Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag har ju ganska nyligen hämtat ut min V40 och kört den nu sammanlagt 26mil.
Jag har fått ut hittills som bäst 4.8/100km vid blandad körning, inte jätte ekonomisk körning men inte heller onödiga gaspådrag.
Kört en del med farthållare, och ''aktuell'' förbrukning när den bara rullar i 70-90 på hyfsat bra väg är imponerande med runt 0.5 till 2.5 per 100.
Jag är dock väldigt tveksam om det under realistiska förhållanden är möjligt att komma under 4 eller möjligtvis 4.5 vid blandad körning.

Vad kan ni andra med mer erfarenhet av denna motor säga om det?
Jag skulle ju naturligtvis vilja få ner förbrukningen så mycket det går utan att offra för mycket prestanda. Hittills upplever jag att motorn har väldigt mycket kraft för sin storlek att erbjuda och räcker långt mer än nödvändigt för en bil av denna storlek. Även vid full last.
av KalleH
Hej!

Provade en manuell V40 D2 momentum. Har en sträcka som tar ca 30min att köra som jag brukar ta med alla bilar jag testar. Fördelningen är ca 8min stadskörning, 8min motorväg och 14min landsväg (mest 70-väg). Förbrukningen blev 0,47 enligt färddatorn. Då var det en varm dag så ACn gick för fullt. Tillämpade ECO-driving så mycket jag kunde.
Jämförelsevis drog nya BMW 118d på samma sträcka 0,46. Renault Mégane 110 dci S/S manuell 0,51 (här var det dock 17 tums fälgar). Renault Mégane dci 90 (ingen S/S och femväxlad) drog 0,50.

Alla värden ovan är enligt färddatorn som ju har en tendens att visa för lite och testerna är inte gjorda samma dag så det kan variera lite. Men jag tycker nog det visar att Volvo fått till en motor som kan köras snålt :D Vid ren landsvägskörning i ca 70km/h borde en förbrukning runt 0,40 eller precis däröver inte vara någon omöjlighet?

Mvh, Kalle.
av McDonald
Avuriel skrev:Jag har ju ganska nyligen hämtat ut min V40 och kört den nu sammanlagt 26mil.
Vad den förbruker som ny efter endast 26 mil ska du inte hänga upp dig på. En ny motor är full av friktion och högre motstånd än vad den blir efter ett tag (500-1000 mil). Därefter slits alla friktionsytor till och motorn tar mindre.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Körde nu hem till Linköping från jobbet i Norrköping. Sträckan är ca 4 mil och jag landade på 4,7/100km.

Startade med att köa ut ur Norrköping (12,2/100), fortsatte ut på E4:an och när jag svängde av vid Norsholm var jag nere på 5.2/100. Efter att (som vanligt kört sista sträckan på landsväg (70/90) landade jag till slut på 4,7/100 när stängde av.
Helt ok tycker jag, bilen har nu rullat 32mil, jag kör på 18" däck & ECC'n jobbar hela tiden. Ingen snålkörning alls men hela tiden inom hastighetsbegränsningarna.
Ny rapport imorgon! :)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Jag körde idag hem mina 2,5 mil Göteborg. Kö på E6 södergående i 15-20 minuter denna sträcka var ca 7km, gick i bara 10-20km/h, sedan släppte det och gick motorväg 70/90 resten av vägen.
Jag landade på 4,9/100

Helt acceptabelt med tanke på det långa köandet. I vanliga fall flyter det på 70/90 hela sträckan. Kan tänka mig att jag kommer landa på mellan 4 och 4.5 vid vanligt (till o från jobb)
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev:Sedan släppte det och gick motorväg 70/90 resten av vägen.
Motorväg för mig är 110/120 - skiljer det sig så mellan västra och östra Sverige? ;)
Användarvisningsbild
av Avuriel
Mawa71 skrev:
Avuriel skrev:Sedan släppte det och gick motorväg 70/90 resten av vägen.
Motorväg för mig är 110/120 - skiljer det sig så mellan västra och östra Sverige? ;)
Ja. Inne i göteborg är det så. Du måste ta dig ut ca 2 mil innan dom släpper på 110.
Användarvisningsbild
av Mawa71
Avuriel skrev: Ja. Inne i göteborg är det så. Du måste ta dig ut ca 2 mil innan dom släpper på 110.
Stackars västgötar!
Användarvisningsbild
av Mawa71
Ca 4 mil Lkpg -> Nrkpg nu på morgonen. Startade med ca 2 mil landsväg 70/90 följt av ca 1,5 mil motorväg 110 och så de sista 5km ren stadskörning. Körning med farthållare exakt på hastighetsbegränsningen (inte vid stadskörning) gav en medelförbrukning på 4,4l/100km
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 29

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]