inne på AWD kan jag ju påpeka att mina 235 18" tar i åt bara helvete redan vid 70% av max rattutslag, och det hävdas att 235 är orginal på min modell. är ganska skeptisk till att schimsing hjälper mig
Har du originalfälgar då?
Jag hade en V70 T5 -05 med 225/45 17 på ett par orestes-fälgar. Dessa tog i inner-skärmarna original ^^
Far har en V70 D5 -07 Classic med 205/55 16, också på originalfälg. Han har märken i inner-skärmarna.
Det var ett klassiskt huvudbry oavsett om du byter svängningsdämpare eller inte verkar det som.
På nya V60:n jag har nu har jag 2-3 cm vid fullt rattutslag till godo på ett par 225/40 18 så det verkar som dom lärt sig nåt.
Perc skrev:Jag skulle gissa att styrstoppets plastbit "bottnar" mot länkarmen. Börjar man shimsa upp med brickor så känns det som att man går och kröker sönder styrstoppet istället eftersom det inte finns stöd bakom. Det är ju ändå en del kraft bakom då man kör med fullt styrutslag.
Man ska inte hänga på ratten med fullt utslag för då dödar du servon!

Vad jag förstår så ser effektavgi[…]

1. https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=[…]

Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]