Frigge skrev:Robert63 skrev:Låter väldigt dyrt, har du hört med en icke auktoriserad verkstad? Verkar ibland som om meckarna inte kan tänka själva utan slaviskt följer vad felkoden säger. Eller så skiter de helt enkelt i vad det kostar...
Har hört talas om att man kan rengöra insidan av motorn med diesel, vet inte hur men du kan säkert goggla eller så kan någon annan kanske förklara.
Ett par täta oljebyten skulle säkert också göra sitt till.
Vad skiljer Meckarna på en Icke auktoriserad verkstad då ? Jo dom saknar erfarenhet !!!. Följer slaviskt vad felkoderna visar....... DET DUMMASTE JAG HÖRT ! I detta fall pratar vi inte ens felkoder utan högt HC.
Problemet med auktoriserade verkstäder är det uppdrivna tempot. Jobben är mätta i förhand och får ta si och så lång tid. Ingen vill dra ned ackordet. Därför tvingas mecken ofta kompromissa och utesluter en "old school"-felsökning.
De auktoriserade verkstäderna tjänar sina mesta pengar på goa smör och brödjobb som service etc. och dagens bilproblematik handlar mest om att läsa ut en kod, se vad den säger och erbjuda kunden lösningen efter den. Att det ofta finns en annan billigare lösning är inte intressant varken för företaget eller den enkilsda mecken, tyvärr för oss "vanliga" kunder utan företag som står för fiolerna.
De absolut bästa meckarna hoppar av och startar eget och på en icke-auktoriserad verkstad får du många gånger ett mer omsorgsfullt bemötande. Och många gånger ett mycket bättre utfört jobb. Därmed inte sagt att det inte finns dåliga sådana, för det gör det verkligen.
Jag är absolut övertygad om att det i detta fallet finns en annan eller billigare lösning och att förslaget/priset på åtgärd skulle bli betydligt mer förmånligt om man frågade en bra icke-auktoriserad verkstad. För du får inte glömma, en Volvo-verkstad fylls på med nya kunder hela tiden, nya bilköpare, en vanlig verkstad blomstrar enbart på sitt rykte och i viss mån pris.
Du tyckte att det här med "följer slaviskt felkoderna" var det dummaste du hört. Ok, kanske jag generaliserade lite. Men faktum är att bilbranschen en längre tid haft svårt att hitta "nutidens" mekaniker. Och ganska unikt är det att flera oberoende märken gått samman och startat skolor. Syftet är 2, dels få fram bra meckar men sedan får man inte glömma att pengarna ligger just i eftermarknaden.
Nu var det ett par år sedan jag tittade på just Bilias resultat, men 90% av omsättningen låg i bilförsäljningen och 10% i eftermarknaden, dvs i huvudsak verkstad. Men håll i dig nu, vinsten från bilförsäljningen utgjorde 10% och från eftermarknaden 90%. Fakta.
Och du. Skit samma vad felet var, men verkstaden har lämnat förslag efter att ha gjort en systembaserad delundersökning.