Här får du bl.a. Veta hur man byter bromsklossar, gör service samt allmänna mektips. OBS! Du kan inte skriva inlägg...enbart läsa vad moderatorerna skriver/tipsar om.
OBS! Författaren till respektive guide tar inga som helst ansvar för eventuella skador etc. Genom användandet av guiden!

Moderator: Moderatorer

#676584
Helgens uppdrag blev att byta ut panelen för startknappen till den nyare i silkmetal.
Stort jobb för liten detalj, men vad gör man inte :D

Jag tänkte att jag lägger upp en liten guide ifall någon mer får för sig att byta denna :)

Detta är panelen som den gamla skall bytas till :)
Bild

Först så bänder man loss knappen för varningsblinkers, sitter med klips upptill och nertill.
Bakom den så sitter det en torxskruv som håller dekorpanelen.
Bild

Sedan bänder du loss panelen på höger sida och där under hittar du den andra torxskruven som håller panelen.
Bild

För att sedan kunna dra ut dekorpanelen så använder man ett litet verktyg med krökt topp.
Bild

Detta är hålen man skall stoppa in verktyget i och dra.
Bild

Här har jag markerat vart man skall dra med verktyget.
Bild

Över till kombiinstrumentet. Först bänder man loss kåpan under instrumentet.
Bild

Sedan sitter instrumenhuset med två skruvar på varsin sida. En övre och en undre.
Bild

Bakom instrumenthuset sitter luftkanalen som går från fläktpaketet i mitten till det vänstra utblåset.
Detta sitter ihop med två torxskruvar.
Bild

Sedan tar du loss den högre delen och får då ganska fritt utrymme till baksidan av tändningslåset.
Bild

Baksidan av tändningslåset. Detta sitter med tre M8 bult som lätt nås med en spärrnyckel.
Bild

Ett stycke startspärrmodul ute :D
Denna satt som sagt med tre stycken M8 bult.
Bild

Här vart det tomt :!:
Bild

Nu över till kåpan som skall bytas. Denna sitter med tre stycken likadana torxskruvar som till dekorpanelen.
Bild

Tomt!
Bild

Allt som måste bort för att komma åt startspärren :lol:
Bild

Dags att börja montera nya panelen!
Bild

Panelen på utan startspärrmodul.
Bild

Panel med startspärrmodul :D
Bild

Resultatet :D
Bild

Det tog ca 2 timmar att utföra men helt klart värt det!
Är otroligt nöjd med resultatet! 8)

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]